DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PALEOGRAFIA Codi 12204225
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Adreça electrònica montserrat.sanmarti@urv.cat
joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Professors/es
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura presentarà els conceptes i les activitats i responsabilitats integrades en la vida professional dels conservadors de Museus Arqueològics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
Usa el coneixement de les fonts historiogràfiques en les pràctiques en empreses o institucions.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes de Museu, museologia i museografía. Tipologies
2. Evolució dels museus.
3. El concepte del patrimoni històric-arqueològic. Museus i legislació.
4. Funcions i tipologia dels Museus Arqueològics a Catalunya, l'Estat espanyol, Europa i el Món.
5. El Museu Arqueològic: projecte i programa.
6. Les col·leccions: documentació, conservació i investigació.
7. Les sales d'exposició.
8. Els magatzems com a espais de conservació i investigació.
9. Les exposicions temporals.
10. La seguretat en els Museus.
11. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya i el Museu d'Empúries.
12. MARQ. El Museu d'Arqueologia de Alacant. ARQUA. Museo Nacional de Arqueología Subacuática de Cartagena. Museo del teatro Romano de Cartagena.
13. British Museum. Museo dei Fori Imperiali/Mercati di Traiano. Museo della civiltà romana.
14. La gestió dels Museus Arqueològics i el perfil professional del conservador de Museus.
15. El Museu i al societat: mecanismes d'interacció. El futur dels Museus. Tarraco Viva.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
35 50 85
Pràctiques de camp/sortides
14 18 32
Treballs
4 20 24
Presentacions / exposicions
2 0 2
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
Sessió Magistral Al llarg de tot el curs
Pràctiques de camp/sortides Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)

Museu Arqueològic d'Alacant
Museu del Teatre Romà de Cartagena
Museo Nacional d'Arqueologia Subacuatica (viatge conjunt cap de setmana) opcional

British Museum (viatge cap de setmana) opcional
Treballs Seminaris especialitzats amb museolegs

Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
Presentacions / exposicions Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.

Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball.
Atenció personalitzada De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic

Atenció personalitzada
Descripció
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents Museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
5%
Pràctiques de camp/sortides
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
20%
Treballs
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.

Data de realització: Setembre-Desembre.
35%
Presentacions / exposicions
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA.

 

ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología. Introducción a la teoría y la práctica del Museo. Madrid:Istmo. 1993.

ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología y museografía, Madrid: Ed. del Serbal. 1999.

GUTIERREZ, Andrés. Museología y documentación. Gijón: Ed. Trea. 2010.

HERNANDEZ, Francisca. Planteamientos teóricos de la Museología. Gijón: Ed. Trea. 2006.

ICOM: Tecnologías para una museología avanzada (Madrid 2005). ICOM-España.

PANOFSKY, Edwin. El significado de las Artes Visuales, Madrid: Alianza. 1979.

PASTOR, Maria Inmaculada. Pedagogía museística. Nuevas perpectivas. Barcelona: Ed. Ariel. 2004.

RIVIERE, Georges Henri. La Museología. Curso de Museología / Textos y testimonios. Berrocales del Jarama: Ed. Akal. 1993.

SANTACANA, Joan y HERNANDEZ, Francesc Xavier. Museología Crítica. Gijón: Eds. Trea. 2006.

SANTACANA, Joan i SERRAT, N. Museografía didáctica. Barcelona: Ed. Ariel. 2005.

ZUBIAUR, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Eds. Trea. 2004.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent