DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES Codi 12204244
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en la història social contemporània en la perspectiva de gènere fent l'eforç metodològic de visibilització de les dones en l'experiència històrica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
 A11 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1.- LA CONSTRUCCIÓ DE LA SOCIETAT LIBERAL
2.- FEMINISME I OBRERISME
3.- EL DISCURS DE LA DOMESTICITAT.
4.- DE L'ESTAT LIBERAL A LES POLÍTIQUES DEL BENESTAR.
5.- FEMINISME I NOUS MOVIMIENTS SOCIALS.
6.- POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE GÉNERE I IGUALTAT D'OPORTUNITATS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A7
A11
52 0 52
Treballs
B5
1 45 46
Presentacions / exposicions
A7
1 30 31
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
C5
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
A11
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. 10%
Treballs
B5
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral. 30%
Presentacions / exposicions
A7
Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. 20%
Proves de desenvolupament
A7
C5
Examen del contingut global de l'assignatura. 30%
Altres  

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.

Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques

Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques

Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

  • AGUADO, Ana i ORTEGA, Teresa. Feminismos y antifeminismos. Culturas políticas e identidades de género en la España del siglo XX. València: Publicacions de la Universitat de València, 2011.
  • BEAUVOIR, Simone de; El segundo sexo. Madrid: Cátedra, 2002.
  • BOCK, Gisela; La mujer en la historia de Europa. Barcelona: Crítica, 2001.
  • BOURDIEU, Pierre; La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2002.
  • BUTLER, Judith; Deshacer el género. Barcelona: Paidós, 2006.
  • CAMPS, Victòria; El siglo de las mujeres. Madrid: Cátedra 1998.
  • CAPMANY, M. Aurèlia; Feliçment, jo sóc una dona. Barcelona: Terra Nova, 1977.
  • DUCH, Montserrat; Dones públiques. Tarragona: Arola, 2005.
  • DUCH, Montserrat (coord.); El gènere de la polis. Tarragona: Arola, 2013.
  • ELEY, Geoff; Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa. Barcelona: Crítica, 2003.
  • EVANS, Richard, J;  Los movimientos de emancipación de la mujer en Europa, América y Australasia. Madrid: Siglo XXI, 1980.
  • FRIEDAN, Betty; La mística de la feminitat. Barcelona: Edicions 62, 1975.
  • GIL CALVO, Enrique; Medias miradas. Un análisis cultural de la imagen femenina. Barcelona. Anagrama, 2000.
  • MORANT, Isabel (dir); Historia de las mujeres en España y América Latina. Madrid. Cátedra, 2006.
  • NASH, Mary; Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2004.
  • PÉREZ GARZÓN, Sisinio; Historia del feminismo. Madrid: Catarata, 2011.
  • ROIG, Montserrat; L’hora violeta.  Barcelona: Edicions 62, 1980.
  • TOURAINE, Alain; El mundo de las mujeres. Barcelona: Paidós, 2007.
  • VALCÁRCEL, Amélia; La política de las mujeres. Madrid: Cátedra, 2004.
  • WOOLF, Virginia; Una cambra pròpia. Barcelona: Grijalbo, 1985.


BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

  • DUCH, Montserrat i FERRÉ, Meritxell; De súbdites a ciutadanes. Dones a Tarragona (1939-1982). Tarragona: Cercle d'Estudis Guillem Oliver, 2009.
  • ESCARIO, Pilar et altri; Lo personal es político. El Movimiento Feminista en la Transición. Madrid: Instituto de la Mujer, 1996.
  • LARUMBE, M. Ángeles; Una inmesa minoría. Influencia y feminismo en la Transición. Saragossa: Prensas Universitarias de Saragossa, 2002.
  • NASH, Mary; Dones en transició. De la resistència política a la legitimitat feminista: les dones en la Barcelona de la Transició. Ajuntament i Regidoria de la Dona de Barcelona, 2007.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent