IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) ART THEORY Code 12214112
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 2Q
Language
Català
Department Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinator
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
E-mail mariaramon.cubells@urv.cat
Lecturers
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
General description and relevant information Estudi de les principals orientacions teòriques en l'analisi del fenomen artístic.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A7 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A7 Assoleix una base teòrica global sobre les diferents teories i corrents estètics des de l’Antiguitat fins a la contemporaneïtat.
Assimila a la investigació històrica en Art les bases teòriques del pensament occidental per tal de desenvolupar un discurs coherent i lúcid.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts

Contents
Topic Sub-topic
TEMA I. INTRODUCCIÓ. 1. Art: història d'un concepte.
2. Art definicions antiga i moderna.
3. Reflexions sobre la indefinició contemporània.
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. 1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: maniera, disegno, grazia.
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. 1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista.
TEMA IV. J. C. BURCKHARDT I L’ESCOLA DE VIENA.

1. J. C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl.
TEMA V. ICONOGRAFIA I ICONOLOGIA. 1. La formulació del mètode iconològic: A. Warburg.
2. E. Panofsky: “Iconografia i iconologia”.
3. E. H. Gombrich: “Objectius i límits de la iconologia”.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A7
B3
C3
C4
43 73 116
Problem solving, classroom exercises
A7
B3
13 15 28
Personal tuition
1 0 1
 
Extended-answer tests
A7
B3
C3
C4
1 1 2
Practical tests
A7
B3
1 1 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Problem solving, classroom exercises
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Personal tuition Entrevista amb l'estudiant.

Personalized attention
Description
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Extended-answer tests
A7
B3
C3
C4
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80%
Practical tests
A7
B3
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10%
Others  

Anàlisi d'un text.

10%
 
Other comments and second exam session

La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats.

En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Sources of information

Basic BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.

 

Complementary

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTORY OF AESTHETIC IDEAS/12214117


Subjects that it is recommended to have taken before
MODERN AND CONTEMPORARY PHILOSOPHY/12214012
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.