IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) GEOGRAPHY: TERRITORY AND SOCIETY II Code 12214008
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 2Q
Language
Català
Department Geografia
Coordinator
FERRAN MERCADÉ, JOAN
E-mail joan.ferran@urv.cat
montserrat.bustos@urv.cat
Lecturers
FERRAN MERCADÉ, JOAN
BUSTOS HERNÁNDEZ, MONTSERRAT
Web
General description and relevant information Estudi de la diversitat geogràfica del món i dels trets esencials que permeten diferenciar les regions. Proposta dels elements que permeten interpretar els principals problemes mundials relacionant-los amb la forma en que les societats ocupen el territori.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Coneix i usa mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
 A8 Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geografia.
Té coneixement directe del territori i reflexió escrita sobre les interrelacions dels diferents fenòmens geogràfics observats.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Type C Code Learning outcomes
 C2 Understand basic computer hardware.

Contents
Topic Sub-topic
BLOC I. MARC TEÒRIC DE LA GEOGRAFIA REGIONAL DEL MÓN
1. Introducció: Geografia Regional i Regió. Concepte i fonaments metodològics.
2. Criteris de diferenciació regional a escala planetària
BLOC II: ELS GRANS CONJUNTS REGIONALS
1. Els països de la Comunitat Europea: aspectes físics, socials i econòmics.
2. Xina: societat i economia.
3. Japó i l'àrea del Pacífic: Desenvolupament industrial i comercial.
4. El subcontinent indi i el SE asiàtic.
5. Àfrica: territori i societats. L'Àfrica mediterrània i l'Àfrica subsahariana. Contrast físic, soci-econòmic i cultural.
6. El món islàmic: orient pròxim i mitjà.
7. Canadà i EE.UU.: aspectes físics i humans.
8. Els països llatinoamericans: problemàtica econòmica i social.
9. Rússia i la seva àrea d'influència.
BLOC III: L'ESPAI MUNDIAL
1. La geografia dels grans espais mundials.
2. Interdependències i desequilibris en el món actual. Desenvolupament i subdesenvolupament. El desenvolupament sostenible.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A5
A8
B3
B7
34 53 87
Problem solving, classroom exercises
A5
B3
1 3 4
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
A5
B3
C2
4 8 12
Field work/trips
A5
C2
7 4 11
Debates
A5
B3
C2
6 3 9
Assignments
A5
A8
B3
B7
2 14 16
Presentations / expositions
A5
B3
C2
2 5 7
Personal tuition
B3
1 0 1
 
Mixed tests
A5
A8
B3
B7
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura: continguts, desenvolupament, treball i pràctiques a realitzar, criteris d'avaluació, etc.
Lecture Presentació dels continguts teòrics amb suport de les TIC. Interacció entre alumnes i professors.
Problem solving, classroom exercises Resolució obligatòria d'una pregunta curta que es planteja a l'aula ordinària. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió.
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms 2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. La memòria de la pràctica 2 s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica.
Field work/trips Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida.
Debates Reflexió i debat sobre un tema d'actualitat mundial. A partir de la proposta caldrà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes.
Assignments Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. El treball escrit inclourà la realització dels exercicis proposats en la Pràctica 1.
Presentations / expositions Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. Les exposicions seran coavaluades pels alumnes dels altres grups i avaluades pel professor aplicant una rúbrica d'avaluació.
Personal tuition Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Personalized attention
Description
Realització de tutories individuals i/o grupals amb l'objectiu de fer el seguiment del treball.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A5
A8
B3
B7
Assitència i participació a classe 5%
Problem solving, classroom exercises
A5
B3

Resolució obligatòria d'una pregunta curta plantejada a l'aula. La resposta s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la respectiva sessió. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
5%
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms
A5
B3
C2
2 sessions pràctiques obligatòries utilitzant TIC. La memòria de la pràctica 2 s'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després de la data de la sessió pràctica. En el treball escrit s'inclouran els exercicis proposats en la Pràctica 1. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

