IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) 20TH CENTURY ART Code 12214111
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 2Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
E-mail antonio.salcedo@urv.cat
Lecturers
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
General description and relevant information Estudi de la Història general de l'Art des dels inicis de les Avanguàrdes històriques fins a la Segona Guerra Mundial

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació des d’una perspectiva contemporània que inclogui també els avenços tecnològics.
 A8 Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. El Fauvisme. 1.1 L’art com a impuls vital.
1.2. El grup de Chatou.
1.3. H. Matisse, Mestre del S. XX.
1.4. Altres Fauves.
2. El Cubisme. 2.1. Antecedents.
2.2. El Cubisme: Picasso, Braque i Gris
2.3. El Moviment Cubista a París.
2.3.1. Leger i l'estètica maquinista.
2.3.2. L'orfisme o les possibilitats expressives del color pur.
2.4. El Futurisme
2.5. L’Escultura Cubista.
3. L'Expressionisme. 3.1. Antecedents.
3.1.1 E. Munch I J. Ensor.
3.2. Die Brücke(El Pont), Der Blaue Reiter (El Genet Blau)
3.3. L’Expressionisme a Àustria
3.4. L’Arquitectura expressionista. L’obra d’art total.
4. L’Escola de París. 4.1. Caràcter internacional i heterogeneïtat.
4.2. Els seus principals representants: Modigliani, Chagall, Utrillo, Rouault i Soutine
5. La Renovació Escultòrica. 5.1. A. Maillol i el triomf de la forma plena.
5.2. H. Matisse i la transposició a l’escultura de la forma pictòrica.
5.3. A. Modigliani i la simplicitat de la forma.
6. L’Art Abstracte i El Neoplasticisme. 6.1. W. Kandinsky i el seu pensament.
6.2. P. Mondrian i el Neoplasticisme.
7. L’Avantguarda Russa. 7.1. El Raionisme.
7.2. El Suprematisme com a món de la no representació.
7.3. El constructivisme, un art de síntesi.
8. Principals Vessants de l´Escultura. 8.1. C. Brancusi i la recerca de l’essència.
8.2. J. Gonzalez i la poètica dels nous materials.
8.3. H. Arp i l’escultura biomòrfica.
8.4. A. Giacometti i l’escultura del no ser.
8.5. H. Moore i la recuperació de l’home amb el món.
8.6. A. Calder, els seus mòbils i els seus estàbils.
9. Dadà i Surrealisme. 9.1. L’Esperit Dadà.
9.2. El Cabaret Voltaire a Zuric.
9.3. Dadà a Nova York.
9.4. M. Duchamp.
9.4. Dadà a Alemanya.
9.5. Del Dadaisme al Surrealisme.
9.7. La Pintura metafísica.
9.8. La Pintura Surrealista.
10. La Bauhaus. 10.1. Objectius i metodologia.
10.2. Walter Gropius i els seus artistes.
10.3. El període de Hans Meyer.
10.4. L’epíleg: M. Van Der Rohe.
11. Mestres de l’arquitectura del segle S.XX. 11.1 F. LLoyd Wrigth
11.2. Le Corbusier.
11.3. M. Van Der Rohe.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Presentations / expositions
A4
C4
30 0 30
Lecture
A1
A2
A8
60 0 60
Personal tuition
A1
A2
A8
5 0 5
 
Extended-answer tests
A1
A2
A8
4 20 24
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities
Explicació general del programa, dels treballs i activitats a desenvolupar i del sistema d'avaluació.
Presentations / expositions Exposició d'un treball realitzat en equip integrat per dos alumnes sobre artistes no treballats a classe, d'acord amb una llista de noms que presentarà el professor.
Asistencia a exposicions que estiguin relacionades amb el contingut de l'assignatura
Lecture

Explicació amb les imatges corresponents de les obres d'art seleccionades per cadascun dels temes del programa.
Personal tuition El professor atendrà els dubtes i qüestions relacionats amb l'assignatura.

Personalized attention
Description
Els grups de treball hauran de concertar un mínim de dues entrevistes amb el professor per tal de realitzar un seguiment del treball

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / expositions
A4
C4

Exposició d'un treball realitzat en equip integrat per dos alumnes sobre artistes no treballats a classe, d'acord amb una llista de noms que presentarà el professor.
Asistencia a exposicions que estiguin relacionades amb el contingut de l'assignatura.


20%
Extended-answer tests
A1
A2
A8
2 Pproves de desenvolupament
1. Analitzar quatre obres
2. Desenvolupar un tema . Dues propostes per escollir una
Les preguntes faran referència als continguts treballats a les sessions magistrals fins una setmana abans de l'examen.

80%
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Sources of information

Basic

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ARGAN, G.C.: El Arte Moderno (Vol.I-II), Valencia, Fernando Torres, 1975.

ARNASON, H. H.: Historia Del Arte Moderno, Madrid, Daimon. 1972.

BLOK, C.: Historia del Arte Abstracto, Madrid, Cátedra, 1982.

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983.

CAMON AZNAR, J.:Pintura Moderna (VI Vols.), Barcelona, Plaza & Janes, 1977. CASSOU, Jean: Panorama De Las Artes Plásticas Contemporáneas, Madrid,Guadarrama, 1961.

CLAY, Jean: Rostros del Arte Moderno, Caracas, Monte Avila, 1971.

CREPALDI, Gabriel, 1900 -1945: la época de las vanguardias, Barcelona, Electa, 2006

DABROWSKY, M: Contrastes de Forma. Abstracción Geométrica 1910 - 1980 (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1986.

DE MICHELI, M.: Las Vanguardias Artísticas del Siglo Veinte, Córdoba, Editorial Universitaria de Córdoba, 1968.

GREENBERG, C.: Arte y Cultura, Barcelona, Gustavo Gili, 1979.

HAMILTON, G. H.: Pintura y Escultura en Europa 1880-1940, Mádrid, Cátedra, 1983.

HUYGHE, R y RUDEL, J.: El Arte y El Mundo Moderno( Vols.I-II), Barcelona, Planeta,1971

JAFFE, H.: El Arte Del Siglo XX, Madrid, EDAF, s/f.

LEYMARIE,J.: El Arte De Nuestro Tiempo. Corrientes Abstractas Desde 1945, Madrid, Borak. S.A. Madrid, 1972.

POLETTI, Federico, El Siglo XX, vanguardias, Barcelona, Electa, 2006

RAMIREZ, Juan Antonio (coord), Historia del Arte. El Mundo Contemporáneo, Vol IV, Madrid, Alianza,1997

SEUPHOR, M.: Pintura Abstracta, Buenos Aires, Kapelusz, 1964.

VV,AA., Arte desde 1800, modernidad, antimnodernidad posmodernidad, Madrid, Akal, 2006

VV.AA., Arte del siglo XX, (vol I-II)Koln, Taschen, 1999

VV.AA.: Escritos de Arte de Vanguardia, Madrid, Turner, 1979.

VV. AA. Arte desde 1900, Modernidad, Antimodernidad, Posmodernidad, Madrid, Akal, 2006

VV.AA., Realismo, Racionalismo y Surrealismo. El Arte de Entreguerras (1914-1945), Madrid, Akal, 1999

ARQUITECTURA .

BENEVOLO, L.: Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Gustavo Gili, 1974.

DE FUSCO, R.: Historia de la Arquitectura Contemporánea, (Vols.I-II), Madrid,Hermann Blume, 1981.

DE ZURKO, E.: La Teoría del Funcionalismo en la Arquitectura, Buenos Aires, Nueva Visión, 197O.

DORFLES, G.: La Arquitectura Moderna, Barcelona, Ariel, 1980.

FRAMPTON, K.: Historia Crítica de la Arquitectura Moderna, Barcelona,Gustavo Gili, Barcelona, 1987.

GIEDION, S.: Espacio, Tiempo y Arquitectura, Barcelona. Científico Médica, 1968.

GÖSSEL, Peter i LEUTHÁUSER, G., Arquitectura del siglo XX, Madrid, Tasche, 2010

HITCHCOCK, H-R.: Arquitectura de los Siglos XIX y XX, Madrid, Cátedra, 1981.

KULTERMANN, U.: La Arquitectura Contemporánea, Barcelona, Labor, 1969.

MARCHAN FIZ, S.: La Arquitectura del Siglo XX.Textos, Madrid, Alberto Corazón,1974.

TAFURI, M y DAL CO, F.: Arquitectura Contemporánea, Madrid, Aguilar, 1980. .

ZEVI, B.: El Lenguaje Moderno de la Arquitectura, Barcelona, Poseidon, 1978.

Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Poseidon, 1980.

ESCULTURA .

ALBRECHT, H. J.: Escultura en el Siglo XX, Barcelona, Blume, 1981.

HOFMANN, W.: La Escultura del S. XX, Barcelona, Seix Barral, 1960.

KRAUS, Rosalind E. Pasajes de la Escultura Moderna, Madrid, Akal, 2002.

READ, H.: La Escultura Moderna, Barcelona, Ediciones Destino,1994.

VV.AA.: La Escultura. La Aventura de La Escultura Moderna en los Siglos XIX Y XX, Barcelona, Carroggio, 1986. .

VV.AA.: Qu'est-ce que la Sculpture Moderne?,(Catálogo) Centre Georges Pompidou. Musée National d'Art Moderne, París, 1986.

WITTKOWER, R.: La Escultura: Procesos y Principios, Madrid, Alianza, 1980.

Complementary

1. El Fauvisme.

AA.VV. Els anys fauves 1904 – 1908, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Catalunya, Octubre 2000 – gener 2001.

CRESPELLE, J.P.: Los Fauves, Barcelona, Rauter, 1962. 

DENVIR, B.: El Fauvismo y el expresionismo, Barcelona, Labor, 1975. 

ELDERFIELD, J.: El Fauvismo, Madrid, Alianza, 1983.       

MANNERING, D.: El Arte de Matisse, Barcelona, Polígrafa.S.A.,1982.

MATISSE, H.: Sobre Arte, Barcelona, Barral, 1978.

 

 

2.     El Cubisme.

AA.VV. Robert i Sonia Delaunay, (catálogo) Barcelona, Carroggio, Ajuntament de Barcelona, Museo Picasso, octubre 2000 – gener 2001.

APOLLINAIRE, G.: Los Pintores Cubistas, Buenos Aires, Nueva Visión,     1964.

CABANNE, P.: El Siglo de Picasso, (Vols.I-II) Madrid, Ministerio de  Cultura,1982. 

CIRICI, A.: Gargallo y Barcelona, Barcelona, Ariel, 1970. 

COOPER. D.: La Epoca Cubista, Madrid, Alianza, 1984. 

DAIX, P.: El Cubismo de Picasso, Barcelona, Blume, 1979.           

               Journal du Cubisme, Geneve, Skira, 1982. 

DIEGHL, G. y SALVADOR, J. M.: Fernand Léger, (Catálogo), Caracas,  Museo de  Arte Contemporáneo, 1982.

GLEIZES, A.: Sobre el Cubismo, Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores  y  Arquitectos técnicos de Murcia, 1986. 

GOLDING, J.: El Cubismo,Una Historia y un análisis, Madrid, Aliasnza,  Forma,1993. 

KAHNWEILER, D-H.: Juan Gris, Madrid, Dirección General de Bellas Artes, Ministerio de Educación y Ciencia, 1971.

PIERRE, J.: El Cubismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

VERDET, A.: Fernand Léger, Barcelona, Nauta, 1960. 

VV.AA.: Georges Braque 1882/1963, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de  Barcelona, 1986. 

VV.AA.: Juan Gris (1887 - 1927), (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1985. 

VV.AA.: Pablo Picasso: Retrospectiva, (Catálogo de la exposición en el Museo de  Arte moderno de Nueva York), Barcelona, Polígrafa S.A., 1980. 

VV.AA.: Gargallo, Exposició del Centenari, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament  de Barcelona, 1981.  

VV.AA.: Vanguardia italiana de entreguerras, (Catálogo)Valencia,       IVAM,1990.    

 

3. L’Expressionisme

 CASALS. J.: El Expresionismo, Barcelona, Montesinos, 1982.

ELGER, Dietmar: Expresionismo, Colonia, Taschen,1991.

FARMER, J.: James Ensor, París, Seuil, 1977. 

GATT, G.: Oskar Kokoschka, Barcelona, Círculo de Lectores, 1971. 

PAYRO, J.: Introducción A La Pintura Expresionista, Buenos Aires, Columba, 1970. 

PEHNT, W.: Arquitectura Expresionista, Barcelona, Gustavo Gili, 1980.

RAGON, M.: El Expresionismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

SELZ, Peter: La pintura expresionista alemana, Madrid, Alianza       Forma,1989

VV.AA.: Edward Munch, (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1984. 

VV.AA. Munch 1863-1944, (Catálogo) Barcelona, Centre Cultural de la Fundació  Caixa de Pensions, 1987 

VV.AA.: Expressionistes Alemanys, (Catálogo) Barcelona, Obra Social de la

    Caixa de Pensions, 1982. 

WILLET, J.: El Rompecabezas Expresionista, Madrid, Guadarrama, 197O.

 ZEVI, B.: Erich Mendelson, Barcelona, Gustavo Gili, 1984.    

4.L’Escola de París.  

  BUCCI, M.: Mar Chagall, Barcelona, Nauta, 1971. 

HAFTMANN, Werner, Chagall, Biblioteca de Arte, Madrid, 1991.

KRYSTOF, Doris, Amedeo Modigliani 1884 – 1920, Köln, Taschen, 1997.

NACENTA, R.: La Escuela de París. Los Pintores y  el Ambiente Artístico de Paris  desde 1910,  Barcelona, Rauter, 1960. 

VV.AA. Modigliani 1484 - 1920, Madrid, Centre Cultural de La Caixa de  Pensions, 1983.    

5. La Renovació Escultòrica.

    VV.AA.: Maillol 1861-1964, (Catálogo), Barcelona, Caixa de Pensions, 1975.

     

 

6. L’Art Abstracte i El Neoplasticisme

DOESBURG, T. V.: Principios del Nuevo Arte Plástico y Otros Escritos, Valencia, Colegio oficial de Aparejadores y ArquitectosTécnicos de Murcia,1985. 

KANDINSKY, V.: De lo Espiritual en el Arte, Barcelona, Labor - Barral,1983.                    

                            Punto y Línea sobre el Plano, Barcelona, Barral, 1972.

MONDRIAN, P.: Piet Mondrian, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1982.              

                    Realidad Natural y Realidad Abstracta, Barcelona, Barral,      1973.

OUD, J. J. P.: Mi Trayectoria en "De Stijl", Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1986. 

VV.AA.: 1917 - 1931. Visiones de Utopía, Madrid, Alianza, 1987. 

 

7. L’Avantguarda  Russa

ARVATOV, B.: Arte y Producción, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

DE FEO, V.: La Arquitectura en la U.R.S.S. 1917 -1936. Madrid, Alianza, 1969. 

GRAY, C.: L'Avant-garde Russe dans l'Art moderne 1863-1922, Laussanne,  L'Age  de l'homme, s/f. 

FITZPATRICK, S.: Lunacharski y la Organización Soviética De la    Educación y de  las artes (1917 - 1921), Madrid, Siglo XXI,1977.

LUNACHARSKY, A.: Las artes Plásticas y la política en la Rusia  Revolucionaria , Barcelona, Seix y Barral, 1969.

MALEVITCH, K.: El Nuevo Realismo Plástico, Madrid, Alberto Corazón,1975.

TARABUKIN, N.: El Ultimo Cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1977. 

VV.AA.: Constructivismo, Madrid, Alberto Corazón, 1972. 

VV.AA.: Rodchenko - Stepanova, (catálogo), Madrid, Fundación Banco Central Hispanoamericano, 1992.

VV.AA.: Socialismo, Ciudad y Arquitectura. URSS 1917-1937, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

WEISS, E.: Avantguarda Russa 1910 - 1930, (catálogo), Barcelona, Fundació  Joan  Miró, 1985.   

 

8. Principals Vessants de l’Escultura

   AGUILERA CERNI, V.: Julio Gonzalez, Barcelona. Polígrafa S.A., 1973. 

BOVI, A.: Alberto Giacometti, Barcelona, Nauta, 1974. 

LLORENS, T.: Julio González, (Catálogo), Madrid, Centro de Arte Reina  Sofía,  Ministerio de Cultura, Generalitat Valenciana, 1986. 

SALVADOR, J.M.: Henry Moore, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, Mayo de 1983.

VV.AA.: Brancusi, París, Flammarion, 1986.

.AA.: Henry Moore. Escultura, (Catálogo), Madrid, Palacio de Velázques, Ministerio de Cultura,Dirección General de Bellas Artes Archivos y     Bibliotecas,1981. 

VV.AA. Julio González, (Catálogo) Barcelona, Palau Meca, Ajuntament de   Barcelona, 1983.

 

9. Dadà i Surrealisme .

BALAKIAN, A.: André Breton Mago del Surrealismo, Caracas, Monte Avila, 1976. 

BRETON, A.: El Surrealismo. Puntos de vista y Manifestaciones, Barcelona, Barral,1972.             

                 Manifiestos Del Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1969. 

BONET CORREA, A.: El Surrealismo, Cátedra, Madrid, 1983.

CABANNE, P.: Conversaciones con Marcel Duchamp, Barcelona, Anagrama,1972. 

CIRICI, A.: Miró en su Obra, Barcelona, Labor, 1970.

DUROZOI, G. y LECHERBONNIER, G.: El Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1974. 

GARCIA DE CARPI. L.: La Pintura  Surrealista Española, Madrid, Itsmo,1986. 

GREGORICH, L.: De La "Belle Epoque" a Dada, Antología de Textos,      Caracas, Monte Avila, 1977. 

HUGNET, G.: La Aventura Dada: Ensayo, Diccionario y textos escogidos, Madrid,Júcar, 1973. 

MALET, R.: Joan Miró, Barcelona, Polígrafa S.A., 1983

NADEAU, M.: Historia Del Surrealismo, Barcelona, Ariel, 1972.

PIERRE, J.: El Futurismo y el Dadaismo, Madrid, Aguilar, 1968.

QUINN, E.: Max Ernst, Barcelona, Polígrafa S.A.,1977.

RITCHER, H.: Historia del Dadaismo, Buenos Aires, Nueva Visión, 1973. 

SCHMALENBACH, W.: Kurt Schwitters, (Catálogo) , Barcelona, Fundación     Joan Miró, 1982-83

SCHWARZ, A.: El Espíritu Dada 1915/1925, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, 1980. 

TORCZYNER, H.: Magritte Signos e Imágenes, Barcelona, Blume, 1978.

TZARA, T.: Siete Manifiestos Dada, Barcelona, Tusquets, 1972.

VV.AA.: Duchamp, (Catálogo), Barcelona, Fundació Joan Miró, 1984. 

VV.AA.: Picabia, (Catálogo), Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1984.

VV.AA.: André Masson, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1985.

VV.AA.: Homenaje a Paul Delvaux, (Catálogo) Caracas, Museo de Bellas Artes,1982 

VV.AA.: Matta, (Catálogo) Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes,1983

VV.AA.: 400 obras de 1914 a 1983 Salvador Dalí, Barcelona, Generalitat de Catalunya, Ministerio de Cultura, 1983. (Catálogo)

VV.AA.: Yves Tanguy retrospective 1925 - 1955, (Catálogo) Paris, Centre Georges Pompidou, 1982

WESTERDAHL, E.: Oscar Dominguez, Barcelona, Nueva Orbita, 1968.

10. La Bauhaus

ARGAN, G.C.: Walter Gropius y El Bauhaus, Buenos Aires, Nueva Visión, 1977.

GROPIUS, W.: Alcances de la Arquitectura Integral, Buenos Aires, La Isla, 1966. 

                         La Nueva Arquitectura y La Bauhaus, Barcelona, Lumen, 1966. 

KANDINSKY, V.: Cursos de La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1983. 

KLEE, P.: Bosquejos Pedagógicos, Caracas, Monte Avila, 1974.           

                Teoría del Arte Moderno, Buenos Aires, Caldén, 1976.

MEYER, H.: El Arquitecto entre la lucha de clases y otros escritos, Barcelona, Gustavo Gili, 1972. 

VV.AA.: La Bauhaus, Madrid, Alberto Corazón, 1971.

WICK, R.: Pedagogía De La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1986. 

WINGLER, H. M.: La Bauhaus, Barcelona, Gustavo Gili, 1975. 

  

11. Mestres de l’Arquitectura del S.XX

BLAKE, P.: Maestros de la Arquitectura, Buenos Aires, Victor Lerú, 1963. 

BLASER, W.: Mies Van Der Rohe, Barcelona, Gustavo Gili, 1976.

BOESIGER, W.: Le Corbusier, Barcelona, Gustavo Gili, 1982. 

HITCHOCK, H-R.: Frank LLoyd Wright. Obras 1887 - 1941, Barcelona, Gustavo Gili,1978. 

JOHNSON, P.: Mies Van Der Rohe, Buenos Aires, Victor Lerú, 1960.

LE CORBUSIER.: Principios de Urbanismo, Barcelona, Ariel, 1981.              

                           Hacia una Arquitectura, Poseidon, Barcelona, 1977.              

                           El Modulor, Barcelona, Poseidon, 1976. 

MIES VAN DER ROHE, L.: Escritos, Diálogos y Discursos, Valencia,Colegio de  Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1981. 

VON MOOS, S.: Le Corbusier, Barcelona, Lumen, 1977. 

ZEVI, B.: Frank LLoyd Wright, Barcelona, Gustavo Gili, 1985.          

 

 

 

 

 

 

 

 

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.