Type A
|
Code |
Competences Specific | | A5 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A5 |
Adquireix coneixements literaris i culturals.
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Adquireix coneixements i conceptes per comprendre la importància social i política.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
INTRODUCCIÓ
L'entorn virtual: eines i recursos de l'espai |
En aquesta primera sessió, presencial, es pretén aconseguir que tots els estudiants coneguin:
. La temporalització
. Distribució de les activitats al llarg del curs
. La avaluació
. Els objectius de l’assignatura |
1. Literatura i societat: la visió sociològica. La proposta de Pierre Bourdieu.
1.1. La literatura com a espai social i econòmic en el món contemporani.
|
Paper de la crítica, el cànon, els intel.lectuals
Centres de poder en el món cultural
Com funcionen:
1. Empreses editorials.
2. Agències literàries
3. Rutes literàries
4. Premis literaris
5. Escoles de Lletres
6. Centres culturals on es promou la literatura
7. Clubs de lectura
8. Biblioteques, etc.
|
2. La literatura com a imatge del món. La proposta d’Auerbach.
2.1. Observació del funcionament d’alguns mites com a element modelitzador.
|
1. Mites extrets d’Ovidi. Les Metamorfosis (Licàon. Píram i Tisbe. Aracné. Cadmus i el drac. Proteu. Orfeu i Eurídice. Pigmalió. Actéon). Mites de Perseu i Andròmeda; Prometeu.
2. Models renaixentistes, barrocs, neoclàssics. El model de W. Shakespeare: Romeu i Julieta. El model de Mary W. Shelley: Frankenstein. El model de Kafka: La metamorfosi. La llegenda de sant Jordi, la princesa i el drac.
3. Versions contemporànies: Boris Vian, “Le loup garou”. Patricia Higsmith, “Notas de una cucaracha respetable”. Quim Monzó, “Gregor”.
4. Les sèries modernes de no-morts i la licantropia. Els mites a l’univers de Marvel.
5. Creacions plàstiques (escultura, pintura, tapís, etc.) dels mites observats.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
2 |
4 |
Previous studies |
|
0 |
20 |
20 |
ICT practicals |
|
0 |
80 |
80 |
Assignments |
|
0 |
40 |
40 |
Personal tuition |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l’assignatura
Presentació de l’entorn virtual de formació
Presentació del sistema de treball
|
Previous studies |
Hi haurà un dossier de textos al Moodle.
1. Model de Pierre Bourdieu
2. Model d'Auerbach
3. Mites que es treballaran en l'assignatura
L'alumnat s'haurà de familiaritzar amb la terminologia específica i els conceptes bàsics que es treballaran a l'assignatura
|
ICT practicals |
Les pràctiques consistiran en l'aplicació dels models teòrics a la comprensió i interpretació dels textos seleccionats (dossier) i a l'observació i valoració del funcionament de la literatura i l'art en l'entorn immediat de l'alumnat.
Per tal d'aconseguir-ho, s'hauran de fer diverses activitats.
Eines que s'utilitzaran:
1. Glossari
2. Qüestionari
3. Bloc de l'alumne/a
4. Fòrum/wiki
5. Tasques de comentari de text: penjar un fitxer
6. Exposició oral en format virtual (video) |
Assignments |
Al llarg del curs s'hauran de fer dos treballs, un per a cadascun dels dos temes del curs.
Cada treball es presentarà per escrit (extensió màxima 25 pàgs.) i s'haurà de publicar en un blog. També es demanarà que els autors del segon treball en defensin personalment les tesis i conclusions i les comparteixin amb la resta d'estudiants en un fitxer audiovisual incrustat al blog (durada màxima: 15 minuts). S'hauran de seguir les pautes de redacció i de publicació dels treballs donades al Moodle. |
Personal tuition |
Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita.
Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat tindrà el suport del servei tècnic del Moodle |
Description |
Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita.
Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat tindrà el suport del servei tècnic del Moodle |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Previous studies |
|
Lectura de textos teòrics del dossier: Pierre Bourdieu, Auerbach. Lectura de relats mítics.
Controls de lectura i comprensió de textos. |
30% |
ICT practicals |
|
S'hauran de fer diversos exercicis pràctics sobre els dos temes del programa.
1. Observació, descripció i valoració de l'entorn.
2. Anàlisi i comentari de textos.
3. Anàlisi i comentari de casos concrets.
Els exercicis es faran amb el suport de:
Bloc personal de l'assignatura
Tasques (penjar un fitxer)
Fòrum
Taller (avaluació entre iguals)
S'AVALUARÀ: Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d’observació i adequació dels continguts de l’assignatura a l’estudi de l’entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d’escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura.
Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d’internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici.
|
40% |
Assignments |
|
Dos treballs. Sobre un tema (a elegir) entre els tractats en el Bloc 1 i en el Bloc 2 del Temari. S'haurà de presentar en format escrit (fitxer) i en format audiovisual (exposició oral de l'autor/autors)
S'AVALUARÀ: Els continguts. La capacitat d’observació, la bona estructuració del text (introducció, exposició de motius i dades, cites, notes, argumentació, conclusions, bibliografia), la valoració de les dades utilitzades i la formulació de conclusions personals. La utilització de les eines adequades per a la seva exposició. L'ús de la terminologia específica adequada. L'ús dels referents teòrics de l’assignatura per a l’elaboració de les conclusions.
Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d’internet sense citar-los amb l'exclusió total de l'exercici.
|
30% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Els criteris d'avaluació tindran en compte els factors següents: Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d'observació i adequació dels continguts de l'assignatura a l'estudi de l'entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d'escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura.Bona presentació. Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d'internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici. A la SEGONA CONVOCATÒRIA caldrà refer els exercicis que hagin quedat suspesos en l'avaluació continuada. |
Basic |
, Dossier de lectures i materials disponible a l'inici del curs, ,
Erich Auerbach, Mimesis, , 1950
Pierre Bourdieu, Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario, Anagrama, 2002
Publi Ovidi Nasó, Les Metamorfosis, Fundació Bernat Metge,
Franz Kafka, La Metamorfosi, Proa, 2009
Patricia Higsmith, Notas de una cucaracha respetable, ,
Quim Monzó, Gregor, ,
Boris Vian, Le Loup garou ("El lobo hombre"), ,
|
A principi de curs es facilitarà una bibliografia extensa en format paper i estarà disponible al Moodle |
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|