20%
Field work/trips
A5
C2

Sortida obligatòria de treball de camp per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals. Realització d'una memòria fotogràfica sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
10%
Debates
A5
B3
C2
Es valorarà la preparació individual dels arguments de la postura que es defensarà i la participació activa en el debat. Després de la realització del debat es presentaran per escrit les conclusions extretes. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Assignments
A5
A8
B3
B7
Realització en grup d’un treball sobre un dels espais mundials proposats a classe. Del treball se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Presentations / expositions
A5
B3
C2
Del treball sobre un dels espais mundials se’n farà una exposició oral en grup amb suport d’una presentació d’imatges. L'avaulació es realitzarà aplicant una rúbrica d'avaluació. Els alumnes, en grup, coavaluaran els altres grups. La qualificació s'afegeix a la part pràctica i la mitjana conjunta ha d'arribar com a mínim a 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 10%
Mixed tests
A5
A8
B3
B7
Prova mixta sobre tots els temes que es realitzarà al final del segon quadrimestre. La realització d'aquesta prova és imprescindible per tal que li sigui aplicada a l'alumne l'avaluació continuada. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d’activitats avaluables. 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova mixta en la data designada com 2a convocatòria pel Departament d'Història i Història de l'Art. Aquesta prova mixta avaluarà els continguts teòrics. La qualificació mínima de la prova mixta de la 2a convocatòria per tal de superar l'assignatura és de 4 sobre 10. Tindrà un pes sobre la nota del curs d'un 65 %. L'avaluació dels continguts pràctics que tindrà un pes del 35 % es farà presentant l' exercici realitzat a l'aula ordinària, les 2 pràctiques i el treball sobre els espais mundials.


Sources of information

Basic Azcárate Luxán Blanca, Azcárate Luxán Mª Victória, José Sánchez Sánchez , Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado, 2008, UNED

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª. VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, (2008) Grandes espacios geográficos. El mundo desarrollado. Uned

AZCÁRATE LUXAN  BLANCA, AZCÁRATE LUXAN  Mª VICTORIA, SÁNCHEZ SANCHEZ JOSÉ, Grandes espacios geográficos. Subdesarrollo y países emergentes. Uned

MÉNDEZ, R. Y MOLINERO, F. (2000) (6ª edició): Espacios y sociedades. Introducción a la Geografía regional del mundo, Barcelona, ed. Ariel.

-PNUD (informe anual des de 1990): Informe sobre el desarrollo humano, Madrid, ed. Mundi-Prensa.

-RABELLA, J.M. (dir.)(2001): Atlas del Mundo, Barcelona, Ed. Península.

-VV.AA (2007): La situación del mundo. Informe del Worlwatch Instute, Barcelona, Icaria.

-VV.AA. (2006): Perspectivas del Medio Ambiente mundial, Madrid, PNUMA y editorial Mundi-Prensa.

-VV.AA. (2007): El estado del mundo. Anuario económico y geopolítico, Madrid, ed. Akal

Complementary

- CEBRIÁN ABELLÁN, A. (2005) Estructuras socio-espaciales y niveles de desarrollo. Ed.  DM, Murcia.

-ARRIGHI. G. Y SILVER, J. et alt. (2001): Caos y orden en el sistema-mundo moderno, Madrid, ed. Akal

-GÓMEZ PIÑEIRO, F. J. (2001): "Los sistemas regionales en el contexto de la globalización y la mundialización", en: Lurralde, Nº24, donostia, INGEBA.

-GÓMEZ PIÑEIRO, F.J. (2006): "Análisis y debates sobre territorios en la sociedad del conocimiento y de las redes", en: Lurralde, Nº29, Donostia, INGEBA

RECURSOS INTERNET:

- Background Notes: http://ww.state.gov./www/background-notes/index.htlm

- Banco Mundial: http://www.worldbank.org

- Cibergeography: http://www.cibergeography,org/atlas/atlas,htlm

- Clima de América del Sur: http://mcc.com.ar/mcc/clima.htm

- Country Studies: http://lcweb2.gov/frd/cs/cshome.htlm

- Directorio cartográfico de Latinoamérica: http://www.dices.net/

- Geoforma, ://www.arrakis.es/-geoforma/

- Geomapas: http://www.geomapas.com.br/

- Geoplaneta: http://www.geoplaneta.com/mapas.asp

- Guía de mapas, http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- Guía de mapas:http://www.algonet.se/-cristar/index.htm

- INSP: http://www.insp.mx/mapas/index.htlm

- Mapas del siglo XXI: http://wwwmapa21.com/

- Mapas: http://www.graphicmaps.com/graphic maps.htm

- Mapquest, http://www.mapquest.com/

- Mapquest: http://www.mapquest.com/

- National Geographic, http://www.nationalgeographic.com/maps/index.htlm

- Observatori Meteorologic, http://www.svt.es/meteosort/

- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico: http://www.oecd.org

- Population Information Network (POPIN): http://www.undp.org/popin

- Strategic Road: http://www.strategic-road.com

- World Data Research: http://www.worlddata.ca/eng/home.htm

- World Factbook: http://www.odci.gov/cia/publications/nsolo/factbook/eur.htm

- World Trade Organization: http://www.wto.org

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.