Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1 |
Learning to learn |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix i comprèn l’evolució històrica de l’estat espanyol i d’Europa.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1 |
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
1. VIURE |
1. Moviments de pobles
a) Eurasia
b) Noves migracions
2. Gaudir de la terra
a) En harmonia amb la natura
b) Els boscos
c) Roturacions
d) Arades i filoses
3. L'espai domèstic
a) Comunitats
b) La casa
|
2. COMPTAR |
1. Pesar, comptar, mesurar
a) El cos com a mesura: el sistema antropomètric
b) La sobirania metrològica, un exercici de poder
c) El còmput del temps
d) El rellotge mecànic, un invent medieval
2. El món urbà
a) El renéixer de la vida urbana
b) L'orgull de la ciutat
c) L'artesanat
d) Els tallers medievals
3. Les relacions comercials
a) Els protagonistes
b) Les fórmules i els espais del comerç
4. Les relacions amb el diner
a) Atresorar i regalar
b) Objectes valuosos i monedes
c) El triomf del diner
d) Les innovacions: diner sense metall i crèdit
e) Dec, deus, deu
|
3. APRENDRE |
1. L'oralitat
a) Les característiques de l'oralitat
b) La llengua
c) L'autoritat de la memòria
2. L'escriptura
a) L'escriptura mediadora
b) L'escriptura i la llengua
c) Dels manuscrits a l'impremta
3. Aprendre a aprendre
a) Ensenyar i aprendre
b) De l'escola antiga a l'escola medieval
c) Com i què s'ensenyava
d) Com i a qui s'ensenyava
|
4. RESAR |
1. La trobada amb la Pobresa
a) La pobresa voluntària, un descobriment medieval
b) Dels moviments de pau a la reforma del Císter
c) Els beguins i les beguines
d) Les ordres mendicants
2. La trobada amb Déu fet paraula
a) El diàleg auto/biogràfic
b) L'escriptura de l'experiència i la mística
3. Passió i Devoció
a) Les pràctiques devocionals
b) El diàleg amb la paraula sagrada
c) El diàleg amb la imatge sagrada
4. Ortodoxia i heterodoxia
a) La vida de l'esperit
b) Les grans corrents heterodoxes
|
5. RELACIONAR-SE
|
1. Relacions familiars
2. Relacions de poder
3. Relacions de dependència
4. Relacions religioses |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Lecture |
|
40.5 |
60 |
100.5 |
Problem solving, classroom exercises |
|
18 |
30 |
48 |
Personal tuition |
|
0.15 |
0 |
0.15 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura i informació als alumnes del sistema d'avaluació i de les tasques a desenvolupar. |
Lecture |
Explicació del professor dels temes que s'acompanyara de l'estudi i lectura per part dels alumnes del material bibliogràfic pertinent. |
Problem solving, classroom exercises |
Comentari de text i activitats introductòries als textos literaris sobre els que es faran els treballs. Sessions de debat. Comentari amb els alumnes de les lecturs propossades o fonts primàries. |
Personal tuition |
Resoldre els dubtes i problemes de comprensió |
Description |
Hi haurà diverses actuacions per tal de donar les pautes de l'assignatura, la comprovació de l'aprenentatge i finalment la realització de les tasques.
La professora atendrà els dubtes i altres incidències dels alumnes en horari d'atenció als alumnes al despatx de professora.
L'horari d'atenció constarà al Moodle de l'assignatura i les visites es concertaran per escrit mitjançant un missatge a través del Moodle.
