IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) MODERN AND CONTEMPORARY PHILOSOPHY Code 12214012
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First Second
Language
Català
Department Anthropology, Philosophy and Social Work
Coordinator
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
E-mail mariaramon.cubells@urv.cat
Lecturers
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A26 Conèixer les teories dels principals pensadors.
 A28 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica moderna.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A26 Comprèn els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors
Realitza comentaris de textos i assajos
Realitza treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de les fonts bibliogràfiques fonamentals
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani
 A28 Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes
 C5 Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
1. El naixement de la raó moderna.
1. Introducció.
2. Per què amb Descartes comença la modernitat?
3. Leibniz: el model racionalista.
4. Locke, Hume i Berkeley.
5. Kant: el gir copernicà.
2. El pensament crític de la Il·lustració.

1. Introducció: Il·lustració, Lumières, Aufklärung, Enlightenment.
2. L’Enciclopèdia : D’alembert i Diderot. Voltaire.
3. Lessing i Kant.
3. El moviment romàntic i la formació de l’ Idealisme.
1. Pensament i història.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Filosofia i art.
4. Hegel o la maduresa de l’ Idealisme.
4. La crisi del racionalisme metafísic: F. Nietzsche.


1. Introducció.
2. La crítica del coneixement i de la metafísica.
3. La crítica a la moralitat i a la religió. Transmutació de tots els valors.
4. El paper de l’art en l’obra de Nietzsche
5. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.

1. El positivisme social d’A. Comte.
1.1. Previs del pensament comtià.
1.2. Llei dels tres estats.
1.3. Les ciències.
1.4. La sociologia.
2. L’ Historicisme i la seva problemàtica: W. Dilthey.
2.1. Ciències de la natura i ciències de l’esperit.
2.2. La crítica de la raó històrica.
2.3. Historicisme i hermenèutica.
6. Fenomenologia i Hermenèutica.
1. Caracterització de la Fenomenologia.
2. E. Husserl: contra el cientifisme i l’ historicisme.
3. H-G. Gadamer: Veritat i Mètode. Rehabilitació de la tradició humanística.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A26
1 0 1
Lecture
A26
A28
41 73 114
Problem solving, classroom exercises
A26
A28
13 13 26
Personal tuition
1 0 1
 
Extended-answer tests
A26
2 2 4
Practical tests
A26
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Problem solving, classroom exercises Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Personal tuition Entrevista per comentar els textos presentats.

Personalized attention
Description
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, classroom exercises
A26
A28
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). 10%
Extended-answer tests
A26
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema 80%
Others  

Presentació per escrit dels comentaris de text.

10%
 
Other comments and second exam session

La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitjana amb les altres activitats.

Per a la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Sources of information

Basic BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
SEVERINO, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona
CUBELLS, M.R., Dossier de pràctiques, ,

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
ART THEORY/12214112
HISTORY OF AESTHETIC IDEAS/12214117


 
Other comments
Per a un seguiment de les assignatures assenyalades, és important que l'alumne cursi aquesta assignatura (Filosofia Moderna i Contemporània).
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.