DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) FILOSOFÍA MODERNA Y CONTEMPORÁNEA Código 12214012
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Correo-e mariaramon.cubells@urv.cat
manuel.duran@urv.cat
Profesores/as
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
DURÁN CALVETE, MANUEL
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A19 Conèixer la relació interdisciplinària de les humanitats: Filosofia, llengües antigues, Lingüística, Semiòtica, Història del Teatre i la Literatura, Història de la Música, Mitologia clàssica, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
 A26 Conèixer les teories dels principals pensadors.
 A27 Capacitat de reflexió i de raonament crític.
 A28 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A19 Comprendre els conceptes i teories fonamentals dels principals pensadors
 A26 Comprendre els conceptes i teories fonamentals dels principals pensadors
Realitzar comentaris de textos i assajos
Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de las fonts bibliogràfiques fonamentals
Visió de conjunto del pensament modern i contemporani
 A27 Comprendre els conceptes i teories fonamentals dels principals pensadors
Realitzar comentaris de textos i assajos
Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de las fonts bibliogràfiques fonamentals
 A28 Adquirir coneixements literaris i culturals
Comprendre la literatura como a un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Visió de conjunto del pensament modern i contemporani
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Mostrar respecte pels drets fonamentals i d’igualtat entre homes i dones
Actúa desdel respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con necesidades educativas especiales.
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valores de mocráticos.

Contenidos
tema Subtema
1. El naixement de la raó moderna.
2. El pensament crític de la Il·lustració.
3. El moviment romàntic i la formació de l'Idealisme.
4. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.
5. Fenomenologia i Hermenèutica.
1.1. De Descartes a Kant.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A19
1 0 1
Sesión magistral
A19
A26
A27
A28
45 45 90
Seminarios
A26
15 15 30
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A26
10 10 20
Atención personalizada
A19
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
A19
2 2 4
Pruebas prácticas
A19
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sesión magistral Esposició dels continguts de l'assignatura.
Seminarios Analisi d'un text.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Atención personalizada
descripción
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A26
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Pruebas de desarrollo
A19
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80
Otros  

Comentaris de texts a l'aula.

10
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
Severino, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.