Type A
|
Code |
Competences Specific | | A5 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A5 |
Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
| | A8 |
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia.
Té coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Analitza riscos i beneficis de la innovació
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Understand basic computer hardware.
|
Topic |
Sub-topic |
1. Introducció
|
1.1. Evolució històrica de la Geografia
1.2. La recerca actual en Geografia
1.3. Geografia i ordenació del territori |
2. La representació cartogràfica |
2.1. La representació de la Terra: coordenades, projeccions i escales
2.2. El mapa topogràfic i la cartografia temàtica
2.3. La fotografia aèria i la imatge satèl·lit |
3. El medi natural |
3.1. Els elements del medi natural: relleu, clima, aigües i vegetació
3.2. El medi natural: risc i recurs per les activitats humanes |
4. Els components humans del territori |
4.1. Dinàmica i estructura de la població
4.2. Els assentaments humans: les ciutats i l'espai rural
4.3. Les activitats econòmiques i la seva localització: agricultura, indústria i serveis
|
5. La qüestió ambiental |
5.1. Desenvolupament humà i canvi ambiental: desenvolupament sostenible?
5.2. Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
5.3. Degradació del medi aquàtic
5.4. La generació i gestió dels residus |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
35 |
55 |
90 |
Problem solving, classroom exercises |
|
5 |
15 |
20 |
Field work/trips |
|
10 |
4 |
14 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
4 |
16 |
20 |
Personal tuition |
|
2 |
0 |
2 |
|
Mixed tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar, criteris d’avaluació. |
Lecture |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. Interacció entre alumnes i professors. |
Problem solving, classroom exercises |
Resolució obligatòria de 5 preguntes curtes relacionades amb els continguts treballats a classe que es plantegen a l'aula ordinària. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. |
Field work/trips |
Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Després de la sortida es realitzarà una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Participació en dues sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Les realitzacions de caracter geogràfic poden tenir aplicacions en la recerca de tipus històric. Les memòries de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. |
Personal tuition |
Atenció personalitzada |
Description |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Lecture |
|
Assistència i participació a les classes. |
5% |
Problem solving, classroom exercises |
|
Resolució obligatòria de 5 preguntes curtes plantejades a l'aula ordinària. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
25% |
Field work/trips |
|
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
10% |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. Les memòries de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió pràctica. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
20% |
Mixed tests |
|
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del primer quadrimestre. La realització d'aquesta prova és imprescindible per tal que li sigui aplicada a l'alumne l'avaluació continuada. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. |
40% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Segona convocatòria La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 55 %. L'avaluació dels continguts pràctics que tindrà un pes del 45% es farà presentant les respostes de les 5 preguntes plantejades a l'aula ordinària i les memòries de les 2 pràctiques. |
Basic |
VEGARA, J.M., BARRACÓ, H., COLLDEFORNS, M., RELEA, F. i RODRÍGUEZ, P. , Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens-Vives, Barcelona, 2004
AYALA, F.J. i OLCINA, J. (coord.), Riesgos naturales, Ariel, Barcelona, 2002
SÁNCHEZ, J.J, El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, Tirant lo blanc, València, 2008
PUYOL, R.; ESTÉBANEZ, J.; MÉNDEZ, R., Geografía Humana, Cátedra, Madrid, 1988
LÓPEZ B., F.; RUBIO R., J.M.; CUADRAT, J.M., Geografía Física, Cátedra, Madrid, 1992
HIGUERAS, A., Teoría y método de la geografía. Introducción al análisis geográfico regional, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoz, 2003
SALADIÉ, O.; OLIVERAS, J., Desenvolupament Sostenbile, Publacions URV, Tarragona, 2010
|
A llarg del curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada apartat dels continguts de l'assignatura. |
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|