IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) HISTORY OF AMERICA Code 12204109
Study programme
Bachelor's Degree in History (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second
Language
Català
Department History and History of Art
Coordinator
CASANOVAS CODINA, JOAN
E-mail joan.casanovas@urv.cat
Lecturers
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://http://www.historia.urv.cat/ca/professorat/historia-damerica/
General description and relevant information L'assignatura "Història d'Amèrica" ofereix una visió panoràmica de la història d'Amèrica Llatina i el Carib (però incloent tot el continent), des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Prestarà especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social al continent Americà, i en l'aparició i transformació de l'Estat. El curs es dividirà en tres etapes (precolombina, colònia, i republicana), i dos punts de ruptura (la Conquesta i la Independència). Estudiar la base precolombina de la societat llatinoamericana, permetrà entendre la Conquesta com una ruptura, però a la vegada també com una continuïtat del món precolombí. A continuació examinarem ràpidament el període colonial posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. La Independència de les colònies iberoamericanes continentals s'ha de veure com la conseqüència d'un procés iniciat per les èlits americanes en una doble direcció: a) l'ampliació del mercat atlàntic, b) aturar polítiques metropolitanes que erosionessin la seva posició oligàrquica. L'anàlisi de l'etapa republicana se centrarà en la construcció dels nous estats al segle 19, i l'entrada de les classes mitjes i populars a la política de masses al segle 20. A més, referent a quest darrer segle, examinarem l'impacte dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels Estats americans. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
 B4 Autonomy, responsibility and initiative
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C3 Be able to manage information and knowledge

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Entén la formació dels estats llatinoamericans i les formes polítiques i socials que els integren.
Comprèn els mecanismes de la transició de la era colonial a la contemporània, a Amèrica.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A7 Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Type C Code Learning outcomes
 C1 Understand routine information and articles.
 C3 Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.

Contents
Topic Sub-topic
1.- Presentació del curs Importància de l'estudi de la història d'Amèrica.
2.- L'Amèrica pre-colombina, La Conquesta i l'etapa colonial. Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea.
3.- L'era de les revolucions atlàntiques El reformisme iberoamericà del segle XVIII.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes.
4.- Amèrica llatina després de la Independència Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés.
5.- La Revolució Mexicana La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana.
6.- El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
7.- Del camp a la ciutat Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
8.- Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió.
9.- Cap on va Amèrica Llatina? Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
2 2 4
Lecture
A1
A2
39 45 84
Personal attention
B3
1 1 2
 
Short-answer objective tests
A2
A7
4 14 18
Mixed tests
A1
A2
14 28 42
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció de l'assignatura
Lecture Explicació del temari a l'aula
Personal attention Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura.

Personalized attention
Description
Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Mixed tests
A1
A2
Exercicis pràctics. 8%
Short-answer objective tests
A2
A7
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna 90%
Others  

Assistència i participació

2%
 
Other comments and second exam session

Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura (segona convocatòria).


Sources of information

Basic E. Chang-Rodríguez, Latinoamerica, su civilización y su cultura, 2007, Haile
C. Punta & C. Sondereguer, América precolombina, 2004, Nabuco
M. Coe, E.P. Benson & D. Snow, La América antigua, 1989, Folio
James Lockhart & Stuart Schwartz, América Latina en la Edad Moderna, 1992, Akal
Guillermo Céspedes, América Hispánica (1492-1898), 2009, M. Pons
John Lynch, América Latina entre colonia y nación, 2001, Crítica
Th. Skidmore & P. Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1999, Crítica
B. Bennassar, La América española y la América portuguesa, 2001, Akal

La llista bibliogràfica i d'altres fonts d'informació s'especificarà a l'espai Moodle de l'assignatura.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
BACHELOR'S THESIS/12204301
HISTORY OF THE UNITED STATES/12204236

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTORY OF THE UNITED STATES/12204236

Subjects that it is recommended to have taken before
HISTORICAL METHODOLOGY/12204114
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.