IDENTIFYING DATA 2009_10
Subject (*) SOCIETY AND CULTURE IN THE ANCIENT WORLD Code 12214004
Study programme
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Formació bàsica First First
Language
Català
Department Història i història d'art
Coordinator
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
E-mail jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Lecturers
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
General description and relevant information Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les primeres societats estatals, l’aparició de l’urbanisme, l’escriptura, les diferents formes d’organització social, política i econòmica i l’art com a representació delpoder polític i religiós en un espai geogràfic determinat: Egipte i el Proper Orient i la Mediterrània Oriental. La informació que proporciona aquesta assignatura als alumnes es completa amb la que obtenen a Història Antiga Universal per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A16 Conèixer els diferents períodes de la Història Universal.
 A17 Conèixer a nivell general la Geografia regional i humana.
 A20 Conèixer la història general i del territori.
 A21 Conèixer la estructura diacrònica de la història.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B8 Sensibilització en temes medioambientals.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A16 Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
 A17 Conèixer la geografia del Proper Orient, d'Egipte i del mar Egeu
 A20 Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani oriental i del Proper Orient durant l'antiguitat
Conèixer l'evolució i organització política i social de les comunitats del Mediterrani oriental d'Egipte i del Proper Orient durant l’antiguitat
Comprendre la vinculació de religió i poder a les societats antigues
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics al Mediterrani i al Orient Proper i Mitjà
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
 A21 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Type B Code Learning outcomes
 B1 Conèixer la geografia del Proper Orient, d'Egipte i del mar Egeu
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Comprendre el procés d'aparició i desenvolupament de les primeres societats estatals
Conèixer el desenvolupament cultural de les societats del Mediterrani oriental i del Proper Orient durant l'antiguitat
Conèixer l'evolució i organització política i social de les comunitats del Mediterrani oriental d'Egipte i del Proper Orient durant l’antiguitat
Comprendre la vinculació de religió i poder a les societats antigues
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics al Mediterrani i al Orient Proper i Mitjà
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
Conèixer la geografia del Mediterrani durant l’antiguitat
Entendre el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món grec durant l’antiguitat
Conèixer les principals formes de pensament a la Grècia antiga i les seves interrelacions amb altres elements culturals
Conèixer el desenvolupament dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació
Entendre el desenvolupament diacrònic de les formes polítiques, socials i econòmiques del món romà durant l’antiguitat
Relacionar els elements religiosos amb les formes polítiques i la seva evolució
 B2 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
Relacionar els elements religiosos amb les formes polítiques i la seva evolució
 B3 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
Relacionar els elements religiosos amb les formes polítiques i la seva evolució
 B4 Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi de la Història Antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia
Interpretar les diferències de classe, ètnia i gènere a les societats antigues
 B8 Conèixer la geografia del Proper Orient, d'Egipte i del mar Egeu
Comprendre l'evolució de les formes econòmiques integrades als paisatges antics al Mediterrani i al Orient Proper i Mitjà
Conèixer la geografia del Mediterrani durant l’antiguitat
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. 1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
1.3.- Egeu
2.- Metodologia per al coneixement del món antic. 2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia
3.- Origens de les societats complexes: Egipte, Proper Orient, Mediterrània Oriental 3.1.- Religió i poder
3.2.- Economia. Relacions entre pobles i formes d'intercanvi
3.3.- El naixement de les escriptures
4.- Les formes estatals 4.1.- Els imperialismes:
4.1.1.- Mesopotàmia. De Sumer a Assur
4.1.2.- Egipte
4.1.3.- Elshitites
4.2.- Creta
5.- Les societats del món antic 5.1.- Classe
5.2.- Gènere
5.3.- Legislació

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
34 1 35
Field work/trips
4 2 6
Problem solving, classroom exercises
6 1 7
Scientific and/or public events
0 1 1
Personal tuition
0 0 0
 
Extended-answer tests
4 2 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es durà a terme el primer dia de classe magistral i constarà de l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari.
Lecture Classes teòriques presencials.
Field work/trips Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Problem solving, classroom exercises Pràctiques. De caràcter obligatori integrades a les classes teòriques. S'analitzaran textos i mapes geopolítics.
Scientific and/or public events Assistència i participació a esdeveniments relacionats amb el temari. Anàlisi de documentals relacionats amb el temari

Personalized attention
Description
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. Es fomentarà l'ús de les TIC per presentació de treballs, l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
S'avaluarà l'assistència i participació 5 %
Field work/trips
Treball de pràctiques 15 %
Problem solving, classroom exercises
Anàlisi de mapes geopolítics (10 %) i anàlisis de textos (10 %). 20 %
Scientific and/or public events
Treball relacionat amb els esdeveniments científics o divulgatius 10 %
Extended-answer tests
Prova teòrica sobre les sessions magistrals i l'activitat de l'alumne associada a l'aprofundiment de les sessions magistrals 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les pràctiques de l'assignatura són obligatòries a tots els efectes.


Sources of information

Basic

 

AMOURETTI, M.C.; RUZE, F. (1986): El mundo griego antiguo. Akal.

BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.

BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.

COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.

DESROCHES, CH. (1999): La mujer en tiempos de los faraones, Ed. Complutense, Madrid

KUHRT, A. (2000): , I El Oriente Próximo en la Antigüedad (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona

KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

LIVERANI, M. (1991): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica. Barcelona

MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.

PADRÓ, J. (1996): Historia del Egipto faraónico, Ed. Alianza, Madrid.

ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie: l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris.

Complementary

http://www.egyptianmuseum.gov.eg/

www.louvre.fr/
www.thebritishmuseum.ac.uk

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.