DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ART CLÀSSIC Codi 12214102
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
MAR MEDINA, RICARDO
Adreça electrònica ricardo.mar@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Professors/es
MAR MEDINA, RICARDO
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi i estudi dels trets característics i de les obres més significatives de l'art clàssic des del període pre-hel·lènic fins a l'època paleocristiana

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A3 Aplica els coneixements sobre cultura clàssica a la conservació i valoració del Patrimoni artístic.
 A8 Distingeix els estils artístics de l’art clàssic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1.- Els precedents de l'art clàssic L'art cretense
L'art minoic
2.- L'art grec: Introducció Generalitats
Periodització
3.- Arquitectura grega Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme
4.- Escultura grega Generalitats
Desenvolupament
5.- Pintura i ceràmica gregues Pintura
Ceràmica
6.- Art Etrusc Generalitats
7.- L'art romà: Introducció Generalitats
Periodització
8.- Arquitectura romana Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme
9.- Escultura romana Generalitats
Desenvolupament
10.- Pintura, mosaic i sumptuàries romans Pintura
Mosaics
Sumptuàries
11.- L'art paleocristià Generalitats
L'art paleocristià a la Península Ibèrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
5 5 10
Sessió Magistral
A1
A8
32 50 82
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
B3
22 35 57
Atenció personalitzada
A1
A8
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A8
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general del contingut de l'assignatura i de la seva planificació. S'esmentaran el sistema de treball a seguir i els criteris d'avaluació
Sessió Magistral Exposició, descripció i anàlisi dels trets característics i de les obres més significatives de cada període a estudiar
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es plantejarà una activitat dins del que es coneix com a Estudi de Cas o Resolució de Problemes sobre el que l'alumne haurà de treballar.
Atenció personalitzada Entrevista amb el professor sobre algun problema plantejat a classe.

Atenció personalitzada
Descripció
Consulta de dubtes tant del contingut impartit durant les classes com del que se'n pugi derivar en la resolució dels problemes pràctics plantejats. Orientació bibliogràfica i metodològica i, també, seguiment del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
B3
Defensa oral i escrita, dels exercicis, casos, problemes i lectures plantejats a classe (com a mímim, una ressenya d'un article la primera part de quadrimestre i un treball escrit la segona) 30%
Proves de desenvolupament
A1
A8
Realització de dues proves escrites per tal de verificar l'assimilació dels continguts treballats durant el curs 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Es tractarà de fer una prova escrita que haurà de superar comentant una sèrie de diapositives que s'hauran explicat a classe.


Fonts d'informació

Bàsica ANDREAE, B, El arte de la antigua Roma, 1978, Barcelona
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, centro de poder, 1969, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del arte antiguo, 1971, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R, Del helenismo a la Edad Media, 1981, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R. y GIULIANO, R, Los etruscos y la Italia anterior a Roma, 1974, Madrid
BOARDMAN, J, El arte griego, 1991, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia arcaica (620-480), 1969, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia clásica (480-330), 1970, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia helenística (330-50), 1971, Madrid
GARCÍA BELLIDO, A., La urbanística de las grandes ciudades del mundo antiguo, 1986, Madrid
GARCÍA Y BELLIDO, A., Arte romano, 1990, Madrid
GRABAR, A., Las vías de la creación en la iconografía cristiana, 1998, Madrid
GRIMAL, P., Diccionario de mitología griega y romana, 1984, Madrid-Buenos Aires-México
MARTIN, R., Manuel d’architecture grecque et romane, 1965, Paris
ONIANS, J, Arte y pensamiento en la época helenística, 1996, Madrid
PAPAIOANNOU, K., Arte griego, 1973, Barcelona
PITARCH A. J. et alii, Fuentes y documentos para la historia del arte, vol. I: Arte, 1982, Barcelona
POLLIT, J.J., Arte y experiencia en la Grecia Clásica, 1984, Bilbao
POLLIT, J.J., El arte helenístico, 1989, Madrid
RICHTER,, El arte griego, 1980, Barcelona
ROBERTSON, M., El arte griego, 1985, Madrid
ROBERTSON, M., Arquitectura griega y romana, 1980, Madrid
WARD-PERKINS, J., Arquitectura romana, 1976, Madrid
WOODFORD, S., Introducción a la Historia del Arte: Grecia y Roma, 1985, Barcelona
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, 1992, Madrid
MAR, R; RUIZ DE ARBULO, R. VIVÓ, D.;BELTRÁN. J.A.; GRIS, F., Tarraco. Arquitectura y urbanismo de una capital provincial romana, 2015, Tarragona

Complementària STRONG, E., Roman Art, 1976, Hardmondsworth

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005
ART ALTMEDIEVAL I ROMÀNIC/12214103

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12214004
ART DEL PRÒXIM ORIENT/12214101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12214004
ART DEL PRÒXIM ORIENT/12214101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent