DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) SEGLE XVIII I LA IL·LUSTRACIÓ Codi 12204235
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el coneixement del segle XVIII en els àmbits europeu, espanyol, colonial i català, des del punts de vista polític, econòmic i social. Establint possibles vinculacions amb el món actual. El període cronològic que abarca és el segle XVIII.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de la història amb els seus antecedents i conseqüències.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
S’interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Economia i societat a Europa al segle XVIII - Cnvis en la demografia, en l'agricultura i el comerç marítim
-Conseqüències econòmiques i socials
- La societat del segle XVIII
2. La Revolució Industrial - Antecedents a l'època moderna
- Camí cap a la R. industrial
- Innovacions tècniques. Revolució en els transports
- Evolució arreu d'Europa
3. Relacions internacionals. Conflictes y diplomàcia. - El nou equilibri europeu
- Època de conflictes: Guerra de Succesió espanyola, de Polònia, d'Àustria, Guerra dels Set Anys i d'independència americana
- Els nous estats: Prússia i Rússia
4. El segle XVIII a Espanya. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquía (1700-1759). -Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Política internacional de Felip V.
-Regnat de Ferran VI: Inicis del Despotisme Il·lustrat. Política de neutralitat
5. La monarquia espanyola de la segona meitat del segle XVIII. Carles III. Política interior. Marquès d’Esquilache. Expulsió dels Jesuïtes.
-Pactes de Família i relacions exteriors (Anglaterra, Portugal, Marroc).
-L’obertura econòmica i la presència del comerç català a Amèrica.
6. Societat i economia a Espanya al segle XVIII -La il·lustració a Espanya. Aspectes culturals.
-Règim senyorial. Noblesa i l’Església.
-Les noves estructures de la hisenda borbònica.
-Creixement demogràfic: Les classes urbanes i el món rural.

7. La monarquia espanyola i la Revolució Francesa -Regnat de Carles IV: Floridablanca-Aranda.
-Rivalitat amb França i acords amb Anglaterra.
- Repercussions de la Revolució Francesa a Espanya: De la Guerra Gran a la Guerra de la Independència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
43 76 119
Treballs
A6
2 14 16
Pràctiques de camp/sortides
A6
8 0 8
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i valoració de coneixements previs.
Sessió Magistral Desenvolupament del contingut dels diferents temes de la matèria.
Treballs Comentari de textos, anàlisi de quadres, gràfics o mapes.
Pràctiques de camp/sortides Realització d'activitats en arxius.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes que precisin una atenció particular.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada a aquells alumnes que presentin algun tipus de dubte pel que fa al contingut científic de l'assignatura, a la metodologia o a l'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
Treball d'arxiu 35%
Proves de desenvolupament
A2
Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor (30%). Per a superar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una d'elles ha de ser de 4). 60%
Altres  

Assistència i participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria l'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor a inici de curs (30%).
Els treballs proposats s'hauran de presentar igualment. per tant es manté la distribució de percentatges de les diferents metodologies.


Fonts d'informació

Bàsica

Albareda Salvadó, Joaquim. La Guerra de Sucesión de España (1700-1714), Crítica, Barcelona, 2010.

ARDIT LUCAS, Manuel. El siglo de las luces : Economía . Editorial Síntesis, 2007.

AYMES, J. R.Ilustración y Revolución francesa en España. Ed. Pagès. Lleida, 2005

BLANNING, T.C.W. El siglo XVIII. Crítica. Barcelona, 2002.

BAUDOT MONROY, M. (Ed.). El Estado en guerra. Expediciones navales españolas en el siglo XVIII. Madrid, Ediciones Polifemo, 2014

CAPEL MARTÍNEZ, Rosa María- CEPEDA GÓMEZ, José. El siglo de las luces: política y sociedad. Editorial Síntesis, 2006.

DULL, Jonathan R. La Guerre de sept ans: histoire navale, politique et diplomatique. Bécherel, Edit Les Perseides, 2005

DOMINGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y Estado en el siglo XVIII espanyol. Barcelona, 1976.

ENCISO, L.M. La Europa del siglo XVIII. Ed. Península, Barcelona, 2001.

ENCISO, L. M.: Compases finales de la cultura ilustrada en la época de Carlos IV. Madrid: Real Academia de la Historia, 2013.

FERNÁNDEZ, Roberto. La España de la Ilustración la reforma de España. Anaya Madrid, 2009.

GARCÍA GONZÁLEZ, Francisco (coord.), La Guerra de Sucesión en España y la batalla de Almansa. Europa en la encrucijada. Madrid, Sílex, 2009.

MARTÍNEZ, E. -  De Pazzis, M. Ilustración, ciencia y técnica en el siglo XVIII español.  Universidad de Valencia, 2008.

MAYOS, G. La Ilustración. UOC. Barcelona, 2007.

PADGEN, Anthony. La ilustración y sus enemigos dos ensayos sobre los orígenes de la modernidad. Ed. Península. Madrid, 2002.

POCOCK, J.G.A. Historia e Ilustración. Doce estudios. Marcial Pons. Madrid, 2002.

PÉREZ SAMPER, M.A. Las monarquias del absolutismo ilustrado. Madrid, 1993.

-La España del siglo de las luces. Editorial Ariel, Barcelona,  2000.

PÉREZ SARRIÓN, G.: La península comercial. Mercados, redes sociales y estado en España en el siglo XVIII. Madrid: Marcial Pons, 2012 

PORRES, Rosario. La proyección de la Monarquía Hispánica en Europa política, guerra y diplomacia entre los siglos XVI y XVIII. Universidad del País Vasco. Bilbao 2009.

SAAVEDRA, P.-SOBRADO, H. El siglo de las Luces. Cultura y vida cotidiana. Ed. Síntesis, Madrid, 2004.

TÉLLEZ ALARCIA, Diego. Absolutismo e Ilustración en la España del siglo XVIII el despotismo ilustrado de D. Ricardo Wall . Editorial: Fundación Española de Historia Moderna. Madrid, 2010.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent