DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) HISTÒRIA MEDIEVAL D'ESPANYA Codi 12204203
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi del període medieval a la Península Ibèrica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Península Ibèrica.
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que donen identitat a una època.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El fin del Imperio en Hispania y las invasiones. Hispania en los siglos IV y V. Las invasiones "bárbaras” en Hispania. El reino de Tolosa
2. El reino visigodo. La formación del reino peninsular. La época de la conversión al catolicismo. Las tensiones políticas. El fin del reino visigodo.
3. La sociedad en época visigoda. La población (hispanos y visigodos, minorías). Las clases sociales (aristocracia, colonos y patrocinados, esclavos). La administración central y local. La feudalización del reino visigodo.
4. La conquista musulmana y el califato omeya. La conquista musulmana y los pactos. El emirato y el poder omeya.Abd al-Rahman III y la proclamación califal. Al-Mansur y sus sucesores. La población. Administración y fiscalidad.
5. Los reinos cristianos norteños. El reino astur. El reino asturleonés. El reino de Pamplona. La organización política
6. La sociedad cristiana altomedieval. La organización del reino. La aristocracia y el campesinado. Fiscalidad e inmunidad.
7. Los inicios de la expansión. La dinastía navarra en Castilla-León. La consolidación de la dinastía. La influencia europea. La época de las parias. Los almorávides.
8. Castilla-León en el siglo XII. La crisis sucesoria. El Imperio de Alfonso VII. Castilla y León en la época de los cinco reinos.
9. Economía y sociedad en la Plena Edad Media Rasgos generales. Campesinado y aristocracia. La repoblación: áreas y caracteres. Las ciudades y la actividad comercial. La administración del reino.
10. De la expansión a la crisis. La expansión con Fernando III. El reinado de Alfonso X. Las dificultades y la política monárquica. Pedro el Cruel y la guerra civil.
11. La Iglesia y la cultura en la Plena Edad Media La Iglesia episcopal. Las reformas monásticas: cluniacenses y cistercienses. Las órdenes mendicantes. Las Universidades.
12. La crisis del siglo XIV Las mortandades. La respuesta señorial a las dificultades. Los conflictos sociales.
13. Los Trastamara en Castilla La victoria nobiliaria. Relaciones europeas. La reorganización del poder regio. El enfrentamiento con la nobleza

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
20 40 60
Sessió Magistral
A2
35 45 80
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
B3
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Reccorregut per al temari. Traball amb textos
Sessió Magistral Desenvolupament dels grans temes
Atenció personalitzada Atenció a l'aprenentatge de l'estudiant

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a les activitats personals d'aprenentatge. Resolució de dificultats i dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
Prova de preguntes curtes amb material. Lectura (article)
30%
Sessió Magistral
A2
Prova de desenvolupament dins del temari

70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves afecten les dues metodologies

La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica DÍAZ MARTÍNEZ, P., , Hispania tardoantigua y visigoda, Madrid, Akal, 2007,
MANZANO, E., Historia de España. II. Épocas medievales, Barcelona, Crítica, 2010,
THOMPSON, E., Los godos en España, Madrid, Alianza, 2007,
ISLA, A. , La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Madrid, Síntesis, 2002,
SALVATIERRA, V.; CANTO, A., Al-Ándalus. De la invasión al califato de Córdoba, Madrid, Síntesis,
GUINOT, E. , La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Economía y sociedad, Madrid, Síntesis,
ÁLVAREZ BORGE, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Madrid, Síntesis,
MONSALVO, J.M., La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Política y cultura, Madrid, Síntesis, 1999,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent