IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) ART AND MULTICULTURALISM Code 12214110
Study programme
Bachelor's Degree in the History of Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third
Language
Català
Department History and History of Art
Pedagogy
Coordinator
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
E-mail annaisabel.serra@urv.cat
Lecturers
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
General description and relevant information L'assignatura vol analitzar, a través de l'obra de diversos artistes contemporanis, quins elements d'altres cultures introduïen al seu imaginari i que, a vegades, es transformaven en innovacions estètiques avantguardistes o, fins i tot, en alguns casos, esdevenien posicionaments vitals.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Assimila als coneixements sobre l’art europeu els adquirits sobre les principals manifestacions artístiques de cultures d’altres continents.
 A5 Aplica i assimila una visió global sobre la multiculturalitat en relació amb l’art i la seva història.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Type C Code Learning outcomes
 C5 Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
1. Art, cultura, identitat Els múltiples sentits del mestissatge i la hibridació en el si de la cultura contemporània. Multiculturalisme i context postmodern. Nous paràmetres per a les arts visuals. De les societats culturalment homogènies a l’escena global. El problema de la identitat cultural a l' aldea global. Globalització i cultura.
2. multiculturalitat en l'art modern i contemporani. identitat versus alteralitat: l' interès per l' altre. El discurs unificador de la modernitat. “Exotisme” i “primitivisme” en la tradició moderna europea. Perspectiva postmoderna: la reivindicació d’una veu pròpia. Els cultural studies.
la consciència del multiculturalisme en l' art : veus alternatives. Art afroamericà. Art llatí als EUA. Art angloindi.
3. Cap a una revisió de les tradicions culturals no occidentals Àfrica, tradició i llenguatges contemporanis. Amèrica: art llatí i identitat. Àsia: avantguarda, tradició i cultura de masses a l’art japonès actual. Índia i Xina: propostes contemporànies en el context de tradicions mil·lenàries.
4. Mirades creuades l’alteralitat cultural en el treball d’artistes contemporanis d’Europa i EUA. Posicionaments estètics i polítics.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A4
23 31 54
Assignments
A4
B3
22 32 54
Fieldwork/excursions
A2
A4
8 12 20
Presentations / oral communications
A4
4 15 19
Personal attention
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities presentació de l'assignatura, introducció del programa, paràmetres generals
Lecture exposició i debat de temes amb suport visual en PWP
Assignments treball tipus assaig sobre la temàtica del curs
Fieldwork/excursions visites a exposicions, museus i centres d'art
Presentations / oral communications exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via webconferència.
Personal attention tutorització del treball de l'alumne

Personalized attention
Description
A principi de curs 'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). Tutorització del treball de l'alumne.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A4
B3
Lectura d'un llibre, ressenya del mateix i debat a classe. 50%
Presentations / oral communications
A4
Treball sobre un artista escollit. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria consisteix en els aspectes:

- Lectura d'un llibre, ressenya del mateix i debat a classe (50%).

- Treball sobre un artista escollit (50%).


Sources of information

Basic

Identitat i diversitat cultural

CASTELLS, M. (1998): la era de la información. Madrid: Alianza.

SAID, E. (1991 ): Orientalisme. Identitat, negació, violència. Vic, Eumo

SAID, E.  (2005): Reflexiones sobre el exilio. Barcelona: Debate

MAALOUF, A. (2004): identidades asesinas. Madrid: Alianza

GIDDENS, A. (1995): Modernidad e identidad del yo. Barcelona, De 62.

SALCEDO, A. (coord.) (2006): Globalització i cultura. Tarragona: Silva

TODOROV, T., et alt. (1988): cruce de culturas y mestizaje cultural. Madrid: Júcar

 

Art, identitat col.lectiva i tradicions culturals

BARRAGAN, P. (2002): El arte que viene. Madrid, Subastas S.XXI

COOMARASWAMY, A. K. (1996):  La danza de Siva. Madrid, Siruela

DE LA NUEZ, I. (1995): "el arte de las políticas exóticas. Una cosa y otra". Lapiz, nº 111, pp 26-34.

ENWENZOR,  O. (1996): "Entre dos mundos: postmodernismo y artistas africanos en la metrópolis occidental". Atlántica, nº 12, pp. 8-26.

FISCHER, J. (ed.) (1994): Global visions. toward a new internationalism in the visual arts. Londres, Kala press

GUASCH, A.M. (2001): El arte último del siglo XX: del postminimalismo a lo multicultural. Madrid, Alianza.

GUASCH, A. M. (1997): El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1995. Barcelona, ediciones del Serbal.

JARAUTA, F (Ed.). (1996). Nuevas fronteras/nuevos territorios. Donostia, Arteleku.

LIPPARD, L. (1990): Mixed blessings. New art in a multicultural America. Nova York, Pantheon Books

McEVILLEY, T. (1992): Art and otherness. Crisis in cultural identity. Nova York, Documentext.

MOSQUERA, G. (1994): "interpretar el arte desde el norte" . Lapiz, nº 102, pp 12-17.

TAYLOR, B. (2000): Arte  hoy.  Madrid, Akal

OWENS,  C. (1994): Beyond recognition. Representation, power, and culture. Berkeley, University of California Press.

VIDAL, C. (1995): "Comentario sobre el multiculturalismo". Lapiz, nº 111, pp. 20-26.

CHALMERS, F.G. (2003): Arte, educación y diversidad cultural.Barcelona, Paidós

JUANOLA, R., CALBÓ, M., i VALLÈS, J.  (2005): Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient. Girona, l’Institut de Patrimoni Cultural de la UdG.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.