IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 12214012
Study programme
Grau en Història de l'Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Troncal First Second
Language
Català
Department Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinator
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
E-mail mariaramon.cubells@urv.cat
Lecturers
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competences
Code  
A1 Conèixer les coordenades espai – temporals (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la Història de l’Art.
A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: Filosofia, llengües antigues, Lingüística, Semiòtica, Història del Teatre i la Literatura, Història de la Música, Mitologia clàssica, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
A26 Conèixer les teories dels principals pensadors.
A27 Capacitat de reflexió i de raonament crític.
A28 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna.
A29 Conèixer i comprendre les relacions ideològiques i estètiques entre la literatura i la societat.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d’innovació.
B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia, de les oficials de la URV.
C5 Comprometre’s amb la ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.

Learning aims
Objectives Competences
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història A1
A19
A26
A27
A28
A29
B3
B4
Aprendre a analitzar textos. A26
A27
A29
B1
B3
B4
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit. A26
A27
A28
A29
B1
B3
B4
B6
C4
C5

Contents
Topic Sub-topic
1. El naixement de la raó moderna.
2. El pensament crític de la Il·lustració.
3. El moviment romàntic i la formació de l'Idealisme.
4. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.
5. Fenomenologia i Hermenèutica.
1.1. De Descartes a Kant.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
45 45 90
Seminars
15 15 30
Problem solving, classroom exercises
10 10 20
 
Personal tuition
1 0 1
 
Extended-answer tests
2 2 4
Practical tests
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Lecture Esposició dels continguts de l'assignatura.
Seminars Analisi d'un text.
Problem solving, classroom exercises Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Assessment
  Description Weight
Problem solving, classroom exercises Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Extended-answer tests Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80
Others

Comentaris de texts a l'aula.

10
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
Severino, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Complementary

Recommendations