IDENTIFYING DATA 2009_10
Subject (*) HIGH MEDIEVAL AND ROMAN ART Code 12214103
Study programme
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second First
Language
Department Història i història d'art
Coordinator
BUTTÀ ., LICIA
E-mail licia.butta@urv.cat
Lecturers
BUTTÀ ., LICIA
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura té com a objectiu l'estudi de la producció artística realitzada a Europa i en l'entorn mediterrani entre l'any 300 i el 1200 aproximadament. Comença amb el primer art cristià i es centra en l'art bizantí, islàmic i 'europeu occidental fins al romànic.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai – temporals (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la Història de l’Art.
 A2 Analitzar la visió diacrònica general de la Història de l’Art Universal.
 A5 Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
 A6 Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la Història de l’Art.
 A8 Aplicar les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art).
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Estudiar els processos històric-artistics que acompanyaren el naixement de l'Europa de les nacions, després de la descomposició de l'Imperi Romà
Assolir unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assolir una capacitat crítica-interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
 A2 Estudiar els processos històric-artistics que acompanyaren el naixement de l'Europa de les nacions, després de la descomposició de l'Imperi Romà
Conèixer els principals centres de la producció figurativa entre els segles VII i X
Assolir unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
 A5 Assolir uns coneixements generals dels diferents llenguatges artístics del tardoantic i l'alta etat mitjana (art carolingi, otonià, bizantí i islàmic)
Assolir unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assolir una capacitat critica-interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
 A6 Assolir uns coneixements generals dels diferents llenguatges artístics del tardoantic i l'alta edat mitjana (art carolingi, otonià, bizantí i islàmic)
Assolir una capacitat critica-interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
 A8 Assolir unes nocions clares dels elements que caracteritzen l'art romànic, des dels seus orígens fins al pas cap al gòtic
Assolir una capacitat critica-interpretativa de l’estètica i dels cicles figuratius escultòrics i pictòrics del romànic
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1.Introducció a l'art altmedieval. - Conceptes previs.
- Panorama espacial.
- Cultures artístiques concurrents.
- Construcció i decoració.
- Problemes d'estudi
2. Els antecedents tardoantics: el segle IV. - Arquitectura: els espais per al culte.
- Creació d'un repertori figuratiu.
- Arts figuratives: principals realitzacions.

3. Art bizantí I: l'edat d'or de Justinià. - Art i imperi a Bizanci.
- Arquitectura del segle V.
- Arquitectura del segle VI: l'època de Justinià.
- Mosaics bizantins dels segles V i VI.
- La plàstica bizantina: escultura en pedra i ivori.
- Pintura, miniatura i arts del metall.
4. Art bizantí II: la iconoclàstia i la recuperació macedònica. - La crisi iconoclasta.
- Arquitectura: la dinastia macedònica.
- Mosaics.
- Pintura mural i miniatura.
- Escultura en pedra i ivori.
- Orfebreria i esmalts.
5. Art de la època de les invasions. - Itàlia I: Roma i Ràvena.
- Art de la Itàlia llombarda.
- Art franc merovingi.
- Les Illes Britàniques.
- Introducció al art hispanogod.

6. Art musulmà I: els primers segles de l'art islàmic. - La mesquita i el palau.
- Decoració i figuració.
- Art dels omeies a Síria.
- Art dels abbasís i els seliúcides.

7. Art musulmà II: Al Andalus. - Gènesi i plenitud del l'art cordovès: la mesquita de Córdoba.
- Arts sumptuaries dels segles X i XI.
- Art de les taifes.

8. Art prerromànico carolingi i otonià. - Introducció a l'art carolingi.
- Arquitectura carolíngia: palatina i religiosa.
- Arts figuratives carolíngies.
- Introducció a l'art otonià.
- Arquitectura otoniana.
- Arts figuratives otonianas.
9. Art prerromànic hispà. - Introducció a l'art asturià.
- Elements d'arquitectura asturiana.
- Les grans realitzacions: Alfonso II, Ramir I i Alfons III.
- Introducció a l'art del segle X.
- Arquitectura del segle X: elements i realitzacions.
- Miniatura del segle X.
10. Introducció a l'art romànic. - Concepte, marc històric i periodització. Els protagonistes: promotores i artistes.
- Temps i espai en l'art romànic.
- Introducció a l'arquitectura romànica.
- Introducció a les arts figuratives: formes i iconografia.
11. Arquitectura romànica a França. - La configuració de l'església romànica: 1000-1060.
- El ple romànic.
- Llenguadoc i Auvernia.
- Borgonya.
- L'Oest: Normandia, Poitou i Aquitania.
- Altres focus.
12. Arquitectura romànica a la resta d'Europa. - Itàlia: de Llombardia a Sicília.
- L'Anglaterra normanda.
- Alemanya: l'herència otoniana.
- Primer romànic a Espanya.
- La recepció del romànic ple a Espanya.

