Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació |
| B4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C1 |
Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English |
| C3 |
Be able to manage information and knowledge |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Entén la formació dels estats llatinoamericans i les formes polítiques i socials que els integren.
Comprèn els mecanismes de la transició de la era colonial a la contemporània, a Amèrica.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
| | A7 |
Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
| | B4 |
Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C1 |
Understand routine information and articles.
| | C3 |
Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
|
Topic |
Sub-topic |
1.- Presentació del curs |
Importància de l'estudi de la història d'Amèrica. |
2.- L'Amèrica pre-colombina, La Conquesta i l'etapa colonial. |
Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea.
|
3.- L'era de les revolucions atlàntiques |
El reformisme iberoamericà del segle XVIII.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes. |
4.- Amèrica llatina després de la Independència |
Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés. |
5.- La Revolució Mexicana |
La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana. |
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina |
De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
|
7.- Del camp a la ciutat |
Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
|
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina |
La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió. |
9.- Cap on va Amèrica Llatina? |
Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
2 |
4 |
Lecture |
|
39 |
45 |
84 |
Personal attention |
|
1 |
1 |
2 |
|
Short-answer objective tests |
|
4 |
14 |
18 |
Mixed tests |
|
14 |
28 |
42 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció de l'assignatura |
Lecture |
Explicació del temari a l'aula |
Personal attention |
Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura. |
Description |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Mixed tests |
|
Exercicis pràctics. |
8% |
Short-answer objective tests |
|
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna |
90% |
Others |
|
Assistència i participació |
2% |
|
Other comments and second exam session |
Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura (segona convocatòria). |
Basic |
E. Chang-Rodríguez, Latinoamerica, su civilización y su cultura, 2007, Haile
C. Punta & C. Sondereguer, América precolombina, 2004, Nabuco
M. Coe, E.P. Benson & D. Snow, La América antigua, 1989, Folio
James Lockhart & Stuart Schwartz, América Latina en la Edad Moderna, 1992, Akal
Guillermo Céspedes, América Hispánica (1492-1898), 2009, M. Pons
John Lynch, América Latina entre colonia y nación, 2001, Crítica
Th. Skidmore & P. Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1999, Crítica
B. Bennassar, La América española y la América portuguesa, 2001, Akal
|
La llista bibliogràfica i d'altres fonts d'informació s'especificarà a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Complementary |
|
|
Subjects that continue the syllabus |
BACHELOR'S THESIS/12204301 | HISTORY OF THE UNITED STATES/12204236 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
HISTORY OF THE UNITED STATES/12204236 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
HISTORICAL METHODOLOGY/12204114 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|