IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) SOCIETY AND CULTURE IN THE MIDDLE AGES Code 12214005
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 1Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
BONET DONATO, MARIA
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
E-mail coral.cuadrada@urv.cat
maria.bonet@urv.cat
Lecturers
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
BONET DONATO, MARIA
Web
General description and relevant information L’assignatura introdueix als alumnes en els aspectes més destacats de les societats a l’edat mitjana, en les seves formes de vida i en les manifestacions culturals per tal que l’alumne tingui la formació bàsica del període, que permet fixar els coneixements posteriors que aporta el grau d’història. Es tracta d’una introducció al període que es basa en la comprensió dels elements bàsics de funcionament de les societats i les manifestacions en la vida quotidiana, creatives i intel·lectuals.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix i comprèn l’evolució històrica de l’estat espanyol i d’Europa.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els conceptes fonamentals de la història medieval universal.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. VIURE 1. Moviments de pobles
a) Eurasia
b) Noves migracions

2. Gaudir de la terra
a) En harmonia amb la natura
b) Els boscos
c) Roturacions
d) Arades i filoses

3. L'espai domèstic
a) Comunitats
b) La casa
2. COMPTAR 1. Pesar, comptar, mesurar
a) El cos com a mesura: el sistema antropomètric
b) La sobirania metrològica, un exercici de poder
c) El còmput del temps
d) El rellotge mecànic, un invent medieval

2. El món urbà
a) El renéixer de la vida urbana
b) L'orgull de la ciutat
c) L'artesanat
d) Els tallers medievals

3. Les relacions comercials
a) Els protagonistes
b) Les fórmules i els espais del comerç

4. Les relacions amb el diner
a) Atresorar i regalar
b) Objectes valuosos i monedes
c) El triomf del diner
d) Les innovacions: diner sense metall i crèdit
e) Dec, deus, deu
3. APRENDRE 1. L'oralitat
a) Les característiques de l'oralitat
b) La llengua
c) L'autoritat de la memòria

2. L'escriptura
a) L'escriptura mediadora
b) L'escriptura i la llengua
c) Dels manuscrits a l'impremta

3. Aprendre a aprendre
a) Ensenyar i aprendre
b) De l'escola antiga a l'escola medieval
c) Com i què s'ensenyava
d) Com i a qui s'ensenyava
4. RESAR 1. La trobada amb la Pobresa
a) La pobresa voluntària, un descobriment medieval
b) Dels moviments de pau a la reforma del Císter
c) Els beguins i les beguines
d) Les ordres mendicants

2. La trobada amb Déu fet paraula
a) El diàleg auto/biogràfic
b) L'escriptura de l'experiència i la mística

3. Passió i Devoció
a) Les pràctiques devocionals
b) El diàleg amb la paraula sagrada
c) El diàleg amb la imatge sagrada

4. Ortodoxia i heterodoxia
a) La vida de l'esperit
b) Les grans corrents heterodoxes
5. RELACIONAR-SE

1. Relacions familiars
2. Relacions de poder
3. Relacions de dependència
4. Relacions religioses

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
A4
0.5 0 0.5
Lecture
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B3
40.5 60 100.5
Problem solving, classroom exercises
A4
A5
A9
B1
B3
B6
18 30 48
Personal tuition
B1
B4
0.15 0 0.15
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura i informació als alumnes del sistema d'avaluació i de les tasques a desenvolupar.
Lecture Explicació del professor dels temes que s'acompanyara de l'estudi i lectura per part dels alumnes del material bibliogràfic pertinent.
Problem solving, classroom exercises Comentari de text i activitats introductòries als textos literaris sobre els que es faran els treballs. Sessions de debat. Comentari amb els alumnes de les lecturs propossades o fonts primàries.
Personal tuition Resoldre els dubtes i problemes de comprensió

