IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) 20TH CENTURY ART Code 12214111
Study programme
Bachelor's Degree in the History of Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third
Language
Català
Department History and History of Art
Coordinator
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
E-mail vaninayael.hofman@urv.cat
Lecturers
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
General description and relevant information Estudi de la Història general de l'Art des dels inicis de les Avanguardes històriques fins a la fi del segle XX

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació des d’una perspectiva contemporània que inclogui també els avenços tecnològics.
 A8 Té un coneixement detallat de l'art produït a Europa al llarg del segle XX.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (suports audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció a l'art del segle XX. 1.1. Antecedents de les avantguardes històriques: l'impressionisme, el puntillismo i el post-impressionisme.

1.2. Les primeres avantguardes: cubisme, expressionisme, fauvisme, futurisme.
2. Avantguardes d'entreguerres
2.1. Marcel Duchamp: l'object trouvé, un canvi de paradigma artístic
2.2. De del Dadá al surrealisme.
2.3. Una trobada entre art, artesania i disseny: els rumbs de la Bauhaus.
3. L'art durant la guerra
4. Art pop (pop-art)
4.1. Nord Amèrica.
4.2. Europa.
4.3 Espanya i Catalunya.
4.4 L'art pop en el context internacional.
5. Entre la tecnologia i l'art 5.1. Art cinètic.
5.2. Art òptic (op-art).
6. Experiències més enllà de l'objecte 6.1. Environment, happening, performance.
6.2 Fluxus
7. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte 7.1. Art conceptual.
7.2. Els conceptualismes del sud
8. Art dels mitjans
8.1. Videoart, videoinstallacions
8.2 Art reactiu
8.3 Obres procesuales, tecnologies obsoletes i canvis en els models de finançament de l'art
8.4 La preservació a través del canvi
9. Art digital 9.1. Duchamp digital: el cas Commodore AMIGA
9.3 Art interactiu
9.4 Art robòtic
9.5 El glitch - l'error com una forma d'expressió artística
9.6 Net.art o art en xarxa
9.7 Bioart i els debats ètics de l'art cap a la fi del segle.
10. Un segle de canvis 10.1 El rol de l'artista
10.2 Públics i participació: el naixement del interactor
10.3 Art-recerca i recerca artística: nous rols per a l'art en la cultura digital.
10.4 Metodologies i mètodes: altres aproximacions a l'estudi de les històries de l'art

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A1
A2
A8
40 40 80
Fieldwork/excursions
B6
C2
5 15 20
Assignments
A2
A4
B2
B6
C4
12 34 46
Personal attention
A1
A2
A8
2 0 2
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities En la primera classe s'introduiran els grans temes de l'assignatura.
Lecture Al llarg del curs s'aprofundirà en els temes de l'assignatura.
Fieldwork/excursions Es ralitzaran sortides per veure exposicions temporals d'art contemporani.
Assignments Els treballs són part de l'avaluació de la present assignatura.
Personal attention La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Personalized attention
Description
La professora resoldrà aquells dubtes que puguin sorgir al llarg del quadrimestre en horari de tutoria que es comunicarà als alumnes a l'inici del quadrimestre. També, quan sigui possible, ho farà per e-mail.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A2
A4
B2
B6
C4

L'avaluació continuada de la present assignatura es farà amb el lliurament de 3 treballs (projectes) sempre que s'hagi assistit al 75% de les classes presencials i les sortides programades.
100%
Others  
 
Other comments and second exam session

La present assignatura proposa una dinàmica de treball basada en classes magistrals, intercalada amb moments de debat, lectura i sortides de camp.

L'avaluació de la present assignatura es compon de 3 treballs (projectes) un dels quals té un caràcter parcialment grupal.

El pes en la nota final de cadascun dels treballs serà:

1º treball 40%

2º treball 30%

3º treball 30%

El 75% d'assistència a les classes i l'assistència a la sortida és obligatòria per a poder superar l'avaluació continuada.

Aquells/as estudiants no superin els treballs de l'assignatura o que havent-los superat no s'hagin presentat al 75% de les classes (sense justificació) hauran de realitzar un examen final escrit en segona convocatòria. Aquest examen podrà incloure tots els continguts de l'assignatura. Les indicacions específiques per a la seva preparació es publicaran en el tauler de l'assignatura quan arribi el moment.


Sources of information

Basic

ALSINA, Pau: Arte, ciencia y tecnología. Barcelona, Editorial UOC, 2007.

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983.

CROW, Thomas,  El esplendor de los sesenta, Madrid, Akal, 2001.

DANIELS, Dieter: Artists as Inventors and Invention as Art: A Paradigm Shift from 1840 to 1900. En D. Daniels & B. U. Schmidt (Eds.), Artists as Inventors. Inventors as Artist. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag, 2008.

DANTON, Arthur C.,  Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999.

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

ELKINS, J.: On Some Limits of Materiality in Art History. 31: Das Magazin Des Instituts Für Theorie, 12(Special issue Taktilität: Sinneserfahrung als Grenzerfahrung, edited by S.Neuner and J. Gelshorn), pp. 25–30, 2008.

GIANNETTI, Claudia: Estética digital. Sintopía del arte, la ciencia y la tecnología. Barcelona, ACC l’Angelot, 2002.

GOLDMAN,S. (1989) Images of Technology in Popular Films : Discussion and Filmography. Science, technology and Human Values, Vol. 14, No. 3 pp. 275-301

GRAU, Oliver: Virtual Art: From Illusion to Immersion, MIT Press/Leonardo  Book Series, 2003.

GUASCH, Anna Mª.,  El arte último del siglo  XX,  Madrid, Alianza, 2000.

KWASTEK, K.; Hamilton, K. Slow Media Art - Seeing Through Speed in Critiques of Modernity. Acoustic Space, No 12 (Techno Ecologies II), 2014.

MARCHAN FIZ, Simón,  Del arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.   

POPPER, F.: From Technological ti Virtual Art. Cambridge Mass.: MIT Press, 2007.

RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds),Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004.

SEREXHE, B. (Ed.). Digital Art Conservation.Theory and Practice in the Conservation of Digital Art. The Project digital art conservation. Ambra |V, Vienna, 2013.

WILSON, Steven:. Information arts : intersections of art, science, and technology. Cambridge Mass.: MIT Press, 2002.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.