DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PREHISTÒRIA Codi 12204108
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
CARBONELL ROURA, EUDALD
Adreça electrònica isabel.caceres@urv.cat
ethelann.allue@urv.cat
eudald.carbonell@urv.cat
Professors/es
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Actualitat dels coneixements en evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la colonització humana d’Euràsia fins a l’adquisició de l’economia de producció. Matèria que serveix també com a introducció a la recerca en evolució humana i paleoecologia humana de forma que s’introdueix l’alumne en les diferents disciplines que treballen en la recollida de dades i reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A3 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix la història evolutiva humana.
 A3 Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’acord amb una sistemàtica
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció
2. Els grups de caçadors-recol·lectors arcaics
3. El comportament dels grups humans arcaics
4. Els grups caçadors-recol·lectors d’humans anatòmicament moderns
5. L’Homo sapiens explora nous territoris
6. Els darrers caçadors-recol·lectors: un model econòmic en crisi.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
A1
A2
30 0 30
Pràctiques de camp/sortides
A3
A7
B5
10 15 25
Treballs
A1
A3
B5
C3
10 30 40
Presentacions / exposicions
B6
1 10 11
Treballs
A2
B4
1 10 11
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A7
B4
B6
1 25 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats pràctiques
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Visita a l'IPHES i treball experimental sobre fabricació d'eines prehistòriques i el seu ús
Treballs Assaig
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball de recerca
Treballs Treball de recerca
Atenció personalitzada Parlar amb els alumnes quan tenen dubtes. Seguiment dels treballs de recerca

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran sessions individuals i amb els grups de treball per tal de fer el seguiment del treball en equip.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A3
A7
B5
Pràctiques sobre les diferents disciplines que s'utilitzen en prehistòria desenvolupades a l'IPHES 10%
Treballs
A1
A3
B5
C3
Treball de recerca 25%
Presentacions / exposicions
B6
presentació oral del treball de recerca 5%
Treballs
A2
B4
Assaig 20%
Proves de desenvolupament
A1
A7
B4
B6
Examen dels continguts 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per l'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà un examen dels continguts de l'assignatura aquest examen té un valor del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Carbonell, E., Hominidos: Las primeras ocupaciones de los continentes, , Ed Ariel. Barcelona
Agustí, J.; Lordkipanidze, D, Del Turkana al Caúcaso., 2005, RBA. Barcelona
Fullola, J.M. Nadal, J., Prehistoria., , Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona
Barandiarán, I; Martí, B.; del Rincón, M.A. Maya, J.L. , Prehistoria de la Península Ibérica, 2006, Ariel Barcelona
Delson et al., Encyclopedia of Human Evolution and Prehistory., 1996, Ed. Garland. New York
Eiroa, J.J, Prehistoria del Mundo, 2010, Sello Editorial. Madrid.
de la Torre, I., La arqueología de los origenes humanos en áfrica, 2009, Akal. Barcelona.
Rice, Patricia C., Moloney, N, Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry , 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
García-Diez, M., Zapata, L., Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica, 2013, Universidad del pais vasco. Bilbao
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo. Madrid: ed. Cátedra. , 2012, Cátedra, Madrid
Bosch, J. , Santacana, J. , Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent