Type A
|
Code |
Competences Specific | | A26 |
Conèixer les teories dels principals pensadors. |
| A28 |
Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A26 |
Comprèn els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors
Realitza comentaris de textos i assajos
Realitza treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de les fonts bibliogràfiques fonamentals
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani
| | A28 |
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C5 |
Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th
ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.
|
Topic |
Sub-topic |
1. El naixement de la raó moderna.
|
1. Introducció.
2. Per què amb Descartes comença la modernitat?
3. Leibniz: el model racionalista.
4. Locke, Hume i Berkeley.
5. Kant: el gir copernicà.
|
2. El pensament crític de la Il·lustració.
|
1. Introducció: Il·lustració, Lumières, Aufklärung, Enlightenment.
2. L’Enciclopèdia : D’alembert i Diderot. Voltaire.
3. Lessing i Kant. |
3. El moviment romàntic i la formació de l’ Idealisme.
|
1. Pensament i història.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Filosofia i art.
4. Hegel o la maduresa de l’ Idealisme.
|
4. La crisi del racionalisme metafísic: F. Nietzsche.
|
1. Introducció.
2. La crítica del coneixement i de la metafísica.
3. La crítica a la moralitat i a la religió. Transmutació de tots els valors.
4. El paper de l’art en l’obra de Nietzsche |
5. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.
|
1. El positivisme social d’A. Comte.
1.1. Previs del pensament comtià.
1.2. Llei dels tres estats.
1.3. Les ciències.
1.4. La sociologia.
2. L’ Historicisme i la seva problemàtica: W. Dilthey.
2.1. Ciències de la natura i ciències de l’esperit.
2.2. La crítica de la raó històrica.
2.3. Historicisme i hermenèutica.
|
6. Fenomenologia i Hermenèutica.
|
1. Caracterització de la Fenomenologia.
2. E. Husserl: contra el cientifisme i l’ historicisme.
3. H-G. Gadamer: Veritat i Mètode. Rehabilitació de la tradició humanística.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
41 |
73 |
114 |
Problem solving, classroom exercises |
|
13 |
13 |
26 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Extended-answer tests |
|
2 |
2 |
4 |
Practical tests |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura. |
Lecture |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Problem solving, classroom exercises |
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques. |
Personal tuition |
Entrevista per comentar els textos presentats. |
Description |
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). |
10% |
Extended-answer tests |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema |
80% |
Others |
|
Presentació per escrit dels comentaris de text. |
10% |
|
Other comments and second exam session |
La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitjana amb les altres activitats. Per a la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text. |
Basic |
BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
SEVERINO, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona
CUBELLS, M.R., Dossier de pràctiques, ,
|
El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe. | |
Complementary |
|
|
Subjects that continue the syllabus |
ART THEORY/12214112 | HISTORY OF AESTHETIC IDEAS/12214117 |
|
|
Other comments |
Per a un seguiment de les assignatures assenyalades, és important que l'alumne cursi aquesta assignatura (Filosofia Moderna i Contemporània). |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|