DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) HISTORIOGRAFIA Codi 12204115
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Adreça electrònica coral.cuadrada@urv.cat
Professors/es
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Web
Descripció general i informació rellevant Els objectius de l’assignatura es basen en l’avaluació de la teoria de la història al llarg de l’evolució històrica de la humanitat, des de perspectives totalitzants, dialèctiques i integradores, fent especial atenció als aspectes que conformen les directrius bàsiques del programa. És igualment un interès principal de l’assignatura ajudar a entendre que la història és una ciència viva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A10 Aplicar la didàctica de la Història.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l’anàlisi del coneixement històric.
 A7 Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia.
Identifica les principals tendències historiogràfiques i n’analitza críticament el seu desenvolupament.
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
 A10 Coneix i aplica les diferents tecnologies de la informació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
S’interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. La construcció del fet històric. Epistemologia i metodologia. L'espai i el temps. 1.1.El terme i el concepte d’història.
1.2. La matèria de la història.
1.3. Classes de fets històrics.
1.4. Objectivitat i subjectivitat.
1.5. L'eurocentrisme. Perioditzacions. Postmodernisme i teories postcolonials.

2. La historiografia actual 2.1. Gir antropològic
2.2. Història cuktural
2.3. Històries alternatives
3.Història i poder. 3.1. Utilitat de la història.
3.1. Història, per a què? Relació entre història i poder.
3.3. La història i els mitjans de propaganda.
3.4. L'anàlisi crítica del discurs.
4.Els protagonistes de la història 4.1. L’individu i la societat.
4.2. El concepte de l’altre.
4.3. Els silencis de la història.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A6
A7
A10
35 35 70
Atenció personalitzada
24 5 29
 
Proves pràctiques
A6
A7
A10
16 24 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A6
A7
A10
Les vuit pràctiques consisteixen en diferents apropaments als temes de continguts tractats a les lliçons magistrals: textos a comentar, respostes a llistats de preguntes curtes, interpretació de mapes, comentaris de material audiovisual, comparació d'opinions de diversos autors... Mitjana aritmètica de les vuit pràctiques
Altres  

També es tindrà en compte: l'assistència a classe, la participació activa i hi haurà la possibilitat de pujar nota amb treballs complementaris.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada: Pràctiques

Es consideren pràctiques les realitzades al llarg del curs, quinquenalment. Seran proves escrites breus i reflexions personals, també fòrums i xats. S'hauran de lliurar, obligatòriament a l'espai moodle, en la data fixada per la professora.

Hi ha un percentatge (20 %) de la qualificació total de l'assignatura que correspon a l'interés, assistència i participació activa a l'aula.

Avaluació única: Treball de curs

Consistirà en un exercici de reflexió personal sobre els continguts de l'assignatura. S'aplicaran els coneixements obtinguts en l'elaboració de les pràctiques en un tema concret. Aquest tema podrà ser la recapitulació i reflexió sobre els coneixements adquirits amb ampliació en aspectes menys desenvolupats que es senyalaran a les tutories, o un tema nou sobre el qual s'aplicaran igualment els elements treballats al llarg del quadrimestre.

Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada seran tutoritzats personalment per la professora. Caldrà demanar l'avaluació única per escrit argumentant els motius dins del termini fixat per la professora.

En aquest cas l'avaluació serà una nota única (100%).

La segona convocatòria seguirà els mateixos plantejaments que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica LE GOFF, J, et alii, Pensar la historia, 1991, Barcelona: Paidós
HARAWAY, D.J, Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, 1995, Madrid: Cátedra
ANDRESKI, S, Las ciencias sociales como forma de brujería, 1973, Madrid: Taurus
CARDOSO, C.F, Introducción al trabajo de la investigación histórica, 1981, Barcelona: Crítica

Complementària

El material complementari per desenvolupar amb correcció l'assignatura i realitzar les pràctiques s'inclou al moodle.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE LA DONA EN L'EDAT MITJANA I MODERNA/12204230

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ARXIVÍSTICA/12204113
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent