IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) SOCIETY AND CULTURE IN THE ANCIENT WORLD Code 12214004
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 1Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
BEA CASTAÑO, DAVID
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
E-mail jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
david.bea@urv.cat
Lecturers
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
BEA CASTAÑO, DAVID
Web
General description and relevant information Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les primeres societats estatals, l’aparició de l’urbanisme, l’escriptura, les diferents formes d’organització social, política i econòmica i l’art com a representació delpoder polític i religiós en un espai geogràfic determinat: Egipte i el Proper Orient i la Mediterrània Oriental. La informació que proporciona aquesta assignatura als alumnes es completa amb la que obtenen a Història Antiga Universal per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític.
Identifica els models urbanístics i el seu desenvolupament al llarg de la Història.
 A8 Coneix la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Type C Code Learning outcomes
 C2 Understand basic computer hardware.
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C4 Produce grammatically correct written texts

Contents
Topic Sub-topic
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. 1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
2.- Metodologia per al coneixement del món antic. 2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia
3.- Egipte 3.1.- La dinastia 0: l'origen de l'estat.
3.2.- L'imperi antic. El món funerari.
3.3.- La crisi del primer període intermedi.
3.4.- L'imperi mig.
3.5.- El segon període intermedi.
3.6.- L'imperi nou. El cisma amarnià.
3.7.- Societat i cultura a l'Egipte faraònic.
4.- Proper Orient 4.1.- Història de la investigació.
4.2.- Els primers assentaments. De l'aldea a la ciutat.
4.3.- Societat i cultura al POA antic. El naixement de l'escriptura.
4.4.- Els imperialismes a Mesopotàmia. De Sumer a Assur.
4.5.- Anatòlia: L'imperi hitita.
4.6.- La crisi dels imperis: els pobles del mar.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Lecture
A1
A2
A4
A6
A8
B4
38 58 96
Field work/trips
A1
A2
A4
B4
B5
C2
C4
10 16 26
Problem solving, classroom exercises
A1
A2
A8
C4
4 8 12
Personal tuition
4 4 8
 
Extended-answer tests
A4
A8
B4
C4
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities L'assignatura es divideix en dos grans blocs; Egipte i el POA. La primera sessió de cada bloc serà una introducció a l'assignatura, l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari.
Lecture Classes teòriques presencials.
Field work/trips Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i/o jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Problem solving, classroom exercises Pràctiques. De caràcter obligatori integrades a les classes teòriques. S'analitzaran textos, imatges i mapes geopolítics.
Personal tuition Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura

Personalized attention
Description
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. Es fomentarà l'ús de les TIC per presentació de treballs, l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A1
A2
A4
A6
A8
B4
S'avaluarà l'assistència i participació 5 %
Field work/trips
A1
A2
A4
B4
B5
C2
C4
Treball de pràctiques 25%
Problem solving, classroom exercises
A1
A2
A8
C4
Anàlisi de mapes geopolítics (10 %) i anàlisis de textos (10 %). 20 %
Extended-answer tests
A4
A8
B4
C4
Prova teòrica sobre les sessions magistrals i l'activitat de l'alumne associada a l'aprofundiment de les sessions magistrals 50 %
Others  
 
Other comments and second exam session

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les pràctiques de l'assignatura són obligatòries a tots els efectes.

A la segona convocatòria s´apliquen els mateixos criteris d´avaluació.


Sources of information

Basic

BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.

BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.

CASTELLANOS, C., GASSÓ, J., SERRANO, A. (2006): La història de Sinuhè i altres contes, Pagès ed., Lleida.

COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.

DESROCHES, CH. (1999): La mujer en tiempos de los faraones, Ed. Complutense, Madrid.

GRIMAL, N. (2004): Historia del Antiguo Egipto, Akal, Ed., Madrid.

KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad I (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona

KUHRT, A. (2001): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

LIVERANI, M. (1991): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica, Barcelona.

MORENO, J.C. (2004): Egipto en el Imperio Antiguo (2650-2150 a.C.).Ed. Bellaterra, Barcelona.

MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.

PADRÓ, J. (1996): Historia del Egipto faraónico, Ed. Alianza, Madrid.

ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie: l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris.

Atles antics:

BELTRÁN, F.; MARCO, F. (1987): Atlas de Historia Antigua. Zaragoza.

GRANT, M. (2002): Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C. al 565 d.C. Ed. Akal. Madrid.

STIER, H. Et alii (1976): Westermann grosser Atlas zur Weltgeschichte, ed. Westermann, Braunschweig

 

Complementary

http://www.egyptianmuseum.gov.eg/

www.louvre.fr/

www.thebritishmuseum.ac.uk

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.