DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA Codi 12204223
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi del procés de transformació (social, econòmic i polític) al llarg del període

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0. Introducción Decadencia / transformación
1. El Imperio romano tardío La crisis del siglo III
Las reformas administrativas.
Reformas económicas y fiscalidad.
Otras dificultades: las plagas.
El comercio y la teoría de Pirenne
2. La ciudad tardía Rasgos de la transformación urbana
Cristianización de las ciudades.
Las curias y su declive
3. La aristocracia en la Antigüedad tardía De ciudadanos a honestiores
La aristocracia como clase.
La riqueza de la aristocracia
4. Las transformaciones del colonato Esclavos y esclavismo.
El colonato romano. El desarrollo de la adscripción.
La continuidad del esclavismo y la teoría de Bonnassie
5. Las transformaciones culturales La cultura pagana
El cristianismo.
Las persecuciones.
Las herejías.
La ciudad cristiana
Fuera de la ciudad: el monje
6. Los bárbaros El concepto de bárbaro
La etnogénesis
El asentamiento. Discusión sobre la teoría de Goffart
El Derecho germánico
La realeza
7. La Europa carolingia Dinámicas de expansión
Organización del regnum
Tensiones políticas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 1 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A6
A11
B4
20 48 68
Sessió Magistral
A1
A2
A8
38 40 78
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries introducció al període i las seves característiques
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada anàlisi de textos; comentaris històrics
Sessió Magistral recorregut del temari: grans temes del periode
Atenció personalitzada marxa del curs; aprenentatge personalitzat.

Atenció personalitzada
Descripció
desenvolupament del curs (lectures; bibliografia)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A6
A11
B4

prova amb preguntes curtes amb material Lectura (article)
30%
Sessió Magistral
A1
A2
A8
prova de desenvolupament (temari de la assignatura)

70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves afecten les dues metodologies

La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Chris Wickham , El legado de Roma. Una historia de Europa de 400 a 1000 , Barcelona, Pasado y Presente, ,
Chris Wickham , Una historia nueva de la Alta Edad Media , Barcelona, Crítica, 2008,
J.R. Davies y M. McCormick, The Long Morning of Medieval Europe, Aldershot, Ashgate , 2008,
B. Ward-Perkins , La caida de Roma y el fin de la civilizacion , Madrid, Espasa-Calpe , 2007,
G. Halsall , Barbarian Migration and the Roman West, 376-568 , Cambridge, UP , 2007,
Peter Brown, El mundo de la Antigüedad tardía, Madrid, Gredos, 2012,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent