Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art |
| A8 |
Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art) |
| A15 |
Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració) |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Conèixer les obres artístiques fonamentals de l’època clàssica
Conèixer les circumstàncies històriques en què es produeixen les obres artístiques
Distingir els estils artístics de l’art clàssic
Sintetitzar el context històric i social de les produccions artístiques
Interessar-se per altres cultures i formes sociopolítiques
| | A8 |
Distingir els estils artístics de l’art clàssic
| | A15 |
Conèixer les obres artístiques fonamentals de l’època clàssica
Conèixer les circumstàncies històriques en què es produeixen les obres artístiques
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1.- Els precedents de l'art clàssic |
L'art cretense
L'art minoic |
2.- L'art grec: Introducció |
Generalitats
Periodització |
3.- Arquitectura grega |
Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme |
4.- Escultura grega |
Generalitats
Desenvolupament |
5.- Pintura i ceràmica gregues |
Pintura
Ceràmica |
6.- Art Etrusc |
Generalitats |
7.- L'art romà: Introducció |
Generalitats
Periodització |
8.- Arquitectura romana |
Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme |
9.- Escultura romana |
Generalitats
Desenvolupament |
10.- Pintura, mosaic i sumptuàries romans |
Pintura
Mosaics
Sumptuàries |
11.- L'art paleocristià |
Generalitats
L'art paleocristià a la Península Ibèrica |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
45 |
44 |
89 |
Problem solving, classroom exercises |
|
25 |
15 |
40 |
Personal tuition |
|
2 |
1 |
3 |
|
Extended-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Explicació general del contingut de l'assignatura i de la seva planificació. S'esmentaran el sistema de treball a seguir i els criteris d'avaluació |
Lecture |
Exposició, descripció i anàlisi dels trets característics i de les obres més significatives de cada període a estudiar |
Problem solving, classroom exercises |
Es plantejarà una sèrie d'activitats al llarg del curs: algunes inserides dins del que es coneix com a Estudi de Cas i Resolució de Problemes, i altres consistents en la lectura de textos que l'alumne haurà de treballar. |
Description |
Consulta de dubtes tant del contingut impartit durant les classes com del que se'n pugi derivar en la resolució dels problemes pràctics plantejats. Orientació bibliogràfica i metodològica i, també, seguiment del treball de l'alumne |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Defensa oral i escrita, dels exercicis, casos, problemes i lectures plantejats a classe |
40% |
Extended-answer tests |
|
Realització d'una prova escrita per tal de verificar l'assimilació dels continguts treballats durant el curs |
40 % |
Others |
|
Amb l'assistència activa, l'alumne podrà aconseguir un percentatge màxim del total de la nota |
20 % |
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
ANDREAE, B, El arte de la antigua Roma, 1978, Barcelona
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, centro de poder, 1969, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del arte antiguo, 1971, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R, Del helenismo a la Edad Media, 1981, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R. y GIULIANO, R, Los etruscos y la Italia anterior a Roma, 1974, Madrid
BOARDMAN, J, El arte griego, 1991, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia arcaica (620-480), 1969, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia clásica (480-330), 1970, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia helenística (330-50), 1971, Madrid
GARCÍA BELLIDO, A., La urbanística de las grandes ciudades del mundo antiguo, 1986, Madrid
GARCÍA Y BELLIDO, A., Arte romano, 1990, Madrid
GRABAR, A., Las vías de la creación en la iconografía cristiana, 1998, Madrid
GRIMAL, P., Diccionario de mitología griega y romana, 1984, Madrid-Buenos Aires-México
MARTIN, R., Manuel d’architecture grecque et romane, 1965, Paris
ONIANS, J, Arte y pensamiento en la época helenística, 1996, Madrid
PAPAIOANNOU, K., Arte griego, 1973, Barcelona
PITARCH A. J. et alii, Fuentes y documentos para la historia del arte, vol. I: Arte, 1982, Barcelona
POLLIT, J.J., Arte y experiencia en la Grecia Clásica, 1984, Bilbao
POLLIT, J.J., El arte helenístico, 1989, Madrid
RICHTER,, El arte griego, 1980, Barcelona
ROBERTSON, M., El arte griego, 1985, Madrid
ROBERTSON, M., Arquitectura griega y romana, 1980, Madrid
WARD-PERKINS, J., Arquitectura romana, 1976, Madrid
WOODFORD, S., Introducción a la Historia del Arte: Grecia y Roma, 1985, Barcelona
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, 1992, Madrid
|
|
Complementary |
STRONG, E., Roman Art, 1976, Hardmondsworth
|
|
Subjects that continue the syllabus |
SOCIETY AND CULTURE IN THE MIDDLE AGES/12214005 | HIGH MEDIEVAL AND ROMAN ART/12214103 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
SOCIETY AND CULTURE IN THE ANCIENT WORLD/12214004 | ART FROM THE NEAR EAST/12214101 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
SOCIETY AND CULTURE IN THE ANCIENT WORLD/12214004 | ART FROM THE NEAR EAST/12214101 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|