IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) HIGH MEDIEVAL AND ROMAN ART Code 12214103
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
BUTTÀ ., LICIA
E-mail licia.butta@urv.cat
Lecturers
BUTTÀ ., LICIA
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura té com a objectiu l'estudi de la producció artística realitzada a Europa i en l'entorn mediterrani entre l'any 300 i el 1200 aproximadament. Comença amb el primer art cristià i es centra en l'art bizantí, islàmic i 'europeu occidental fins al romànic.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
Type B Code Competences Transversal
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
Type B Code Learning outcomes
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
1.Introducció a l'art altmedieval. - Conceptes previs.
- Panorama espacial.
- Cultures artístiques concurrents.
- Construcció i decoració.
- Problemes d'estudi
2. Els antecedents tardoantics: el segle IV. - Arquitectura: els espais per al culte.
- Creació d'un repertori figuratiu.
- Arts figuratives: principals realitzacions.

3. Art bizantí I: l'edat d'or de Justinià. - Art i imperi a Bizanci.
- Arquitectura del segle V.
- Arquitectura del segle VI: l'època de Justinià.
- Mosaics bizantins dels segles V i VI.
- La plàstica bizantina: escultura en pedra i ivori.
- Pintura, miniatura i arts del metall.
4. Art bizantí II: la iconoclàstia i la recuperació macedònica. - La crisi iconoclasta.
- Arquitectura: la dinastia macedònica.
- Mosaics.
- Pintura mural i miniatura.
- Escultura en pedra i ivori.
- Orfebreria i esmalts.
5. Art de la època de les invasions. - Itàlia I: Roma i Ràvena.
- Art de la Itàlia llombarda.
- Art franc merovingi.
- Les Illes Britàniques.
- Introducció al art hispanogod.

6. Art musulmà: els primers segles de l'art islàmic. - La mesquita i el palau.
- Decoració i figuració.
- Art dels omeies a Síria.
- Art dels abbasís i els seliúcides.

8. Art carolingi i otonià. - Introducció a l'art carolingi.
- Arquitectura carolíngia: palatina i religiosa.
- Arts figuratives carolíngies.
- Introducció a l'art otonià.
- Arquitectura otoniana.
- Arts figuratives otonianas.
10. Introducció a l'art romànic. - Concepte, marc històric i periodització. Els protagonistes: promotores i artistes.
- Temps i espai en l'art romànic.
- Introducció a l'arquitectura romànica.
- Introducció a les arts figuratives: formes i iconografia.
12. espais de culto i liturgia

14. programes iconogràfics i estructures arquitectòniques
objects i discurs retòric: les imatges i els reliquiaris

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
3 1 4
Lecture
A1
25 20 45
Field work/trips
14 30 44
Seminars
A1
10 12 22
Personal tuition
5 10 15
 
Extended-answer tests
A1
4 20 24
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities
Lecture
Field work/trips
Seminars
Personal tuition

Personalized attention
Description
Los alumnos que lo crean necesario pueden pedir atención personalizada para aclarar dudas, prufundizar temas, debatir conceptos tratados en clase.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Field work/trips
Prácticas externas. El alumno prepara una presentación del monumento que se visitará durante el viaje de estudio. 20%
Seminars
A1
Seminarios activos en los cuales el alumno prepara un tema a través de la lectura de textos previamente seleccionados por el profesor y lo debate en clase con los otros compañeros 15%
Extended-answer tests
A1
Identificación de 10 obras de arte. 5 preguntas cortas. 65%
Others  
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

BECKWITH, J., Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997.

CONANT, K.J., Arquitectura carolingia i románica, Madrid, 1982.

DODWELL, C.R., Artes pictóricas en Occidente 800-1200, Madrid, 1995.

GRABAR, A., Las vías de creación en la iconografía cristiana, Madrid, 1979.

GRABAR, O., La formación del arte islámico, Madrid, 1979.

KRAUTHEIMER, R., Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1993.

LASKO, P., Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999.

RODLEI, L., Bizantine art and architecture. An introduction, Cambridge, 1994.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
GOTHIC ART/12214104

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ICONOGRAPHY/12214002
SOCIETY AND CULTURE IN THE MIDDLE AGES/12214005

Subjects that it is recommended to have taken before
CLASSICAL ART /12071002
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.