13. Escultura romànica a França. - Els inicis: 1000-1070.
- El romànic ple al Llenguadoc.
- El romànic ple a Borgonya.
- Altres focus: Auvernia, Provença, Aquitania, Chartres i la seva derivació.
14. Escultura i pintura romànica a Italia - Escultura romànica a Itàlia.
- Pintura i mosaics a Italia

15. Escultura, pintura i arts sumptuaries romàniques a la resta d'Europa. - Pintura romànica a França.
- Escultura i pintura del romànico ple a Espanya.
- La miniatura romànica.
- “Tresors” romànics: esmalts i treballs del metall, ivori, bordats i teixits.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0 0 0
Personal tuition
0 0 0
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities

Personalized attention
Description

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Others  
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

BIBLIOGRAFÍA

BARRAL, X. i altres, Le monde roman. Le temps des croisades i Le monde roman. Les roiaumes d’Occident, (L’univers des formes), París, 1982 i 1983.

BECKWITH, J., El primer arte medieval, Barcelona, 1993; Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997.

CONANT, K.J., Arquitectura carolingia i románica, Madrid, 1982.

CROZET, R., El arte románico, Madrid, 1967.

DAVI, M.M., Iniciación a la simbología románica, Madrid, 1996.

DODWELL, C.R., Artes pictóricas en Occidente 800-1200, Madrid, 1995.

DURLIAT, M., Des barbares à l’an mil, París, 1985; El arte románico, Madrid, 1992; Introducción al arte medieval en Occidente, Madrid, 1979.

FOCILLON, Arte de Occidente. La Edad Media románica y gótica, Madrid, 1988, i La escultura románica. Investigaciones sobre la historia de las formas, Madrid, 1987.

GRABAR, A., La edad de oro de Justiniano (El universo de las formas), Madrid, 1966; Las vías de creación en la iconografía cristiana, Madrid, 1979.

GRABAR, O., La formación del arte islámico, Madrid, 1979.

GRODECKI, L. i altres, El siglo del año mil (El universo de las formas), Madrid, 1973.

HEARN, M.F., Romanesque Sculpture. The Revival of Monumental Stone Sculpture in the Eleventh and Twelfth Centuries,

Oxford, 1981.

HEITZ, C., Recherches sur les rappors entre architecture et liturgie à l’époque carolingienne, París, 1963; L’architecture religieuse carolingienne. Les formes et leurs fonctions, París, 1980.

HUBERT, J. i altres, La Europa de las invasiones y El imperio carolingio (El universo de las formas), Madrid, 1968.

KRAUTHEIMER, R., Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1993.

LASKO, P., Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999.

LOWDEN, J., L’Art paléochrétien et bizantin, París, 2001.

MÂLE, E., L’art religieux du XIIe siècle en France. Étude sur les origines de l’iconographie du Moien Âge, París, 1922.

MICHELL, G. i CRUBE, J., La arquitectura del mundo islámico, Madrid, 1985.

OURSEL, R., El mundo románico, Madrid, 1983, i La arquitectura románica, Madrid, 1987.

PAPADOPOULO, M.A., El islam y el arte musulmán, Barcelona, 1977.

RODLEI, L., Bizantine art and architecture. An introduction, Cambridge, 1994.

SKUBIZEWSKI, P., L’art du Haut Moien Âge. L’Art européen du VIe au IXe s., París, 1998.

TALBOT RICE, El arte de la época bizantina, Barcelona, 2000; Arte islámico, Barcelona, 2001.

VELMANS, T., KORAC, V. i SUPUT, M., Bizancio. El esplendor del arte monumental, Barcelona, 1999.

VERGNOLLE, E., L’art roman en France, París, 1994.

IARZA, J., Arte y arquitectura en España 500-1250, Madrid, 1979.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
GOTHIC ART/12214104

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ICONOGRAPHY/12214002
SOCIETY AND CULTURE IN THE MIDDLE AGES/12214005

Subjects that it is recommended to have taken before
CLASSICAL ART /12071002
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.