Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
| A2 |
Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
| | A2 |
Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
1.Introducció a l'art altmedieval. |
- Conceptes previs.
- Panorama espacial.
- Cultures artístiques concurrents.
- Construcció i decoració.
- Problemes d'estudi
|
2. Els antecedents tardoantics: el segle IV. |
- Arquitectura: els espais per al culte.
- Creació d'un repertori figuratiu.
- Arts figuratives: principals realitzacions.
|
3. Art bizantí I: l'edat d'or de Justinià. |
- Art i imperi a Bizanci.
- Arquitectura del segle V.
- Arquitectura del segle VI: l'època de Justinià.
- Mosaics bizantins dels segles V i VI.
- La plàstica bizantina: escultura en pedra i ivori.
- Pintura, miniatura i arts del metall.
|
4. Art bizantí II: la iconoclàstia i la recuperació macedònica. |
- La crisi iconoclasta.
- Arquitectura: la dinastia macedònica.
- Mosaics.
- Pintura mural i miniatura.
- Escultura en pedra i ivori.
- Orfebreria i esmalts.
|
5. Art de la època de les invasions. |
- Itàlia I: Roma i Ràvena.
- Art de la Itàlia llombarda.
- Art franc merovingi.
- Les Illes Britàniques.
- Introducció al art hispanogod.
|
6. Art musulmà: els primers segles de l'art islàmic. |
- La mesquita i el palau.
- Decoració i figuració.
- Art dels omeies a Síria.
- Art dels abbasís i els seliúcides.
|
8. Art carolingi i otonià. |
- Introducció a l'art carolingi.
- Arquitectura carolíngia: palatina i religiosa.
- Arts figuratives carolíngies.
- Introducció a l'art otonià.
- Arquitectura otoniana.
- Arts figuratives otonianas.
|
10. Introducció a l'art romànic. |
- Concepte, marc històric i periodització. Els protagonistes: promotores i artistes.
- Temps i espai en l'art romànic.
- Introducció a l'arquitectura romànica.
- Introducció a les arts figuratives: formes i iconografia.
|
12. espais de culto i liturgia |
|
14. programes iconogràfics i estructures arquitectòniques |
|
objects i discurs retòric: les imatges i els reliquiaris |
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
3 |
1 |
4 |
Lecture |
|
25 |
20 |
45 |
Field work/trips |
|
14 |
30 |
44 |
Seminars |
|
10 |
12 |
22 |
Personal tuition |
|
5 |
10 |
15 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
|
Lecture |
|
Field work/trips |
|
Seminars |
|
Personal tuition |
|
Description |
Los alumnos que lo crean necesario pueden pedir atención personalizada para aclarar dudas, prufundizar temas, debatir conceptos tratados en clase. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Field work/trips |
|
Prácticas externas. El alumno prepara una presentación del monumento que se visitará durante el viaje de estudio. |
20% |
Seminars |
|
Seminarios activos en los cuales el alumno prepara un tema a través de la lectura de textos previamente seleccionados por el profesor y lo debate en clase con los otros compañeros |
15% |
Extended-answer tests |
|
Identificación de 10 obras de arte. 5 preguntas cortas. |
65% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
|
BECKWITH, J., Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997. CONANT, K.J., Arquitectura carolingia i románica, Madrid, 1982. DODWELL, C.R., Artes pictóricas en Occidente 800-1200, Madrid, 1995. GRABAR, A., Las vías de creación en la iconografía cristiana, Madrid, 1979. GRABAR, O., La formación del arte islámico, Madrid, 1979. KRAUTHEIMER, R., Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1993. LASKO, P., Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999. RODLEI, L., Bizantine art and architecture. An introduction, Cambridge, 1994. |
Complementary |
|
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
ICONOGRAPHY/12214002 | SOCIETY AND CULTURE IN THE MIDDLE AGES/12214005 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|