IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) SOCIETY AND CULTURE IN THE MODERN AGE Code 12214006
Study programme
Bachelor's Degree in the History of Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First
Language
Català
Department History and History of Art
Coordinator
FABREGAS ROIG, JOSÉ
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information L'assignatura pretén aportar a l'alumne el coneixement sobre conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la compresió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l'esmentada època. De forma general es treballaran aspectes polítics, econòmics, culturals i religiosos dels segles XVI, XVII i XVIII.
In this subject you only have the right to make the exam, because the degree you are studying is going to be extinguished. You have to take a look the timetable of the subject to know the exam's date. If you need an extraordinary exam session, you have to enrol for this, presenting an application to the secretariat of your campus or faculty.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A8 Use, organise and interpret historical sources.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Managing information and knowledge through the efficient use of IT.
 CT5 Communicate information clearly and precisely to a variety of audiences.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A8 Analyse and evaluate the concepts learnt from the historical sources using textual commentary and similar techniques.
Apply historical methods to the treatment of sources and the analysis of historical knowledge.
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Master the tools for managing their own identity and activities in a digital environment.
Search for and find information autonomously with criteria of reliability and relevance.
Organize information with appropriate tools (online and face-to-face) so that they can carry out their academic activities.
Produce information with tools and formats appropriate to the communicative situation and with complete honesty.
Use IT to share and exchange information.
 CT5 Produce quality texts that have no grammatical or spelling errors, are properly structured and make appropriate and consistent use of formal and bibliographic conventions.
Draw up texts that are structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length.
Draw up texts that are appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive.
Use the techniques of non-verbal communication and the expressive resources of the voice to make a good oral presentation.
Construct a discourse that is structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length.
Produce a discourse that is appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive, and interact effectively with the audience.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. La Transició a l'Edat Moderna - El pas a l’Edat Moderna. L’època del Renaixement
- L’Edat Moderna: Època de canvis i descobriments
2.L’Estat Modern - Estructura de l’Estat
- Estat i poders supranacionals
- Relacions entre estats
3. La població a l'Antic Règim - Models de població. Quantificació a l'Antic Règim
- Factors demogràfics positius i negatius que intervenen en el creixement
- Dos medis: Món rural i món urbà
4. Ciència i cultura a l'època moderna - La cultura a l'antiguitat
- La ciència a l'edat mitjana
- La revolució científica. Secularització del pensament
5. Els Sistemes Econòmics: Mercantilisme, Fisiocràcia, Liberalisme econòmic - Mercantilisme. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- Fisiocràcia. Concepte i abast geogràfic,Teòrics, Característiques
- El Liberalisme Econòmic. Adam Smith
6. Els enfrontaments polítics i religiosos del segle XVI - Reformes i Contrareforma - Difusió del protestantisme ( Luter, Zwingli, Calví)
- L’anglicanisme.
- La reforma catòlica

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Assignments
A8
CT5
7 16 23
Personal attention
2 0 2
 
Mixed tests
A8
CT5
52 74 126
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura i explicació dels fets que assenyalen la transició a l'època moderna.
Assignments Elaboració i comentari de mapes;a les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, mapes i pel.lícules de temàtica històrica.
Personal attention Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Personalized attention
Description
Durant les hores de despatx, s'aclarirà qualsevol dubte que s'hagi produït en el desenvolupament de les sessions magistrals; es recomanarà lectures i bibliografia complementària.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A8
CT5
Elaboració i comentari de mapes, textos, gràfics i pel·lícules de temàtica històrica. 30%
Mixed tests
A8
CT5
Dues proves , una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos que s'indicaran (30%). Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4). 65%
Others  

Assistència i participació

5%
 
Other comments and second exam session

A la segona convocatòria l'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb uns textos escollits pel professor a inici de curs (30%).

Els treballs proposats s'hauran de presentar igualment, per tant es manté la distribució de percentatges de les diferents metodologies.


Sources of information

Basic

AQUILECCHIA, G. Giordano Bruno. París, 2000

ATKINSON, J. Lutero y el nacimiento del protestantismo. Alianza Edit. Madrid, 1984.

BRION, M. Maquiavelo. Ed. Vergara. Barcelona, 2003

BROCÁ, Salvador de. El Renaixement, alba de la modernitat. Edendum-URV, Santa Coloma de Queralt, 2012

BURCKHARDT, Jacob. La Cultura del Renacimiento en Italia. Edaf, 1990.

BURKE, Peter. El Renacimiento italiano : cultura y sociedad en Italia. Alianza, 1993.

CASTELLOTE, Salvador.Reformas y contrarreformas en la Europa del siglo XVI. Akal, 1997.

CAMERON, E. Historia Económica Mundial. Alianza Editorial. Madrid, 2005.

DE VRIES,Jan. La economia de Europa en un periodo de crisis 1600-1750. Cátedra. Madrid, 1982.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio; ALVAR EZQUERRA, Alfredo. La sociedad española en la Edad Moderna. Editorial Istmo,  2005.

FERNÁNDEZ, M. F.; C. A. GONZÁLEZ / N. MAILLARD, eds. Testigo del tiempo, memoria del universo. Cultura escrita y sociedad en el mundo. Ed. Rubeo, 2009.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002

LEON, V. La Europa Ilustrada.Madrid, 1989

LUTZ, Heinrich. Reforma y Contrarreforma. Alianza Edit. 1992.

MASON, Stephen F. Historia de las ciencias. La revolución científica de los siglos XVI y XVII. Alianza Editorial, Madrid, 2005.

MESTRE GODES, Jesús. La fi de la cristiandat. De la Reforma protestant a la Reforma catòlica (1517-1572). Ed. 62. Barcelona,2001

PADGEN, Anthony. La ilustración y sus enemigos dos ensayos sobre los orígenes de la modernidad. Ed. Península. Madrid, 2002

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2003

THOMAS, W.: La represión del protestantismo en España 1517-1648. 2001

VIZUETE MENDOZA, JC. La iglesia en la Edad Moderna. Madrid, 2000

WHITE,M. Leonardo, el primer científico. Plaza y Janés. Barcelona, 2001

VVAA. Historia de las religiones. Crítica. Barcelona, 2000

VVAA. Poder y modernidad. Concepciones políticas en la España Moderna. Valladolid, 2000.  

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.