IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) BAROQUE ART Code 12214107
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
E-mail sofia.mata@urv.cat
Lecturers
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
General description and relevant information Estudi general de l'Art del segle XVII i XVIII

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.

Contents
Topic Sub-topic
I.- Introducció

Tema 1. El Barroc. Teoria general i etapes. Nous conceptes espacials i plàstics. Progressiva integració de les arts majors. El Barroc com a art de la Contrareforma.
II.- L'Europa catòlica

Tema 2. El Barroc a l’Europa catòlica. Arquitectura a Itàlia, França i Àustria en els segles XVII-XVIII

Tema 3. El Barroc a l’Europa catòlica. L’escultura a Itàlia i França en els segles XVII-XVIII

Tema 4. El Barroc a l’Europa catòlica. La pintura a Itàlia i França en els segles XVII-XVII. El naturalisme. El classicisme. L’il·lusionisme

Tema 5. El Barroc a l’Europa catòlica. L’academicisme francès. L’escola flamenca.
III.- L'Europa protestant Tema 5. El Barroc a l’Europa protestant. Arquitectura i escultura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII

Tema 6. El Barroc a l’Europa protestant. Pintura a Holanda i Anglaterra. Segles XVII-XVIII
IV.-El Barroc a Espanya
Tema 7. El Barroc a Espanya. Arquitectura i escultura

Tema 8. El Barroc a Espanya. La pintura del Segle d’Or

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
A2
2 0 2
Lecture
A5
A7
50 70 120
Field work/trips
A7
A8
2 2 4
Presentations / expositions
C4
3 9 12
Personal tuition
A6
A7
1 1 2
 
Extended-answer tests
A2
2 8 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a l'assignatura: programa, avaluació, bibliografia
Lecture Descripció de l'Art del segle XVII i XVIII mitjançant la seva evolució cronològica.
Field work/trips Veure l'art del segle XVII i XVIII als museus, exposicions, etc.
Presentations / expositions Els alumnes, en sessions quinzenals, preparan en grups reduïts una presentació sobre un artista
Personal tuition Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Personalized attention
Description
Aclarir conceptes, orientar a l'alumne i saber el seu nivell de conèixements de l'assignatura

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A5
A7
assistència i participació a les classes. 10%
Field work/trips
A7
A8
assistencia i participació a la pràctica 10%
Presentations / expositions
C4
presentacions quinzenals en grups reduïts d'una aproximació a un artista, tot seguint un esquema previ 30%
Others  

prova de desenvolupament

50%
 
Other comments and second exam session

Es valorarà: La claredat d'exposició. L'ortografia i la sintaxi.

La segona convocatòria consistirà en un examen. Si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada, la nota de l'examen (50%) se sumarà a la resta. Si no ha fet l'avaluació continuada, la nota serà fins a un màxim del 50%.


Sources of information

Basic A. Blunt , Arte y arquitectura en Francia 1500-1700 , Cátedra , Madrid, 1977
J.J. Martín González , El artista en la sociedad española del siglo XVII , Cátedra , Madrid, 1986
J. Fernandez Arenas, B.Bassegoda, El barroco en España (Fuentes y textos), Gustavo Gili, Barcelona, 1983
AA.VV., El barroco y el rococó, Alhambra, Madrid, 1980
E. Male , El barroco: Arte religioso del siglo XVII: Italia, Francia, España, Flandes, Encuentro, Madrid, 1985
J. Brown, Imagen e ideas en la pintura española del siglo XVII, Alianza, Madrid, 1980
G.C. Argan, La arquitectura barroca en Italia, Nueva Visión, Nueva Visión, Buenos Aires, 1960
J.A. Maravall , La cultura del barroco. Análisis de una estructura histórica, Ariel, Barcelona, 1975
G.C. Argan, La Europa de las capitales, 1600-1700, Skira/Carroggio, Barcelona, 1964
F. Haskell, Patrones y pintores. Arte y sociedad en la Italia Barroca, Cátedra, Madrid, 1984
G.C. Argan , Renacimiento y Barroco, Akal, Madrid, 1987
J. Gállego, Visión y Símbolos en la pintura española del siglo de Oro, Cátedra, Madrid, 1984
P. Cabannes; Soler Llopis, Joaquim; Masafret Seoane, Marta, El Barroco, Larousse, Barcelona, 2007
Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Europa, Historia 16, Madrid, 1989
Martínez Ripoll, Antonio, El Barroco en Italia, Historia 16, Madrid, 1989

Complementary , , ,
, , ,

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
19TH CENTURY ART/12214109

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
RENAISSANCE ART/12214106

Subjects that it is recommended to have taken before
CLASSICAL ART/12214102
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.