DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT Codi 12214004
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació i evolució de les primeres societats complexes, l’aparició de l’urbanisme, l’escriptura, les diferents formes d’organització social, política i econòmica i l’art com a representació del poder polític i religiós en uns espais geogràfics determinats: Egipte, el Proper Orient i la Mediterrània Oriental. La informació que proporciona aquesta assignatura als alumnes es completa amb la que obtenen a Història Antiga Universal, oferint així una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient durant l’antiguitat.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. 1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
1.3.- Mediterrani Oriental
2.- Metodologia per al coneixement del món antic.
2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia
3.- Egipte 3.1.- La dinastia 0: l'origen de l'estat.
3.2.- L'imperi antic. El món funerari.
3.3.- La crisi del primer període intermedi.
3.4.- L'imperi mig.
3.5.- El segon període intermedi.
3.6.- L'imperi nou. El cisma amarnià.
3.7.- Societat i cultura a l'Egipte faraònic.
4.- Proper Orient
4.1.- Història de la investigació.
4.2.- Els primers assentaments. De l'aldea a la ciutat.
4.3.- Societat i cultura al POA antic. El naixement de l'escriptura.
4.4.- Els imperialismes a Mesopotàmia. De Sumer a Assur.
4.5.- Anatòlia: L'imperi hitita.
4.6.- La crisi dels imperis: els pobles del mar.
5.- El Mediterrani Oriental 5.1.- La cultura Minoica.
5.2.- La cultura Micènica.
5.3.- Xipre.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
A8
CT2
CT4
38 62 100
Pràctiques de camp/sortides
A8
CT2
CT4
10 16 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
CT2
4 4 8
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves de desenvolupament
A8
CT2
CT4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'assignatura es divideix en dos grans blocs; Egipte i el Mediterrani Oriental i el POA. La primera sessió de cada bloc serà una introducció a l'assignatura, l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari.
Sessió Magistral Les sessions magistrals consistiran en classes teòriques presencials que seguiran el temari.
Pràctiques de camp/sortides Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i/o jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Integrats a les classes teòriques, s'analitzaran textos, imatges i mapes geopolítics relacionats amb el temari, que serveixin per clarificar o argumentar conceptes.
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada s’efectuarà tant individualment com, si s'escau, per grups de treball. Es fomentarà l'ús de les TIC tant per l'intercanvi d'impressions professor/a - alumnes, com per la presentació de treballs, etc. Es farà especial atenció amb l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A8
CT2
CT4
S'avaluarà mitjançant una pregunta teòrica inclosa a la prova de desenvolupament de les sessions magistrals, o a través d'un treball 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
CT2
S'efectuaran anàlisis de mapes geopolítics relacionats amb el temari i anàlisis de textos històrics. 20%
Proves de desenvolupament
A8
CT2
CT4
Prova teòrica sobre els continguts impartits en les sessions magistrals. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria se seguiran els mateixos criteris que a la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.

BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.

CASTELLANOS, C., GASSÓ, J., SERRANO, A. (2006): La història de Sinuhè i altres contes, Pagès ed., Lleida.

COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.

FOSTER, B.; FOSTER, K. (2011): Las civilizaciones antiguas de Mesopotamia. Ed. Crítica

GRIMAL, N. (2004): Historia del Antiguo Egipto, Akal, Ed., Madrid.

KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad I (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona

KUHRT, A. (2001): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

LAMBERT, T. (2004): Diccionario de los dioses y mitos del antiguo Egipto, Ed. Oceano, Barcelona

LIVERANI, M. (2012): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica, Barcelona. (1a edició 1991).

MORENO, J.C. (2004): Egipto en el Imperio Antiguo (2650-2150 a.C.). Ed. Bellaterra, Barcelona.

MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.

PADRÓ, Josep (1997), Historia del Egipto faraónico, Madrid, Alianza Editorial.

ROBINS, G. (1996): Las mujeres en el antiguo Egipto, Ed. Akal, Madrid.

ROUX, G. (1987): Mesopotamia. Historia política, económica y cultural. Akal Universitaria, Madrid (1a edició de 1985).

SANMARTÍN, J.; SERRANO, J.M. (2003): Historia Antigua del Próximo Oriente. Mesopotamia y Egipto. Ed. Akal. Madrid.

SHAW, I. (ed),(2007), Historia del antiguo Egipto. Oxford, Madrid, La esfera de los libros.

ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie : l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris.

Atles antics:

BELTRÁN, F.; MARCO, F. (1987): Atlas de Historia Antigua. Zaragoza.

GRANT, M. (2002): Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C. al 565 d.C. Ed. Akal. Madrid.

MANLEY, Bill (1998), Atlas historique de l´Égypte ancienne, Paris, Ed. Autrement.

STIER, H. Et alii (1976): Westermann grosser Atlas zur Weltgeschichte, ed. Westermann, Braunschweig

Altres:

http://www.egyptianmuseum.gov.eg/

www.louvre.fr/

www.thebritishmuseum.ac.uk

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent