IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) PROBLEMS OF CURRENT SOCIETY Code 12214009
Study programme
Bachelor's Degree in History the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 2Q
Language
Català
Department History and History of Art
Coordinator
ROCA VERNET, JORDI
E-mail jordi.rocav@urv.cat
Lecturers
ROCA VERNET, JORDI
Web
General description and relevant information L’assignatura pretén desenvolupar en l’alumne l’anàlisi i la interpretació dels fenòmens històrics globals i alhora treballar competències que els permetin fer una anàlisi crítica de quina memòria col·lectiva s’ha fet sobre aquells fenòmens històrics. L’objectiu principal és historiar com la memòria col·lectiva i la història han abordat l’estudi d’aquells problemes que la societat actual ha considerat fonamentals en la formació de la seva identitat col·lectiva, per la qual cosa s’abordarà temes com els conflictes racials, la democratització, la contracultura, etc.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual.
Aconsegueix una perspectiva crítica del model de desenvolupament
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Type C Code Learning outcomes
 C5 Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.

Contents
Topic Sub-topic
1. La memòria de la 2ª G. Mundial a Europa. a) La desnazificació i l’extrema dreta (Alemanya); b) El nacionalisme a Polònia; c) Antisemitisme i la Shoa; d) Republicanisme i Resistència (França)
2. Sorgiment i decadència de l’Estat del Benestar a) Postguerra a Europa; b) La decadència de l’Estat del Benestar; c) Unió Europea; d) Memòria i història
3. La democratització del comunisme a) La fi dels fronts populars 1947; b) La revolta d’Hongria 1956; c) La revolució de Praga 1968; d) La caiguda del mur de Berlin 1989.
4. Memòria dels conflictes racistes a) La Guerra de Corea i la del Vietnam; b) La lluita pels drets civils als EUA. Continuïtats i memoria; c) La fi de l’Apartheit i la transició cap a una Sud-Àfrica democrática
5. La contracultura global a) Revolta estudiantil de París; b) Revolució cultural Xinesa; c) Revoltes als EUA i Europa
6. Magrib i el Proper Orient a) Descolonització; b) Neocolonialisme; c) Panarabisme; d) Islamisme; e) Jihaidisme; f) Conflicte arabo-isrealià;
7. El despertar dels nacionalismes a Europa a) Les repúbliques ex-soviètiques; b) Les repúbliques ex-iugoslaves
8. Cap una història global a) Cultura global; b) Mobilitzacions globals; c) Fragilitat democrática;

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A5
A9
37 0 37
Seminars
A5
A9
9 27 36
Problem solving, classroom exercises
A5
A9
8 24 32
Field work/trips
A5
1 7 8
Problem solving, exercises
A5
B3
1 22 23
Personal tuition
1 0 1
 
Extended-answer tests
A5
B3
2 10 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Ha de servir per entendre en quina situació es troba la humanitat, tant des d'un pont de viosta econòmic, com polític i social.
Lecture Explicació detallada dels temes especificats a l'index temàtic de la matèria.
Seminars Discussió i debat sobre les lectures obligatòries
Problem solving, classroom exercises Seguiment i resolució de problemes de les dues proves practiques del curs.
Field work/trips Visitar dues exposicions que es determinaran a començament de curs
Problem solving, exercises Suport a l'alumne per tal que disposi de bibliografia actualitzada i de coneixements historiogràfics suficients per tal de preparar-se l'assignatura i els treballs recomanats
Personal tuition Seguiment virtual i presencial del treball de l'alumne.

Personalized attention
Description
Seguiment virtual i presencial del treball dels alumnes.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises
A5
B3
Prova pràctica 1. Redacció dels continguts d'un web;
Prova pràctica 2. Projecte expositiu per a la difusió de continguts històrics.
50
Extended-answer tests
A5
B3
Examen conceptual 50
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria es basarà es un examen que tindrà un valor del 100% de la nota final de l'assignatura.


Sources of information

Basic

Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012

Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008.

Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XIX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008.

Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009.

Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006.

Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012.

Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001.

Complementary

La determinarem la primera setmana de curs però inclourà 4 lectures obligatòries

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.