Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Entén la formació dels estats llatinoamericans i les formes polítiques i socials que els integren.
Comprèn els mecanismes de la transició de la era colonial a la contemporània, a Amèrica.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
| | A7 |
Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
| | B4 |
Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C3 |
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
|
Tema |
Subtema |
1.- Presentació del curs |
Importància de l'estudi de la història d'Amèrica. |
2.- L'Amèrica pre-colombina, La Conquesta i l'etapa colonial. |
Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea.
|
3.- L'era de les revolucions atlàntiques |
El reformisme iberoamericà del segle XVIII.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes. |
4.- Amèrica llatina després de la Independència |
Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés. |
5.- La Revolució Mexicana |
La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana. |
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina |
De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
|
7.- Del camp a la ciutat |
Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
|
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina |
La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió. |
9.- Cap on va Amèrica Llatina? |
Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
39 |
45 |
84 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
14 |
18 |
Proves mixtes |
|
14 |
28 |
42 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula |
Atenció personalitzada |
Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura. |
Descripció |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Exercicis pràctics. |
8% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna |
90% |
Altres |
|
Assistència i participació |
2% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura (segona convocatòria). |
Bàsica |
E. Chang-Rodríguez, Latinoamerica, su civilización y su cultura, 2007, Haile
C. Punta & C. Sondereguer, América precolombina, 2004, Nabuco
M. Coe, E.P. Benson & D. Snow, La América antigua, 1989, Folio
James Lockhart & Stuart Schwartz, América Latina en la Edad Moderna, 1992, Akal
Guillermo Céspedes, América Hispánica (1492-1898), 2009, M. Pons
John Lynch, América Latina entre colonia y nación, 2001, Crítica
Th. Skidmore & P. Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1999, Crítica
B. Bennassar, La América española y la América portuguesa, 2001, Akal
|
La llista bibliogràfica i d'altres fonts d'informació s'especificarà a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TREBALL DE FI DE GRAU/12204301 | HISTÒRIA DELS ESTATS UNITS/12204236 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DELS ESTATS UNITS/12204236 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|