Personalized attention
Description
Hi haurà diverses actuacions per tal de donar les pautes de l'assignatura, la comprovació de l'aprenentatge i finalment la realització de les tasques. La professora atendrà els dubtes i altres incidències dels alumnes en horari d'atenció als alumnes al despatx de professora. L'horari d'atenció constarà al Moodle de l'assignatura i les visites es concertaran per escrit mitjançant un missatge a través del Moodle. El correu electrònic es reserva per les comunicacions professora-alumne. No es podrà utilitzar un correu electrònic que no sigui de la URV.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A1
A2
A4
A5
A9
B1
B3
proves de desenvolupament: teoria i textos 75%
Problem solving, classroom exercises
A4
A5
A9
B1
B3
B6
Proves o preguntes relacionades amb la comprovació del seguiment de l'activitat pràctica per part de l'alumne. Per exemple, es comprovarà l'assoliment de les lectures. 25%
Others  
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic VALDEÓN, J.,, El feudalismo, 1987, Madrid
BROWN, P., El mundo de la antigüedad tardía: de Marco Aurelio a Mahoma, 1989, Madrid
ISLA, A., La Europa de los carolingios, 1993, Madrid
MANZANO, E., Historia de las sociedades musulmanas, 1992, Madrid
MAZZARINO, S, El fin del mundo antiguo, 1961, México
Mc. CORNICK, Orígenes de la economia europea, 2005, Barcelona
OSTROGORSKY, G, Historia del estado bizantino, 1984, Madrid
BLOCH, M., La sociedad feudal, 1958, Mèxic
CIPOLLA, C.M, Historia económica de Europa. I La Edad Media, 1989, Barcelona
DOBB, M, Estudios sobre el desarrollo del capitalismo, 1971, Madrid
DUBY, G., Economía rural y vida campesina en el Occidente medieval, 1968, Barcelona
García de Cortázar, J.A., Sesma, J.A., Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, 1998, Madrid
HEERS, J., Occidente durante los siglos XIV y XV. Aspectos económicos y sociales, 1968, Barcelona
HILTON, R., Conflicto de clases y crisis del feudalismo, 1988, Barcelona
HUIZINGA, J., El otoño de la Edad Media, 1971, Madrid
Ladero, M.A., Historia Universal. Edad Media, 1987, Barcelona
LE GOFF, J., La bolsa y la vida, 1987, Barcelona
LÓPER, R, S., La revolución comercial en la Europa medieval, 1981, Barcelona
ZIEGLER, Ph., The Black Death, 2000, Anglaterra
BOIS, G., La gran depresión medieval: Siglos XIV-XV, 2003, València
HERLIHY, D., The Black Death and the Transformation of the West, 1997, Cambridge
MONSALVO, J.M., Las ciudades europeas del Medioevo, 1997, Madrid
PAUL, J., Historia intelectual del Occidente medieval, 2003, Madrid
VAUCHEZ, A, La espiritualidad del Occidente Medieval, 1985, Madrid
EPSTEIN, S. R., Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa. 1300-1750, 2009, Valencia
MURRAY, A., Razón y sociedad en la Edad, 1983, Madrid
CAMERON, A.,, El mundo en la Antigüedad Tardía (395-600), 1998, Barcelona
, , ,

Bibliografía per temes:

1.    VIURE

 DUTOUR, Thierry, La ciudad medieval. Orígenes y triunfo de la Europa urbana, Barcelona: Paidós, 2004.

 FOSSIER, Robert, Historia del campesinado en el Occidente medieval (s. XI-XIV), Barcelona: Crítica: 1985.

 POGNON, Edmond, La vida cotidiana en el año 1000, Madrid: Temas de hoy, 1994.

 2.    COMPTAR

 GUREVICH, Arón, Las categorías de la cultura medieval, Madrid: Taurus, 1990.

 McCORMICK, Michael, Orígenes de la economía europea. Viajeros y comerciantes en la Alta Edad Media, Barcelona: Crítica, 2005.

 ZUMTHOR, Paul, La medida del mundo: representación del espacio en la Edad Media, Madrid: Cátedra, 1004.

 3.    APRENDRE

 GARÍN, Eugenio, La educación en Europa 1400-1600, Barcelona: Crítica, 1987.

 LE GOFF, Jacques, La civilización del Occidente medieval, Barcelona: Paidós, 1969.

 ONG, Walter J., Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra, México: Fondo de Cultura Económica, 1996.

  4.    RESAR

 BARTHÈLEMY, Dominique, El año mil y la Paz de Dios: la Iglesia y la sociedad Feudal, Valencia: Universidad, 2005.

 LITTLE, Lester K., Pobreza voluntaria y economía de beneficio en la Europa medieval, Madrid: Taurus, 1980.

 VAUCHEZ, André, La espiritualidad del Occidente Medieval, Madrid: Cátedra, 1985.

 5.    RELACIONAR-SE

 DUBY, Georges, Los tres órdenes o lo imaginario del feudalismo, Madrid: Taurus, 1992.

 HUIZINGA, Johan, El otoño de la Edad Media, Madrid: Alianza, 2001.

 KLEINSCHMIDT, Harald, Comprender la Edad Media: La transformación de ideas y actitudes en el mundo medieval, Madrid: Akal, 2009.

 

 

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.