IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) LITERATURE AND SOCIETY Code 12214011
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 2Q
Language
Anglès
Castellà
Department Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinator
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
GALLARDO TORRANO, PEDRO
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
E-mail mariadolores.gimeno@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
pere.gallardo@urv.cat
Lecturers
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
GALLARDO TORRANO, PEDRO
Web http://margarida.aritzeta@urv.cat
General description and relevant information La docència d'aquest grup S'IMPARTIRÀ SEMIPRESENCIALMENT. Les persones matriculades hauran de tenir accés a un ORDINADOR i CONNEXIÓ A INTERNET (a casa o a la Facultat) per poder-la cursar. Continguts: Aquesta assignatura es proposa estudiar la relació que hi ha entre la literatura i el seu entorn social, quines són les funcions que s'atribueixen a la ficció en les grans etapes de la història occidental i de quina manera la literatura construeix els seus models. Finalment es vol observar de quina manera la literatura és un camp on s'exerceixen una sèrie d'activitats de tipus ideològic, econòmic i social.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Adquireix coneixements literaris i culturals.
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Adquireix coneixements i conceptes per comprendre la importància social i política.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
INTRODUCCIÓ
L'entorn virtual: eines i recursos de l'espai
En aquesta primera sessió, presencial, es pretén aconseguir que tots els estudiants coneguin:
. La temporalització
. Distribució de les activitats al llarg del curs
. La avaluació
. Els objectius de l’assignatura
1. Literatura i societat: la visió sociològica. La proposta de Pierre Bourdieu.
1.1. La literatura com a espai social i econòmic en el món contemporani.
Paper de la crítica, el cànon, els intel.lectuals
Centres de poder en el món cultural

Com funcionen:
1. Empreses editorials.
2. Agències literàries
3. Rutes literàries
4. Premis literaris
5. Escoles de Lletres
6. Centres culturals on es promou la literatura
7. Clubs de lectura
8. Biblioteques, etc.
2. La literatura com a imatge del món. La proposta d’Auerbach.
2.1. Observació del funcionament d’alguns mites com a element modelitzador.
1. Mites extrets d’Ovidi. Les Metamorfosis (Licàon. Píram i Tisbe. Aracné. Cadmus i el drac. Proteu. Orfeu i Eurídice. Pigmalió. Actéon). Mites de Perseu i Andròmeda; Prometeu.
2. Models renaixentistes, barrocs, neoclàssics. El model de W. Shakespeare: Romeu i Julieta. El model de Mary W. Shelley: Frankenstein. El model de Kafka: La metamorfosi. La llegenda de sant Jordi, la princesa i el drac.
3. Versions contemporànies: Boris Vian, “Le loup garou”. Patricia Higsmith, “Notas de una cucaracha respetable”. Quim Monzó, “Gregor”.
4. Les sèries modernes de no-morts i la licantropia. Els mites a l’univers de Marvel.
5. Creacions plàstiques (escultura, pintura, tapís, etc.) dels mites observats.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Previous studies
A5
0 20 20
ICT practicals
A5
0 80 80
Assignments
A5
0 40 40
Personal tuition
6 0 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura
Presentació de l’entorn virtual de formació
Presentació del sistema de treball
Previous studies Hi haurà un dossier de textos al Moodle.
1. Model de Pierre Bourdieu
2. Model d'Auerbach
3. Mites que es treballaran en l'assignatura

L'alumnat s'haurà de familiaritzar amb la terminologia específica i els conceptes bàsics que es treballaran a l'assignatura
ICT practicals Les pràctiques consistiran en l'aplicació dels models teòrics a la comprensió i interpretació dels textos seleccionats (dossier) i a l'observació i valoració del funcionament de la literatura i l'art en l'entorn immediat de l'alumnat.
Per tal d'aconseguir-ho, s'hauran de fer diverses activitats.
Eines que s'utilitzaran:
1. Glossari
2. Qüestionari
3. Bloc de l'alumne/a
4. Fòrum/wiki
5. Tasques de comentari de text: penjar un fitxer
6. Exposició oral en format virtual (video)
Assignments Al llarg del curs s'hauran de fer dos treballs, un per a cadascun dels dos temes del curs.
Cada treball es presentarà per escrit (extensió màxima 25 pàgs.) i s'haurà de publicar en un blog. També es demanarà que els autors del segon treball en defensin personalment les tesis i conclusions i les comparteixin amb la resta d'estudiants en un fitxer audiovisual incrustat al blog (durada màxima: 15 minuts). S'hauran de seguir les pautes de redacció i de publicació dels treballs donades al Moodle.
Personal tuition Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita.
Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat tindrà el suport del servei tècnic del Moodle

Personalized attention
Description
Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita. Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat tindrà el suport del servei tècnic del Moodle

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Previous studies
A5
Lectura de textos teòrics del dossier: Pierre Bourdieu, Auerbach. Lectura de relats mítics.

Controls de lectura i comprensió de textos.
30%
ICT practicals
A5
S'hauran de fer diversos exercicis pràctics sobre els dos temes del programa.
1. Observació, descripció i valoració de l'entorn.
2. Anàlisi i comentari de textos.
3. Anàlisi i comentari de casos concrets.
Els exercicis es faran amb el suport de:
Bloc personal de l'assignatura
Tasques (penjar un fitxer)
Fòrum
Taller (avaluació entre iguals)

S'AVALUARÀ: Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d’observació i adequació dels continguts de l’assignatura a l’estudi de l’entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d’escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura.

Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d’internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici.
40%
Assignments
A5
Dos treballs. Sobre un tema (a elegir) entre els tractats en el Bloc 1 i en el Bloc 2 del Temari. S'haurà de presentar en format escrit (fitxer) i en format audiovisual (exposició oral de l'autor/autors)

S'AVALUARÀ: Els continguts. La capacitat d’observació, la bona estructuració del text (introducció, exposició de motius i dades, cites, notes, argumentació, conclusions, bibliografia), la valoració de les dades utilitzades i la formulació de conclusions personals. La utilització de les eines adequades per a la seva exposició. L'ús de la terminologia específica adequada. L'ús dels referents teòrics de l’assignatura per a l’elaboració de les conclusions.

Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d’internet sense citar-los amb l'exclusió total de l'exercici.
30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els criteris d'avaluació tindran en compte els factors següents:

Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d'observació i adequació dels continguts de l'assignatura a l'estudi de l'entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d'escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura.Bona presentació.

Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d'internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici.

A la SEGONA CONVOCATÒRIA caldrà refer els exercicis que hagin quedat suspesos en l'avaluació continuada.


Sources of information

Basic , Dossier de lectures i materials disponible a l'inici del curs, ,
Erich Auerbach, Mimesis, , 1950
Pierre Bourdieu, Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario, Anagrama, 2002
Publi Ovidi Nasó, Les Metamorfosis, Fundació Bernat Metge,
Franz Kafka, La Metamorfosi, Proa, 2009
Patricia Higsmith, Notas de una cucaracha respetable, ,
Quim Monzó, Gregor, ,
Boris Vian, Le Loup garou ("El lobo hombre"), ,

A principi de curs es facilitarà una bibliografia extensa en format paper i estarà disponible al Moodle

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.