DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) HISTORIA DE AMÉRICA Código 12204109
Titulación
Grado de Historia
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Correo-e joan.casanovas@urv.cat
Profesores/as
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://http://wwwa.urv.cat/centres/Departaments/histgeo/america.htm
Descripción general e información relevante L'assignatura Història d'Amèrica ofereix una visió panoràmica de la història d'Amèrica, centrant-se en Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Prestarà especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social al continent Americà, i en l'aparició i transformació de l'Estat. Partint del moment de la Conquesta com a punt de ruptura, però també de continuïtat del món precolombí, examinarem ràpidament el període colonial posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. El gruix de l'assignatura se centrarà en l'època contemporània. Analitzarem el complex procés que dugué les colònies a independitzar-se (o seguir lleials a la metròpoli), i els problemes amb que es trobaren les naixents repúbliques. A continuació examinarem la consolidació d'aquests Estats als segles XIX i XX, i finalment l'impacte del cada cop més intens pes dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels Estats americans. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conocer, analizar e interpretar la historia general y la historia propia del territorio
 A2 Conocer, analizar e interpretar la estructura diacrónica de la Historia y uno o más períodos específicos del pasado de la humanidad
 A7 Conocer, comprender y saber usar las fuentes historiográficas
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B7 Tener sensibilización en temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conoce los conceptos principales y las dinámicas de la historia general o universal.
 A2 Conoce y analiza las diversas etapas históricas desde la prehistoria hasta la contemporaneidad.
Entiende la formación de los estados latinoamericanos y las formas políticas y sociales que los integran.
Comprende los mecanismos de la transición de la era colonial a la contemporánea, en América.
Conoce los diversos modelos de estructura política, económica y social existentes en un período de la historia.
 A7 Lee, traduce y comprende textos científicos en otros idiomas.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas o procesos conocidos.
 B4 Propone mejoras en las orientaciones relativas a cómo realizar el trabajo con calidad.
 B7 Conoce las herramientas y los procesos para aplicar criterios de sostenibilidad en el diseño y la evaluación de soluciones.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprende información y artículos de carácter rutinario.
 C3 Utiliza la informaicón comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.

Contenidos
tema Subtema
1.- Presentació del curs Importància de l'estudi de la història d'Amèrica.
2.- L'Amèrica pre-colombina, La Conquesta i l'etapa colonial. Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea.
3.- L'era de les revolucions atlàntiques El reformisme iberoamericà del segle XVIII.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes.
4.- Amèrica llatina després de la Independència Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés.
5.- La Revolució Mexicana La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana.
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
7.- Del camp a la ciutat Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió.
9.- Cap on va Amèrica Llatina? Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 2 4
Sesión magistral
A1
A2
36 36 72
Trabajos
A1
A2
1 24 25
Atención personalizada
5 5 10
 
Pruebas prácticas
A1
A2
15 15 30
Pruebas mixtas
A1
A2
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció de l'assignatura
Sesión magistral Explicació del temari a l'aula
Trabajos Assaig de 5 pàgines com a màxim sobre un tema concret que constarà al programa de l'assignatura a Moodle.
Atención personalizada Atenció a l'alumne sobre com endegar l'assaig

Atención personalizada
descripción
Els alumnes rebran atenció personalitzada per escriure l'assaig.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A1
A2
Assaig de 5 a 10 pàgines 45%
Pruebas mixtas
A1
A2
Dues proves escrites que compten 22,5% cadascuna (45%) 45%
Pruebas prácticas
A1
A2
Exercicis pràctics i assistència a classe 10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Al final del quadrimestre, un cop acabades les classes de l'assignatura, la primera convocatòria és part de l'avaluació continuada. A la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura es podrà fer: 1.- una prova final i única de l'assignatura dirigida als estudiants que no han seguit, o que no han superat l'avaluació continuada; o 2.- una prova o avaluació del temes o exercicis pendents de l'avaluació continuada (en aquest darrer cas, l'alumne ha d'acordar amb el professor els punts que s'avaluaran en aquesta segona convocatòria). La biliografia i fonts d'informació per l'assignatura constaran a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica Thomas Skidmore i Peter Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1995, Barcelona

La llista bibliogràfica i d'altres fonts d'informació s'especificarà a l'espai Moodle de l'assignatura.

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
TRABAJO DE FIN DE GRADO/12204301
HISTORIA DE LOS ESTADOS UNIDOS/12204236

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
METODOLOGÍA HISTÓRICA/12204114
HISTORIA DE LOS ESTADOS UNIDOS/12204236

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ANTROPOLOGÍA CULTURAL/12204010
METODOLOGÍA HISTÓRICA/12204114
HISTORIOGRAFÍA/12204115
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.