IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) CONTEMPORARY SOCIETY AND CULTURE Code 12214105
Study programme
Bachelor's Degree in the History of Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department History and History of Art
Coordinator
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
E-mail joanmaria.thomas@urv.cat
Lecturers
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
General description and relevant information Anàlisi de l'evolució dels trets fonamentals econòmics, polítics, socials i culturals dels segles XIX i XX, fent referència als conceptes claus de la Contemporaneïtat. Les ideologies que han estat i són centrals; els sistemes polítics; les diferents etapes de creixement del capitalisme i de la planificació; els esdeveniments més determinants i els conflictes fonamentals, incloent-hi les guerres més importants del segle XIX, les dues guerres mundials del segle XX, la Guerra Freda i els de la història actual.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
1. La contemporaneïtat.
2. La societat contemporània.
3. La cultura contemporània.
4. La perversió contemporània: Shoah i Gulag.
5. Els conflictes contemporanis.
6. Les guerres contemporànies.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Lecture
A1
41 61 102
Debates
C4
8 8 16
Assignments
A1
C3
7 7 14
Personal attention
2 0 2
 
Extended-answer tests
A1
0 12 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debates Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Assignments Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Personalized attention
Description
El primer dia de classe presencial es donarà el calendari general i s'explicarà el desenvolupament de l'assignatura. L'atenció personalitzada es farà mitjançant tres hores de despatx setmanals. Igualment, utilitzant per a consultes el correu electrònic del professor. La comunicació general amb el grup es farà via Moodle i a les classes presencials.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A1
C3
L'alumnat haurà de fer els treballs assignats setmanalment. 35%
Extended-answer tests
A1
Seran microexamens relacionats amb la matèria explicada a classe presencialment. 50%
Others  

Assistència i participació.

15%
 
Other comments and second exam session

En cas que a la convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada o se suspenguin les proves corresponents, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

A la segona convocatòria es farà un examen de recuperació pels alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està dirigida als estudiants que no hagin superat la primera convocatòria o no s'hagin presentat.


Sources of information

Basic
  • ARTOLA, MIGUEL, TEXTOS FUNDAMENTALES PARA LA HISTORIA MADRID REVISTA DE OCCIDENTE 1975
  • BERNSTEIN, SERGE, LOS REGÍMENES POLÍTICOS DEL SIGLO XX. PARA UNA HISTORIA POLITICA COMPARADA DEL MUNDO CONTMPORÁNEO, BARCELONA, ARIEL, 1996
  • CABRERA, MERCEDES; JULIÁ, SANTOS; MARTÍN ACEÑA, PABLO, EUROPA EN CRISIS 1919-1939, MADRID, FUNDACION PABLO IGLESIAS, 1991
  • LEE, STEPHEN J., EUROPEAN DICTATORSHIPS 1918-1945, LONDON, ROUTLEDGE, 2008
  • MAZOWER, MARK, LA EUROPA NEGRA. DESDE LA GRAN GUERRA A LA CAIDA DEL COMUNISMO, BARLIN LIBROS, 2017
  • LOWE, KEITH, CONTINENTE SALVAJE. EUROPA DESPUÉS DE LA SEGUNDA GUERRA MUNDIAL, BARCELONA GALAXIA GUTTENBERG, 2015
  • JUDT, TONI, POSTGUERRA. UNA HISTORIA DE EUROPA DESDE 1945, MADRID, TAURUS, 2010
  • CASASSAS, JORDI (COORD.), LA CONSTRUCCION DEL PRESENTE, BARCELONA, ARIEL, 2005
  • PAYNE, STANLEY G., EL FASCISMO, MADRID, ALIANZA, 1982
  • THOMÀS, JOAN MARIA, LOS FASCISMOS ESPAÑOLES, BARCELONA, ARIEL, 2019
  • SEIDMAN, MICHAEL, ANTIFASCISMOS 1936-1945. LA LUCHA CONTRA EL FASCISMO A AMBOS LADOS DEL ATLÁNTICO, MADRID, ALIANZA, 2017
  • MARÍ FONT, JOSEP; BARBIER, CHRISTOPHE, LA FORTALEZA ASEDIADA. LOS POPULISMOS CONTRA EUROPA, BARCELONA, PENÍNSULA, 2019
  • JUDIS, JOHN B., LA EXPLOSION POPULISTA, BILBAO, DEUSTO, 2017
Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.