IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) SOCIETY AND CULTURE IN THE MODERN AGE Code 12214006
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 2Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
FABREGAS ROIG, JOSÉ
E-mail jose.fabregas@urv.cat
judit.vidal@urv.cat
Lecturers
FABREGAS ROIG, JOSÉ
VIDAL BONAVILA, JUDIT
Web
General description and relevant information L'assignatura pretén aportar a l'alumne el coneixement sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època. De forma general es treballaran aspectes polítics, econòmics, culturals i religiosos dels segles XVI, XVII i XVIII.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix i comprèn l’evolució històrica de l’estat espanyol i d’Europa.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
 C4 Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
1. La Transició cap a l’Edat Moderna - El pas a l’Edat Moderna. L’època del Renaixement
- L’Edat Moderna: Època de canvis i descobriments
2.L’Estat Modern - Estructura de l’Estat
- Estat i poders supranacionals
- Relacions entre estats
3. La població a l'Antic Règim - Models de població. Quantificació a l'Antic Règim
- Factors demogràfics positius i negatius que intervenen en el creixement
- Dos medis: Món rural i món urbà
4. Ciència i cultura a l'època moderna La cultura a l'antiguitat
La ciència a l'edat mitjana
La revolució científica. Secularització del pensament
5. Els Sistemes Econòmics: Mercantilisme, Fisiocràcia, Liberalisme econòmic - Mercantilisme. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- Fisiocràcia. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- El Liberalisme Econòmic. Adam Smith
6. Els enfrontaments polítics i religiosos del segle XVI - Reformes i contrareforma
- Difusió del protestantisme ( Luter, Zwingli, Calví)
- L’anglicanisme.
- La reforma catòlica
7. El segle XVIII: l'època de la Il•lustració
- Coneixements previs: Descartes, Hobbes, Locke
- La Il•lustració. Concepte.Teòrics: Montesquieu, Voltaire, Rousseau
- Influència al segle XIX: el romanticisme

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
3 0 3
Lecture
A1
B1
B3
50 74 124
Debates
B3
B6
2 0 2
Assignments
B1
B3
4 16 20
Personal tuition
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura i explicació dels fets que assenyalen la transició a l'època moderna.
Lecture Exposició a l'aula del temari proposat.
Debates Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès
Assignments Elaboració i comentari de mapes;a les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, mapes i pel.lícules de temàtica històrica.
Personal tuition Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Personalized attention
Description
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A1
B1
B3
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos proposats pel professor (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir a mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser de 4). 60%
Assignments
B1
B3
Elaboració i comentari de mapes, textos, gràfics i pel·lícules de temàtica històrica. 35%
Others  
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

AQUILECCHIA, G. Giordano Bruno. París, 2000

ATKINSON, J. Lutero y el nacimiento del protestantismo. Alianza Edit. Madrid, 1984.

BRION, M. Maquiavelo. Ed. Vergara. Barcelona, 2003

BROCÂ, Salvador de. El Renaixement, alba de la modernitat. Edendum-URV, Santa Coloma de Queralt, 2012

BURCKHARDT, Jacob. La Cultura del Renacimiento en Italia. Edaf, 1990.

BURKE, Peter. El Renacimiento italiano : cultura y sociedad en Italia. Alianza, 1993.

CASTELLOTE, Salvador.Reformas y contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Akal, 1997.

CAMERON, E. Historia Económica Mundial. Alianza Editorial. Madrid, 2005.

DE VRIES,Jan. La economia de Europa en un periodo de crisis 1600-1750. Cátedra. Madrid, 1982.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002

LUTZ, Heinrich. Reforma y Contrarreforma. Alianza Edit. 1992.

MASON, Stephen F. Historia de las ciencias. La revolución científica de los siglos XVI y XVII. Alianza Editorial, Madrid, 2005.

MESTRE GODES, Jesús. La fi de la cristiandat. De la Reforma protestant a la Reforma catòlica (1517-1572). Ed. 62. Barcelona,2001

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003   

VIZUETE MENDOZA, JC. La iglesia en la Edad Moderna. Madrid, 2000

WHITE,M. Leonardo, el primer científico. Plaza y Janés. Barcelona, 2001

VVAA. Historia de las religiones. Crítica. Barcelona, 2000

VVAA. Poder y modernidad. Concepciones políticas en la España Moderna. Valladolid, 2000.  

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.