El correu electrònic es reserva per les comunicacions professora-alumne. No es podrà utilitzar un correu electrònic que no sigui de la URV. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Lecture |
|
proves de desenvolupament: teoria i textos |
75% |
Problem solving, classroom exercises |
|
Proves o preguntes relacionades amb la comprovació del seguiment de l'activitat pràctica per part de l'alumne. Per exemple, es comprovarà l'assoliment de les lectures. |
25% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
VALDEÓN, J.,, El feudalismo, 1987, Madrid
BROWN, P., El mundo de la antigüedad tardía: de Marco Aurelio a Mahoma, 1989, Madrid
ISLA, A., La Europa de los carolingios, 1993, Madrid
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas, 1992, Madrid
MAZZARINO, S, El fin del mundo antiguo, 1961, México
Mc. CORNICK, Orígenes de la economia europea, 2005, Barcelona
OSTROGORSKY, G, Historia del estado bizantino, 1984, Madrid
BLOCH, M., La sociedad feudal, 1958, Mèxic
CIPOLLA, C.M, Historia económica de Europa. I La Edad Media, 1989, Barcelona
DOBB, M, Estudios sobre el desarrollo del capitalismo, 1971, Madrid
DUBY, G., Economía rural y vida campesina en el Occidente medieval, 1968, Barcelona
García de Cortázar, J.A., Sesma, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, 1998, Madrid
HEERS, J., Occidente durante los siglos XIV y XV. Aspectos económicos y sociales, 1968, Barcelona
HILTON, R., Conflicto de clases y crisis del feudalismo, 1988, Barcelona
HUIZINGA, J., El otoño de la Edad Media, 1971, Madrid
Ladero, M.A., Historia Universal. Edad Media, 1987, Barcelona
LE GOFF, J., La bolsa y la vida, 1987, Barcelona
LÓPER, R, S., La revolución comercial en la Europa medieval, 1981, Barcelona
ZIEGLER, Ph., The Black Death, 2000, Anglaterra
BOIS, G., La gran depresión medieval: Siglos XIV-XV, 2003, València
HERLIHY, D., The Black Death and the Transformation of the West, 1997, Cambridge
MONSALVO, J.M., Las ciudades europeas del Medioevo, 1997, Madrid
PAUL, J., Historia intelectual del Occidente medieval, 2003, Madrid
VAUCHEZ, A, La espiritualidad del Occidente Medieval, 1985, Madrid
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa. 1300-1750, 2009, Valencia
MURRAY, A., Razón y sociedad en la Edad, 1983, Madrid
CAMERON, A.,, El mundo en la Antigüedad Tardía (395-600), 1998, Barcelona
, , ,
|
Bibliografía per temes: 1. VIURE DUTOUR,
Thierry, La ciudad medieval. Orígenes y
triunfo de la Europa urbana, Barcelona: Paidós, 2004. FOSSIER,
Robert, Historia del campesinado en el
Occidente medieval (s. XI-XIV), Barcelona: Crítica: 1985. POGNON,
Edmond, La vida cotidiana en el año 1000,
Madrid: Temas de hoy, 1994. 2. COMPTAR GUREVICH,
Arón, Las categorías de la cultura
medieval, Madrid: Taurus, 1990. McCORMICK,
Michael, Orígenes de la economía europea.
Viajeros y comerciantes en la Alta Edad Media, Barcelona: Crítica, 2005. ZUMTHOR,
Paul, La medida del mundo: representación
del espacio en la Edad Media, Madrid: Cátedra, 1004. 3. APRENDRE GARÍN,
Eugenio, La educación en Europa
1400-1600, Barcelona: Crítica, 1987. LE
GOFF, Jacques, La civilización del
Occidente medieval, Barcelona: Paidós, 1969. ONG,
Walter J., Oralidad y escritura.
Tecnologías de la palabra, México: Fondo de Cultura Económica, 1996. 4. RESAR BARTHÈLEMY, Dominique, El año mil y la Paz de Dios: la Iglesia y la
sociedad Feudal, Valencia: Universidad, 2005. LITTLE,
Lester K., Pobreza voluntaria y economía
de beneficio en la Europa medieval, Madrid: Taurus, 1980. VAUCHEZ, André, La
espiritualidad del Occidente Medieval, Madrid: Cátedra, 1985. 5. RELACIONAR-SE DUBY,
Georges, Los tres órdenes o lo imaginario
del feudalismo, Madrid: Taurus, 1992. HUIZINGA,
Johan, El otoño de la Edad Media, Madrid:
Alianza, 2001. KLEINSCHMIDT,
Harald, Comprender la Edad Media: La transformación de ideas y
actitudes en el mundo medieval,
Madrid: Akal, 2009. |
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|