DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ORÍGENS DE LA HUMANITAT Codi 12204258
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura “Orígens de la humanitat” ofereix un recorregut cronològic de l’aparició de les característiques distintives de l’esser humà. S’analitzen el desenvolupament dels nostres trets biològics, característiques físiques, així com de les nostres capacitats culturals i tecnològiques. L’objectiu no és repetir esquemes d'evolució humana ben conegut en altres assignatures sino que es vol reflexionar i comprendre la nostra posició en l'arbre de la vida i en el món actual. Aquesta assignatura contribueix al coneixement de l’evolució de la nostra espècie, l’origen, la nostra dispersió i trets més significatius i distintius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A3 Analitzar i interpretar el registre arqueològic.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A9 Identificar i comprendre les teories dels principals pensadors i els referents filosòfics i literaris compromesos en la construcció històrica.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix la història evolutiva humana.
 A3 Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
 A9 Coneix els plantejaments filosòfics i teòrics relacionats amb l’evolució.
 A11 Coneix l’estat de la recerca.
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments d'investigació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.a. Que és la humanitat?
1.b. Posició evolutiva dels humans en l’arbre de la vida.
1.c. Els nostres parents més pròxims: els primats.
2. Els primers homínids. 2.a. Reconeixement dels primers homínids.
2.b. El bipedisme
3. La diversificació dels homínids. 3.a. Nous gèneres i espècies d'homínids.
3.b. Canvis de nínxol ecològic.
4. L’aparició dels humans 4.a. Els primers Homo i els seus trets distintius.
4.b. L’origen de la cultura
5. Els humans fora d’Àfrica 5.a. Dispersió dels humans fora d’Àfrica.
5.b. Nous ambients, noves espècies, noves tecnologies.
6. La nostra espècie 6.a. Origen i dispersió de Homo sapiens.
6.b. Els darrers caçadors recol·lectors.
6.c. Canvis en l'estratègia de producció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
5 8 13
Sessió Magistral
A9
35 40 75
Treballs
A9
2 20 22
Debats
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
10 15 25
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al coneixement sobre aspectes evolutius i dels orígens de la humanitat.
Sessió Magistral Exposició, anàlisi i avaluació de les dades més actuals sobre l'evolució humana, des de l'origen fins al final dels caçadors-recol•lectors i de l'aparició dels sistemes de producció.
El contingut s'evaluarà a les proves.
Treballs Ressenya d'articles o texts científics sel·leccionats pel professors sobre noves troballes i nous estudis en l'àmbit dels orígens humans.
Debats Vissualització de documentals o treballs novedosos i debat sobre el mateixos.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació de problemes específics de curt abast que puguin ser resolts a classe de forma pràctica.
Atenció personalitzada Reunions particulars o en comú per evaluar, fer seguiment de l'assignatura, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica. 3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs 4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
Presentació de treballs individuals 40%
Debats
Es valorarà la participació de l'alumnes en els debats plantejats a classe. 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
Es valorarà la participació de l'alumne en la resolució del problemes plantejats a classe. 5%
Proves mixtes
A9
Prova sobre els contiguts teòrics impartits a les classes magistrals. 40%
Altres  

Participació i seguiment de les classes teòriques i pràcticas.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total del 100% de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., , Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes, Ariel, Barcelona
Eric Delson ... [et al.], Encyclopedia of human evolution and prehistory, Garland, New York
Steve Jones, Robert Martin and David Pilbeam, The Cambridge Encyclopedia of human evolution , Cambridge University, Cambridge
Christopher Stringer y Peter Andrews, La Evolución humana, Akal, Madrid
Juan Luis Arsuaga, Ignacio Martínez, La Especie elegida : la larga marcha de la evolución humana , Temas de Hoy, Barcelona
Robert Boyd, Joan B. Silk, How humans evolved, W.W. Norton,, New York

Complementària Henke, W., Tattersall, I., Handbook of Paleoanthropology, Berlin, Springer-Verlag
Lorenzo, C., Las raíces de los Neandertales, Investigación y Ciencia, 458 (2014), Prensa Cientifica

Durant el curs es sumistraran articles científics als alumnes sobre l'actualitat en recerca relacionada amb els orígens de la humanitat. Les revistes científiques de referència d'aquest àmbit i a les que està subscrita la URV són:
- Journal of Human Evolution.
- American Journal of Physical Anthropology.
- Current Anthropology.
- Evolutionary Anthropology.

També hi han revistes multidisciplinars a on apareixen articles d'evolutió humana:
- Nature
- Science
- Proceeedings of the National Academy of Science

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204201

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010
EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102
PREHISTÒRIA/12204108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent