DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA D'AMÈRICA Codi 12204109
Ensenyament
Grau d'Història (Pla 2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://http://wwwa.urv.cat/centres/Departaments/histgeo/america.htm
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Història d'Amèrica ofereix una visió panoràmica de la història d'Amèrica, centrant-se en Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Prestarà especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social al continent Americà, i en l'aparició i transformació de l'Estat. Partint del moment de la Conquesta com a punt de ruptura, però també de continuitat del món precolombí, estudiarem el període colonial posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. En una segona etapa, l'assignatura se centrarà en l'època contemporània. En primer lloc analitzarem el complex procés que dugué les colònies a independitzar-se (o seguir lleials a la metròpoli), i els problemes amb que es trobaren les naixents repúbliques. A continuació examinarem la consolidació d'aquests estats als segles XIX i XX, i finalment l'impacte del cada cop més intens pes dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels estats americans. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició entre l'etapa colonial i la contemporània
Entendre la formació de les nacions llatinoamericanes
Entendre els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
 A2 Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició entre l'etapa colonial i la contemporània
Entendre la formació de les nacions llatinoamericanes
Entendre els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
 A6 Entendre la formació de les nacions llatinoamericanes
 A9 Entendre els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Entendre la formació de les societats llatinoamericanes en l'època colonial i contemporània (les quals inclouen grups socials d'origen cultural i geogràfic summament divers)
Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició entre l'etapa colonial i la contemporània
Entendre la formació de les nacions llatinoamericanes
Entendre l'impacte del neocolonialisme i les relacions Nord-Sud al segle XX
Entendre els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història
 B2 Entendre els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Presentació del curs Importància de l'estudi de la història d'Amèrica.
L'Amèrica pre-colombina Període paleo-indi
Període arcaic
Període "formatiu"
Les grans civilitzacions pre-colombines
"La Conquesta" d'Amèrica L'exploració del món atlàntic
Conquesta i colonització del Carib
La conquesta del continent americà
L'etapa colonial Església i conquesta
Demografia
Societat colonial
Administració colonial
Economia colonial
El Brasil colonial i la penetració nord-europea
L'economia i el reformisme borbònic
L'era de les revolucions atlàntiques De "La Revolució Americana" a "La Revolució Haitiana".
Les independències hispanoamericanes
Brasil: de la independència a la República.
Amèrica llatina després de la Independència La post-independència: l'economia, l'oligarquisme i el caudillisme.
L'expansió de l'economia exportadora.
El món de la plantació esclavista
La transició al treball liure i la fi de l'imperi espanyol al Carib.
L'abolició de l'esclavitud i modernització al Brasil.
El món de la hisenda agrícola.
Mèxic al segle 19: desordre i progrés
Amèrica Llatina a l'era del "Nou Imperi". La Revolució Mexicana
EEUU i Amèrica Llatina: de la rivalitat imperial al "Nou Imperi".
EEUU i Amèrica Llatina: la fi de la política de les canoneres i l'era dels "Bon veí".
Immigració i urbanització a Amèrica Llatina.
Dones i homes a Amèrica Llatina.
Populisme a Brasil i Argentina (1930 a 1964. El fracàs del "desenvolupamentisme".
Amèrica Llatina durant la Guerra Freda i l'era de les trancisions democràtiques. Guatemala 1954, Cuba 1959, i les guerres de Nicaragua i El Salvador.
Cuba, de colònia a estat socialista.
La dictadura brasilera al poder.
El socialisme democràtic a Xile
Repressió i dictadura a Xile i Argentina.
L'era del neo-liberalisme i el deute extern.

Cap on va Amèrica Llatina? Tendències actuals en l'evolució històrica d'Amèrica Llatina.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
30 50 80
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
10 10 20
Atenció personalitzada
1 13 14
 
Proves de desenvolupament
A1
1 10 11
Proves de desenvolupament
A1
1 10 11
Proves pràctiques
A6
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Què és la història d'Amèrica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari a través de Moodle de materials que s'assignaran.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Orientació de com escriure un assaig sobre un tema assignat d'història d'Amèrica.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes rebran atenció personalitzada per l'exercici pràctic (assaig).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
Assaig 50% de la nota final.
Altres  

A9

Dues proves escrites. 50% de la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Thomas Skidmore i Peter Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1995, Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent