DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ART I MULTICULTURALITAT Codi 12214110
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura vol analitzar, a través de l'obra de diversos artistes contemporanis, quins elements d'altres cultures introduïen al seu imaginari i que, a vegades, es transformaven en innovacions estètiques avantguardistes o, fins i tot, en alguns casos, esdevenien posicionaments vitals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Assimila als coneixements sobre l’art europeu els adquirits sobre les principals manifestacions artístiques de cultures d’altres continents.
 A5 Aplica i assimila una visió global sobre la multiculturalitat en relació amb l’art i la seva història.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Art, cultura, identitat Els múltiples sentits del mestissatge i la hibridació en el si de la cultura contemporània. Multiculturalisme i context postmodern. Nous paràmetres per a les arts visuals. De les societats culturalment homogènies a l’escena global. El problema de la identitat cultural a l' aldea global. Globalització i cultura.
2. multiculturalitat en l'art modern i contemporani. identitat versus alteralitat: l' interès per l' altre. El discurs unificador de la modernitat. “Exotisme” i “primitivisme” en la tradició moderna europea. Perspectiva postmoderna: la reivindicació d’una veu pròpia. Els cultural studies.
la consciència del multiculturalisme en l' art : veus alternatives. Art afroamericà. Art llatí als EUA. Art angloindi.
3. Cap a una revisió de les tradicions culturals no occidentals Àfrica, tradició i llenguatges contemporanis. Amèrica: art llatí i identitat. Àsia: avantguarda, tradició i cultura de masses a l’art japonès actual. Índia i Xina: propostes contemporànies en el context de tradicions mil·lenàries.
4. Mirades creuades l’alteralitat cultural en el treball d’artistes contemporanis d’Europa i EUA. Posicionaments estètics i polítics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
23 31 54
Treballs
A4
B3
22 32 54
Pràctiques de camp/sortides
A2
A4
8 12 20
Presentacions / exposicions
A4
4 15 19
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació de l'assignatura, introducció del programa, paràmetres generals
Sessió Magistral exposició i debat de temes amb suport visual en PWP
Treballs treball tipus assaig sobre la temàtica del curs
Pràctiques de camp/sortides visites a exposicions, museus i centres d'art
Presentacions / exposicions exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via webconferència.
Atenció personalitzada tutorització del treball de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
A principi de curs 'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). Tutorització del treball de l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
B3
Lectura d'un llibre, ressenya del mateix i debat a classe. 50%
Presentacions / exposicions
A4
Treball sobre un artista escollit. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consisteix en els aspectes:

- Lectura d'un llibre, ressenya del mateix i debat a classe (50%).

- Treball sobre un artista escollit (50%).


Fonts d'informació

Bàsica

Identitat i diversitat cultural

CASTELLS, M. (1998): la era de la información. Madrid: Alianza.

SAID, E. (1991 ): Orientalisme. Identitat, negació, violència. Vic, Eumo

SAID, E.  (2005): Reflexiones sobre el exilio. Barcelona: Debate

MAALOUF, A. (2004): identidades asesinas. Madrid: Alianza

GIDDENS, A. (1995): Modernidad e identidad del yo. Barcelona, De 62.

SALCEDO, A. (coord.) (2006): Globalització i cultura. Tarragona: Silva

TODOROV, T., et alt. (1988): cruce de culturas y mestizaje cultural. Madrid: Júcar

 

Art, identitat col.lectiva i tradicions culturals

BARRAGAN, P. (2002): El arte que viene. Madrid, Subastas S.XXI

COOMARASWAMY, A. K. (1996):  La danza de Siva. Madrid, Siruela

DE LA NUEZ, I. (1995): "el arte de las políticas exóticas. Una cosa y otra". Lapiz, nº 111, pp 26-34.

ENWENZOR,  O. (1996): "Entre dos mundos: postmodernismo y artistas africanos en la metrópolis occidental". Atlántica, nº 12, pp. 8-26.

FISCHER, J. (ed.) (1994): Global visions. toward a new internationalism in the visual arts. Londres, Kala press

GUASCH, A.M. (2001): El arte último del siglo XX: del postminimalismo a lo multicultural. Madrid, Alianza.

GUASCH, A. M. (1997): El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1995. Barcelona, ediciones del Serbal.

JARAUTA, F (Ed.). (1996). Nuevas fronteras/nuevos territorios. Donostia, Arteleku.

LIPPARD, L. (1990): Mixed blessings. New art in a multicultural America. Nova York, Pantheon Books

McEVILLEY, T. (1992): Art and otherness. Crisis in cultural identity. Nova York, Documentext.

MOSQUERA, G. (1994): "interpretar el arte desde el norte" . Lapiz, nº 102, pp 12-17.

TAYLOR, B. (2000): Arte  hoy.  Madrid, Akal

OWENS,  C. (1994): Beyond recognition. Representation, power, and culture. Berkeley, University of California Press.

VIDAL, C. (1995): "Comentario sobre el multiculturalismo". Lapiz, nº 111, pp. 20-26.

CHALMERS, F.G. (2003): Arte, educación y diversidad cultural.Barcelona, Paidós

JUANOLA, R., CALBÓ, M., i VALLÈS, J.  (2005): Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient. Girona, l’Institut de Patrimoni Cultural de la UdG.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent