DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) FRANQUISME I TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA Codi 12204239
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introduccio a l'estudi del període franquista i a la Transició a la Democràcia fins arribar a l'època socialista.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Avalua el procés de construcció del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. La naturalesa del franquisme
2. La Guerra Civil i la configuració de l'Estat franquista: 1936-1939
3. El primer franquisme: 1939-1959
- La Segona Guerra Mundial: Els anys blaus i l'apertura cap als Aliats.
- L'aillament internacional.
- La dècada de 1950.
4. El franquisme del desenvolupament econòmic i social: 1959-1969
5. L'etapa final del franquisme: 1970-1975
6. De la Transició a la Democràcia: 1975 a 1982
-Polèmiques a l'entorn de la Transició.
-El període 1975-1977.
-Eleccions i Constitucio (1977-1978).
-La crisi de la UCD i l'intent de cop d'Estat (1978-1981).
-El triomf del PSOE (1982).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa a seguir, de la metodologia a emprar i del procés d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a classe.
Atenció personalitzada Al despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne i acció de suport, cas de ser necessari.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades
50% parcial
50% final
Altres  



 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Enrique Moradiellos, 1936. Los mitos de la Guerra Civil, Ed. Península, Barcelona, 2008
Sebastian Balfour i Paul Preston, eds., España y las grandes potencias en el siglo XX, Ed. Crítica, Barcelona, 1999
Enrique Moradiellos, La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad, Ed. Sintesis, Madrid, 2000
Stanley G. Payne, El régimen de Franco, 1936-1975, Alianza Editorial, Madrid, 1987
Paul Preston, Franco "Caudillo de España", Ed. Grijalbo, Barcelona, 1994
Francisco Franco Salgado-Araujo, Mis conversaciones privadas con Franco, Ed. Planeta, Barcelona, 1976
Manuel Tuñón de Lara (dir.), Transición y democracia (1973-1985), Ed. Labor, Col. Historia de España (tom 10), Barcelona , 1991
Carme Molinero (dir.), La Transición, treinta años despues, Ed. Península, Barcelona, 2006
VV.AA, La transicion a la democracia en España, Rev. Ayer, Madrid, vol. 15 1994

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent