IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) ARTISTIC AND CONSTRUCTION TECHNIQUES Code 12214003
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 1Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinator
SERRANO COLL, MARTA
E-mail albert.macaya@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Lecturers
MACAYA RUIZ, ALBERT
SERRANO COLL, MARTA
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura es farà un recorregut teòric sobre les diverses tècniques artístiques plàstiques i de la construcció. Mitjançant les sessions magistrals, les pràctiques i les lectures, l'alumne, un cop acabat el curs, serà capaç d'advertir les diverses tècniques emprades pels artistes al llarg d'un amplissim marc cronològic que abarca des de l'Antiguitat fins al món contemporani.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A9 Gestionar els mitjans instrumentals aplicats a la història de l’art.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Distingeix en l’obra d’art acabada els processos i la riquesa d’elements que la constitueixen.
 A9 Assoleix un coneixement transversal de tots els estrats i estadis constructius de l’obra d’art que permeti elaborar un discurs encarat a l’anàlisi de les tècniques i les seves aplicacions professionals.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct oral texts.

Contents
Topic Sub-topic
1. Tècniques de suport bidimensional 1.1. Pintura. Generalitats: pigments i aglutinants. Suports. Utillatge. Tècniques a l’ aigua: aquarel•la, gouache. Pintura a l’ oli. Pintura al tremp. Encàustica. Pintura al mur: fresc, secco, esgrafiat. Pintura acrílica. Pintura matèrica: càrregues. 1.2. De la pintura al dibuix: barres seques i grasses. sanguina, pastel, ceres. 1.3. Dibuix. Suports: modalitats del paper. Llapis: tipus i dureses. Barres de grafit, grisalla, carbonet. 1.4. tècniques d’ estampació. Xilografia. Calcografia. Litografia. Serigrafia. Monotip. 1.4. Collage 1.5. Fotografia
2. Tècniques de suport tridimensional 2.1. Escultura. Generalitats: materials i eines. Modelat, esculpit, buidat, fundició. Escultura en pedra. Escultura en fusta. Fosa en bronze o alumini Procediments contemporanis: ferro soldat, plàstics, formigó. 2.2. Assemblage i readymade: escultura objectual 2.3. Instal•lació.
3. Arts decoratives Mosaic. Ceràmica. Vitrall. Fusta. Esmalt.
4. Tècniques de la construcció: l'Arquitectura 4.1.- L'arquitectura i els seus artífex: els primers temps, el món clàssic, el món medieval, l'arquitecte des del Renaixement fins a l'actualitat. 4.2.- Introducció a l'arquitectura: tècniques i terminologia. 4.3.- L'Icnografia: definició, el món clàssic, el món cristià, el món medieval. 4.4.- L'ortografia: definició, el món clàssic (els ordres), el món cristià, el món musulmà. 4.5.- Els elements ornamentals: el món clàssic, el món cristià, el món musulmà

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
60 25 85
Seminars
A9
12 10 22
Laboratory practicals
4 0 4
Field work/trips
6 6 12
Assignments
6 15 21
Personal tuition
0 0 0
 
Objective short-answer tests
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture presentació de temes al grup classe amb suport visual
Seminars treball sobre temes relacionats amb l'assignatura amb petits grups, tutoritzat pel professor.
Laboratory practicals realització de treballs practics per a compendre empiricament la concreció material de les tècniques artístiques.
Field work/trips visites a museus, exposicions i mostres rellevants de patrimoni artístic
Assignments treballs escrits sobre temàtiques de l'assignatura.
Personal tuition

Personalized attention
Description
atenció i resolució de dubtes de l'alumnat en relació a la temàtica de l'assignatura; en particular de cara a la orientació dels treballs del curs i seguiment dels seminaris.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
treballs escrits sobre el contingut dels temes de la materia 30%
Others  

examen de preguntes curtes

70%
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que tindrà pes a la nota depenent del treball realitzat per l'alumne. Aquest pes no podrà ser superior al 90% ni inferior al 50%.


Sources of information

Basic

MAYER, R. (1993): Materiales y técnicas de arte. Madrid: Herman Blume

*MALTESE, C. (1999): Las técnicas artísticas. Madrid: Cáterdra

*WITKOWER, R. (1999): La escultura, procesos y principios. Madrid: Alianza

*PEDROLA, A. (1998): Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Barcelona: Ariel

GRUPO DIDÁCTICO DE ARTE EIDOS (1988): Técnicas y términos artísticos.

Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

CRESPI, I., i FERRARIO, J. (1999): Léxico técnico de las artes plásticas. Buenos Aires: Eudeba.

VV.AA. (1998): Arte, materiales y conservación.

Madrid: Visor.

MONLLAÓ, R. LL., i GUMÍ, J. (1996): Identificación de las obras pictóricas.

Barcelona: Ausa.

SERRA, E. (1992): Materials i eines de l' escultor.

Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.

VIVES, R. (1994): Del cobre al papel. La imagen multiplicada.

Barcelona: Icaria.

FERNÁNDEZ , J. (1997): Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas. Barcelona: Ariel.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord.)(1999): Las lecciones del dibujo. Madrid, Cátedra.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord) (1997): estrategia del dibujo en el arte conemporáneo. Madrid: Cátedra.

PACHECO, F. (1996): Arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

CORREDOR MARTÍNEZ, J. A. (1999): Técnicas de fundición artística. Granada: Universidad de Granada.

SERRANO, E. (1987): La pintura al pastel. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

DELEMARE, F., i GUINEAU, B. (2000): Los colores. Historia de pigmentos y colorantes. Barcelona: Ediciones B.

DODWELL, C. R. (1995): Artes pictóricas en occidente. Madrid: Cátedra.

Altres recursos

www.mnac.es

www.museuart.com

museosdevenezuela.org/Documentos/ Aproximacion/Aproximacion3.shtml

www.conservacionyrestauracion.inah.gob.mx

www.calcografianacional.com

www.artshow.com/resources

Complementary

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ARTISTIC LANGUAGES/12214001

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.