DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) NOVES TECNOLOGIES APLICADES A LES CIÈNCIES HUMANES Codi 12204112
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joseignacio.fiz@urv.cat
joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
FIZ FERNÁNDEZ, JOSÉ IGNACIO
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és adquirir els coneixements metodològics de les noves tecnologies per la realització de treballs de recerca en el camp de les ciències humanes. En aquesta assignatura l’alumne aprendrà a utilitzar les noves tecnologies com a eina de recerca i anàlisi, amb l'objectiu immediat que les apliqui en la redacció de treballs/assaigs i l'el·laboració de presentacions dels mateixos pel Grau en Història i Història de l'Art. El curs se centra que l'alumne comprengui l'abast dels nous recursos tecnològics en el camp de la investigació històrica, i que adquireixi les aptituds necessàries per aplicar-les a la pràctica dels Graus en Història i Història de l'Art respectivament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A10 Aplicar la didàctica de la Història.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
 A7 Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
 A10 Coneix i aplica les diferents tecnologies de la informació.
 A11 Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a les Noves tecnologies aplicades a les ciències humanes: l'"Era de la Informació".
2. Internet: breu història, impacte al món científic, ús i abús (fiabilitat de les dades, plagis, etc), la seguretat i la privacitat...
3. La fotografia digital, el vídeo, la gravació d'entrevistes (introducció a la història oral).
4. Us avançat dels processadors de textos, processament d'imatges, dibui digital, fotogrametria, les presentacions amb suports tecnològics.
5. L'ús del material digital: citació de materials, drets d'autor, rigor documental...
6.El treball científic : discussions científiques en línia (skype i fòrums); conferències virtuals i treball en equip a través de la xarxa; compartir el coneixement científic (revistes, llibres, presentacions i blogs...)
7.Noves tecnologies aplicades a l’historia de l’art, l'arqueologia i la historiografía
8.- Programari i maquinari divers: OCR (programes de reconeixement de càracters), transcripció de veu a text (progs. de reconeixement de veu), tipus d'ordinadors, seguretat (antivirus, protecció de dades...), l'univers dels telèfons avançats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
2 6 8
Sessió Magistral
A5
25 10 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
30 30 60
Treballs
A10
2 40 42
Atenció personalitzada
1 4 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts del curs, la planificació i avaluació incidint en la forma de treballar
Sessió Magistral Introducció teòrica als diferents continguts tractats en l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització dels treballs pràctics. Primer es farà una breu presentació de la pràctica i després de manera individual o en grup es realitzarà la pràctica.
Treballs Realització d'un dossier de pràctiques i un treball de curs. El treball o assaig, pot ser que hagi de ser en dues parts, cadascuna corresponent a la secció que imparteix cada un dels dos professors que imparteixen l'assignatura.
Atenció personalitzada ...

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme durant sessions individuals o en grups per tal de discutir els objectius dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
Exercicis per escrit o proves pràctiques 45%
Treballs
A10
Lliurament d'un treball o assaig (pot tenir dues seccions, cadascuna corresponent a la secció que imparteix un dels dos professors de l'assignatura) 45%
Altres  

Assistència i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , www.urv.cat, ,
, http://www.wdl.org/es/, ,
, https://www.refworks.com, ,
, http://www.cervantesvirtual.com/, ,

A més a més d'aquests recursos electrònics cada apartat del temari constarà amb diverses fonts d'informació que s'indicaran a Moodle (bibliografia, adreces d'internet...)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent