IDENTIFYING DATA 2011_12
Subject (*) PROBLEMS OF CURRENT SOCIETY Code 12214009
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First Second
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
E-mail josep.sanchez@urv.cat
Lecturers
SÁNCHEZ CERVELLÓ, JOSEP
Web
General description and relevant information Es tracta de coneixer la situació en que es troba la humanitat al segle XXI

Competences
Type A Code Competences Specific
 A35 Conèixer i usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A35 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes
 C5 Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
1. Conflictes polítics-militars i llur resolució. 1. Tipologia dels conflictes. 2. Els conflictes locals i els cregionals. 3. Els enfrontaments religiosos i econòmics. 4.La ONU i els organismes internacionals de pacificació.
2. Globalització i model socioeconòmnic 1. El capitalisme com a model de producció i desordre social. 2. Deute extern i explotació del 3r Món. 3. Limits del creixement i la dilapidació dels recursos naturals. 4. El model energètic: del petroli a les nuclears?
4. Emigració i multiculturalisme 1. La fugida cap als paisos del benestar i el sorgiment de societats multiculturals. 2. Drets humans i drets del emigrans. 3. Canvis en el paradigma europeu. 4. Les aportacions del emigrans en les societats d'acullida i els deures d'aquests.
3. Un nou marc familiar 1. La crisi de les relacions familiars tradicionals. 2. L'alliberament de la dona i la lluita d'un model alternatiu en el rol social. 3. Cap a la fi de la societat patriarcal: la violència de gènere i les desigualtats entre sexes. 4. Cap a una sexualitat lliure: els moviments homosexuals.
5. La construcció d'un futur millor. 1. Un nou marc de relacions internacionals. 2.Repensar la democràcia i la participació. 3. Universalitzar i compatibilitzar els drets humans i els drets econòmics 4. Aconseguir polítiques de sostenibilitat

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A35
C5
72 0 72
Problem solving, classroom exercises
A35
C5
8 0 8
Seminars
A35
C5
10 0 10
Field work/trips
A35
C5
8 0 8
Presentations / expositions
A35
C5
4 0 4
Previous studies
A35
C5
10 0 10
Assignments
A35
C5
0 30 30
Personal tuition
1 0 1
 
Extended-answer tests
A35
C5
5 0 5
Practical tests
A35
C5
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Ha de servir per entendre en quina situació es trova la humanitat, tant des d'un pont de viosta econòmic, com polític i social.
Lecture Explicació detallada dels temes especificats a l'index temàtic de la matèria.
Problem solving, classroom exercises Els textos de pràctiques encarregats pel professor es discutitran a classe per tal de fomentar la interrelació dialèctioca entre ells i el docent
Seminars Exposició de temes per part dels alumnes
Field work/trips Pràctiques hemerogràfiques i sortides a veure algun film, teatre, conferència, etc.
Presentations / expositions El tema encarregat als alumnes serà exposat a l'aula amb indicacions prèvies del professor
Previous studies Suport a l'alumne per tal de que disposi de bibliografia actualitzada i de coneixements historiogràfics suficients per tal de prepara´-se l'assignatura i els treballs recomanats
Assignments Ressenyes i/o exercicis pràctics

Personalized attention
Description
atenció singularitzada a cadascú dels membres que imparteixen l'assignatura

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A35
C5
Ressenyes i/o exercicis pràctics 10%
Extended-answer tests
A35
C5
Examen de contingut de la matèria 80%
Practical tests
A35
C5
Comentari d'un text 10%
Others  
 
Other comments and second exam session

A la segona convocatòria es segueix la mateixa estructura que a la primera.


Sources of information

Basic , , ,

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ARENAL , C. Del  Introducción a las Relaciones Internacionales, 2ª ed., Madrid,  Tecnos,  1980.

BARBÉ, E., Relacions Internacionals, Madrid, Tecnos, 1995.

BERG, E., La politique internationale depuis 1955, París, Económica, 1989.

BONAMUSSA, F., Pueblos y naciones en los Balcanes. Siglos XIX y XX, Madrid, Síntesis, 1998.

BRAILLARD, P.,  DJALILI, M.R., Tiers Monde et relations internationales, París, Masson, 1984.

CALVOCORESSI, P., Historia política del mundo contemporàneo: de 1945 a nuestros dias, Madrid, Akal, 1987.

CONVERSI, D., La desintegració de Iugoslàvia, Catarroja, Afers-Univ. De València, 2000.

FORMIGONI, G., Storia della politica internazionalle nell’età con temporanea (1815-1992), Bologna, Il Mulino, 2000.

GARCÍA PICAZO, P.: Las relaciones internacionales en el Siglo XX: La contienda teórica, Madrid, UNED, 1998.

KISSINGER, H., Diplomacia, Barcelona, Ed. B., 1996.

MARTÍNEZ CARRERAS, J. U., El mundo árabe e Israel. El Próximo Oriente en el siglo XX, Madrid, Istmo, 1991.

MAZOWER, M., La Europanegra. Desde la guerra hasta la caida del comunismo, Barcelona, Ed. B, 2001.

MESA, R. Teoría y práctica de las Relaciones Internacionales, 2ª ed., Madrid, Tecnos, 1995.

ID. La nueva Sociedad Internacional, Madrid, Centro de Estudios Constitucionales, 1992.

OLIVI, B., L’Europa difficile. Storia dell’intregrazione europea 1948-2000, Bologna, Il Mulino, 2000.

PEREIRA, J.C. (coord.), Historia de las relaciones internacionales contemporáneas, Barcelona, Ariel, 2001.

REONOUVIN, P. Historia de las Relaciones Internacionales, AKAl, 1999.

SEGURA, A., Mas allà del Islam. Política y conflictos actuales en el mundo musulmán, Madrid, Alianza Ed., 2001.

TORRE, H., SANCHEZ CERVELLÓ, J., Portugal en la edad contemporánea 1807-2000. Historia y documentos, Madrid, UNED, 2001.

TRUYOL SERRA, A.: La Sociedad Internacional, Madrid, Alianza Editorial, 1993.

VEIGA, F., DA CAL, E.U., DUARTE, A., La paz simulada. Una historia de la guerra fría 1941-1991, Madrid, Alianza Univ., 1997.

VILLARES, R., BAHAMONDE, A., El mundo contemporáneo. Siglos XIX-XX, Madrid, Taurus, 2001.

WALDMANN, P., REINARES, F. (comp.), Sociedades en guerra civil. Conflictos violentos de Europa y América Latina, Barcelona, Paidós, 1999.

ZOLBERG, A., SUHRKE, A., AGUAYO, S., Escape from Violence. Conflict and the Refugee Crisis in the Developing World, Oxford, Oxford University Press, 1993

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA

AGERON, R. La decolonisation francaise, París, A. Colin, 1991.

ANGUIANO, E., et al., China contemporánea : la construcción de un país desde (1949), México, El Colegio de México, 2001.

BÁEZ, F., La destrucción cultural de Iraq, Barcelona, Flor del Viento, 2004.

CARRÉ, O., El islam laico. Un retorno a la tradición?, Bellaterra, UAB, 1997.

CASTELLS, M., SERRA, N., Guerra y paz en el siglo XXI. Una perspectiva europea. Barcelona, Tusquets, 2003.

CHAMBERLAIN, M. E., La Descolonización : la caída de los imperios europeos, Barcelona, Ariel, 1997.

CHOMSKY, N., 11/09/2001, Barcelona, RBA, 2002.

FERGUSON, N. ,  El Imperio británico : cómo Gran Bretaña forjó el orden mundial, Barcelona, Debate, 2005.

FURTADO, C.,El Brasil después del "milagro", México, Fondo de Cultura Económica, 1983.

GEORGE, S., Otro mundo es posible si ......, Barcelona, Icària, 2004.

GUILOINEAU, J.,  Mandela : la igualdad es posible,  Madrid,  Espasa-Calpe, 1991.

HERNÁNDEZ SANDOICA, E., El colonialismo (1815-1873), Madrid, Síntesis, 1992.

HOFMEISTER, W (Coord..) Liderazgo político en América Latina, Rio de Janeiro, Funación Adenauer, 2002.

INIESTA, F.(Coord.) La frontera ambigua. Tradición y democracia en África, Barcelona, Bellaterra, 2007.

KAYANI, A., ZEIN, M., Sólo las diosas pasean por el infierno. Retrato de la mujer en los países musulmanes, Barcelona, Flor del Viento, 2002.

KLARE, M.T., Guerras por los recursos. El futuro escenario del conflicto global, Barcelona, Urano, 2003.

MAINWARING, S., SHUGART, M.S., Presidencialismo y democracia en América Latina.

MANJI, I., Els problemes de l’Islam. Una veu per la tolerància i el canvi, Barcelona, Proa, 2004

MARTÍ, S. Rebel·lions, bananes i volcans. Política i societat a Amèrica Central, Vic, Eumo, 2002.

MARTÍN DE LA GUARDIA, R, PÉREZ SÁNCHEZ, G., La Unión Soviética: de la Perestroika a la desintegración, Istmo, Madrid, 1995.

MEARSHEIMER, J.J., WALT, S.M., El lobby israelí y la política exterior de los EEUU,  Madrid, Taurus, 2007.

PINIÉS, J. de, La Descolonización española en las Naciones Unidas : Guinea Ecuatorial (Fernando Poo y Río Muni), Ifni, Sahara Occidental, Gibraltar y las Naciones Unidas , Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2001.

RAICH, J., El espejismo humanitario. La especie solidaria al descubierto, Barcelona, Debate, 2004.

RAMONET, I., Guerras del siglo XXI, Barcelona, Mondadori, 2002

RASHID, A., Jihad. El naixement de la militància islàmica a l’Àsia central, Barcelona, Empuries, 2002.

ROCA, A. (coord.), La revolución pendiente. El cambio político en África Negra, Lleida, Sud-Nord, 2005.

RODAO, F.,  LÓPEZ SANTOS, A. (Eds.), El Japón contemporáneo,  Salamanca, Ed. Universidad de Salamanca, 1998.

SÁNCHEZ CERVELLO, J. Descolonización y surgimiento del Tercer Mundo, Barcelona, Hipótesis, 1997.

SANTAMARIA, A., ECHART, E., África en el horizonte, Madrid, Catarata, 2006.

SCHWARZER, A., Los soldados de Alá. Sobre la falsa tolerancia, Barcelona, Flor del Viento, 2003.

SEGURA, A., Aproximació al món islàmic. Des dels orígens fins als nostres dies, Barcelona, Pòrtic, 2000.

ID., Señores y vasallos del siglo XXI. Una explicación de los conflictos internacionales, Madrid, Alianza, 2004.

SEN, A. K., India contemporánea : entre la modernidad y la tradición ,  Barcelona, Gedisa, 2007.

WAINES, D., El Islam, Barcelona, Cambridge U.P., 1998.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.