IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) RENAISSANCE ART Code 12214106
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
E-mail jorgeangel.carbonell@urv.cat
Lecturers
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web
General description and relevant information Estudi general de l'Art del segle XVI i XVII

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A8 Coneix detalladament l'art produït a Itàlia i a la resta d'Europa durant els segles XV i XVI.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.

Contents
Topic Sub-topic
El segle XVI a Italia: El Cinquecento

Arquitectura i urbanisme de l'Alt Renaixement.
Arts plàstiques de l'Alt Renaixement.
El manierisme Arquitectura i urbanisme
Arts plàstiques
El segle XV a Italia: El Quattrocento Art i Humanisme




La primera generació florentina
La segona generació florentina
Altres nuclis italians del Quattrocento
La difussió del renaixement a Europa Arquitectura
Escultura
Pintura

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
A2
2 4 6
Lecture
42 62 104
Field work/trips
A8
13 13 26
Personal tuition
1 1 2
 
Mixed tests
A1
A2
4 4 8
Practical tests
A8
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Exposició del context cultural i socioeconomic que va permetre el desenvolupament del Renaixement. Exposició dels conceptes bàsics que permeten entendre l'art i la cultura del període.
Lecture Descripció de l'art renaixentista mitjançant la seva evolució cronològica.
Field work/trips Veure obres d'art del període tractat.
Personal tuition

Personalized attention
Description
Orientació metodològica i comprovació dels progressos de l'alumne mitjançant una entrevista.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Introductory activities
A1
A2
assistencia, participació i redacció d'un resum per part dels alumnes 15% del total
Field work/trips
A8
assistència i participació dels alumnes 10% del total
Personal tuition
entrevista personal 10% del total
Mixed tests
A1
A2
Dues proves escrites de desenvolupament de conceptes, preguntes curtes i comentari d'imatges d'obres d'art. 40% del total
Practical tests
A8
resolució d'un problema pràctic. 25% del total
Others  
 
Other comments and second exam session

La primera part de l'assignatura serà impartida per la professora Marta Serrano. A més de les classes magistrals i les pràctiques, avaluarà seguint algunes metodologies inserides dins del que es coneix com a Estudi de Cas i Ressolució de Problemes, i altres consistents en la lectura de textos que l'alumne haurà de treballar. La segona part de l'assignatura serà impartida pel professor Jorge Ángel Carbonell. Per altra banda, la segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Sources of information

Basic , , ,
S. Sebastian, Arte y humanismo, Alianza, Madrid, 1978
A. Chastel, Arte y humanismo en Florencia en la época de Lorenzo el Magnífico, Càtedra, Madrid, 1982
A. Chastel, El mito del Renacimiento, Skira, Barcelona, 1969
F. Antal, El mundo florentino y su ambiente social. La República burguesa anterior a Cosme de Medicis, siglos XIV y XV, Guadarrama, Madrid, 1965
, , ,
J. Gallego, El pintor de artesano a artista, Universidad de Granada, Granada, 1976
E. Garin, El Renacimiento Italiano, Ariel, Barcelona, 1986
, , ,
V. Nieto y F. Checa, El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Itsmo, Madrid, 1980
E. Panovsky, El significado de las artes visuales, Alianza, Madrid, 1987
A. Chastel, El taller de Italia, 1420-1500, Aguilar, Madrid, 1966
L. Benevolo, Historia de la arquitectura del Renacimiento, Taurus, Madrid, 1973
G. C. Argan, Historia del arte como historia de la ciudad, Laia, Barcelona, 1984
R. Wittkower, La arquitectura de la edad del humanismo, Nueva Visión, Buenos Aires, 1968
M. Tafuri, La arquitectura del humanismo, Xarait, Madrid, 1978
G. Muratore, La ciudad renacentista. Tipos y modelos a través de los tratados, Instituto de Estudios de Administración Local, Madrid, 1980
A. Blunt, , La teoría de las artes en Italia, Cátedra, Madrid, 1979
J. Vries, La urbanización de Europa, 1500-1800, Crítica, Barcelona, 1988
E. Wind, Maestros paganos del Renacimieto, Barral, Barcelona, 1972
E.H. Gombrich, Norma y forma. Estudio sobre el arte del Renacimiento, Alianza, Madrid, 1987
E.H. Gombrich, Nuevas visiones de viejos maestros, Alianza, Madrid, 1987
M. Baxandall, Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento, G.Gili, Barcelona, 1978
H. Wolfflin, Renacimiento y Barroco, A. Corazón, Madrid, 1977
G.C. Argan, Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
BAROQUE ART/12214107

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
SOCIETY AND CULTURE IN THE MODERN AGE/12214006

Subjects that it is recommended to have taken before
GOTHIC ART/12214104
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.