Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art. |
| A2 |
Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions. |
| A8 |
Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
| | A2 |
Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
| | A8 |
Coneix detalladament l'art produït a Itàlia i a la resta d'Europa durant els segles XV i XVI.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Analitza riscos i beneficis de la innovació
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
|
Topic |
Sub-topic |
El segle XVI a Italia: El Cinquecento
|
Arquitectura i urbanisme de l'Alt Renaixement.
Arts plàstiques de l'Alt Renaixement.
El manierisme Arquitectura i urbanisme
Arts plàstiques |
El segle XV a Italia: El Quattrocento Art i Humanisme
|
La primera generació florentina
La segona generació florentina
Altres nuclis italians del Quattrocento |
La difussió del renaixement a Europa |
Arquitectura
Escultura
Pintura |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
4 |
6 |
Lecture |
|
42 |
62 |
104 |
Field work/trips |
|
13 |
13 |
26 |
Personal tuition |
|
1 |
1 |
2 |
|
Mixed tests |
|
4 |
4 |
8 |
Practical tests |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Exposició del context cultural i socioeconomic que va permetre el desenvolupament del Renaixement. Exposició dels conceptes bàsics que permeten entendre l'art i la cultura del període. |
Lecture |
Descripció de l'art renaixentista mitjançant la seva evolució cronològica. |
Field work/trips |
Veure obres d'art del període tractat. |
Personal tuition |
|
Description |
Orientació metodològica i comprovació dels progressos de l'alumne mitjançant una entrevista. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Introductory activities |
|
assistencia, participació i redacció d'un resum per part dels alumnes |
15% del total |
Field work/trips |
|
assistència i participació dels alumnes |
10% del total |
Personal tuition |
|
entrevista personal |
10% del total |
Mixed tests |
|
Dues proves escrites de desenvolupament de conceptes, preguntes curtes i comentari d'imatges d'obres d'art. |
40% del total |
Practical tests |
|
resolució d'un problema pràctic. |
25% del total |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
La primera part de l'assignatura serà impartida per la professora Marta Serrano. A més de les classes magistrals i les pràctiques, avaluarà seguint algunes metodologies inserides dins del que es coneix com a Estudi de Cas i Ressolució de Problemes, i altres consistents en la lectura de textos que l'alumne haurà de treballar. La segona part de l'assignatura serà impartida pel professor Jorge Ángel Carbonell. Per altra banda, la segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. |
Basic |
, , ,
S. Sebastian, Arte y humanismo, Alianza, Madrid, 1978
A. Chastel, Arte y humanismo en Florencia en la época de Lorenzo el Magnífico, Càtedra, Madrid, 1982
A. Chastel, El mito del Renacimiento, Skira, Barcelona, 1969
F. Antal, El mundo florentino y su ambiente social. La República burguesa anterior a Cosme de Medicis, siglos XIV y XV, Guadarrama, Madrid, 1965
, , ,
J. Gallego, El pintor de artesano a artista, Universidad de Granada, Granada, 1976
E. Garin, El Renacimiento Italiano, Ariel, Barcelona, 1986
, , ,
V. Nieto y F. Checa, El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Itsmo, Madrid, 1980
E. Panovsky, El significado de las artes visuales, Alianza, Madrid, 1987
A. Chastel, El taller de Italia, 1420-1500, Aguilar, Madrid, 1966
L. Benevolo, Historia de la arquitectura del Renacimiento, Taurus, Madrid, 1973
G. C. Argan, Historia del arte como historia de la ciudad, Laia, Barcelona, 1984
R. Wittkower, La arquitectura de la edad del humanismo, Nueva Visión, Buenos Aires, 1968
M. Tafuri, La arquitectura del humanismo, Xarait, Madrid, 1978
G. Muratore, La ciudad renacentista. Tipos y modelos a través de los tratados, Instituto de Estudios de Administración Local, Madrid, 1980
A. Blunt, , La teoría de las artes en Italia, Cátedra, Madrid, 1979
J. Vries, La urbanización de Europa, 1500-1800, Crítica, Barcelona, 1988
E. Wind, Maestros paganos del Renacimieto, Barral, Barcelona, 1972
E.H. Gombrich, Norma y forma. Estudio sobre el arte del Renacimiento, Alianza, Madrid, 1987
E.H. Gombrich, Nuevas visiones de viejos maestros, Alianza, Madrid, 1987
M. Baxandall, Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento, G.Gili, Barcelona, 1978
H. Wolfflin, Renacimiento y Barroco, A. Corazón, Madrid, 1977
G.C. Argan, Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
|
|
Complementary |
|
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
SOCIETY AND CULTURE IN THE MODERN AGE/12214006 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|