IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) CLASSICAL ART Code 12214102
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second First
Language
Català
Department History and History of Art
Coordinator
SERRANO COLL, MARTA
E-mail marta.serrano@urv.cat
Lecturers
SERRANO COLL, MARTA
Web
General description and relevant information Anàlisi i estudi dels trets característics i de les obres més significatives de l'art clàssic des del període pre-hel·lènic fins a l'època paleocristiana

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art.
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la història de l’art i de la seva contingència històrica (historiografia de l’art).
 A15 Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració).
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix les obres artístiques fonamentals de l’època clàssica
Coneix les circumstàncies històriques en què es produeixen les obres artístiques
Distingeix els estils artístics de l’art clàssic
Sintetitza el context històric i social de les produccions artístiques
S'interessa per altres cultures i formes sociopolítiques
 A8 Distingeix els estils artístics de l’art clàssic
 A15 Coneix les obres artístiques fonamentals de l’època clàssica
Coneix les circumstàncies històriques en què es produeixen les obres artístiques
Type B Code Learning outcomes
 B3 Troba nous mètodes de fer les coses d’una altra manera
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1.- Els precedents de l'art clàssic L'art cretense
L'art minoic
2.- L'art grec: Introducció Generalitats
Periodització
3.- Arquitectura grega Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme
4.- Escultura grega Generalitats
Desenvolupament
5.- Pintura i ceràmica gregues Pintura
Ceràmica
6.- Art Etrusc Generalitats
7.- L'art romà: Introducció Generalitats
Periodització
8.- Arquitectura romana Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme
9.- Escultura romana Generalitats
Desenvolupament
10.- Pintura, mosaic i sumptuàries romans Pintura
Mosaics
Sumptuàries
11.- L'art paleocristià Generalitats
L'art paleocristià a la Península Ibèrica

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
2 0 2
Lecture
A1
A8
A15
45 50 95
PBL (Problem Based Learning)
A1
A8
A15
25 23 48
Personal tuition
A1
A8
A15
2 1 3
 
Extended-answer tests
A1
A8
A15
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Explicació general del contingut de l'assignatura i de la seva planificació. S'esmentaran el sistema de treball a seguir i els criteris d'avaluació
Lecture Exposició, descripció i anàlisi dels trets característics i de les obres més significatives de cada període a estudiar
PBL (Problem Based Learning) Es plantejarà una sèrie d'activitats al llarg del curs: algunes inserides dins del que es coneix com a Estudi de Cas i Resolució de Problemes, i altres consistents en la lectura de textos que l'alumne haurà de treballar.
Personal tuition

Personalized attention
Description
Consulta de dubtes tant del contingut impartit durant les classes com del que se'n pugi derivar en la resolució dels problemes pràctics plantejats. Orientació bibliogràfica i metodològica i, també, seguiment del treball de l'alumne

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
PBL (Problem Based Learning)
A1
A8
A15
Defensa oral i escrita, dels exercicis, casos, problemes i lectures plantejats a classe 30%
Extended-answer tests
A1
A8
A15
Realització d'una prova escrita per tal de verificar l'assimilació dels continguts treballats durant el curs 60 %
Others  

Amb l'assistència activa, l'alumne podrà aconseguir un percentatge màxim del total de la nota

10 %
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria és una part de l'assignatura. Esta dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Es tractarà de fer una prova escrita que haurà de superar comentant una sèrie de diapositives que s'hauran explicat a classe. El percentatge de la nota dependrà del treball fet per l'alumne al llarg del curs (pbl, simulacions i estudis de casos): si els ha presentat tots, serà d'un 60%. Si no, aquest percentatge haurà de ser superior


Sources of information

Basic ANDREAE, B, El arte de la antigua Roma, 1978, Barcelona
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, centro de poder, 1969, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del arte antiguo, 1971, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R, Del helenismo a la Edad Media, 1981, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R. y GIULIANO, R, Los etruscos y la Italia anterior a Roma, 1974, Madrid
BOARDMAN, J, El arte griego, 1991, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia arcaica (620-480), 1969, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia clásica (480-330), 1970, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia helenística (330-50), 1971, Madrid
GARCÍA BELLIDO, A., La urbanística de las grandes ciudades del mundo antiguo, 1986, Madrid
GARCÍA Y BELLIDO, A., Arte romano, 1990, Madrid
GRABAR, A., Las vías de la creación en la iconografía cristiana, 1998, Madrid
GRIMAL, P., Diccionario de mitología griega y romana, 1984, Madrid-Buenos Aires-México
MARTIN, R., Manuel d’architecture grecque et romane, 1965, Paris
ONIANS, J, Arte y pensamiento en la época helenística, 1996, Madrid
PAPAIOANNOU, K., Arte griego, 1973, Barcelona
PITARCH A. J. et alii, Fuentes y documentos para la historia del arte, vol. I: Arte, 1982, Barcelona
POLLIT, J.J., Arte y experiencia en la Grecia Clásica, 1984, Bilbao
POLLIT, J.J., El arte helenístico, 1989, Madrid
RICHTER,, El arte griego, 1980, Barcelona
ROBERTSON, M., El arte griego, 1985, Madrid
ROBERTSON, M., Arquitectura griega y romana, 1980, Madrid
WARD-PERKINS, J., Arquitectura romana, 1976, Madrid
WOODFORD, S., Introducción a la Historia del Arte: Grecia y Roma, 1985, Barcelona
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, 1992, Madrid

Complementary STRONG, E., Roman Art, 1976, Hardmondsworth

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
SOCIETY AND CULTURE IN THE MIDDLE AGES/12214005
HIGH MEDIEVAL AND ROMAN ART/12214103

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
SOCIETY AND CULTURE IN THE ANCIENT WORLD/12214004
ART FROM THE NEAR EAST/12214101

Subjects that it is recommended to have taken before
SOCIETY AND CULTURE IN THE ANCIENT WORLD/12214004
ART FROM THE NEAR EAST/12214101
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.