Type A
|
Code |
Competences Specific | | A7 |
Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A7 |
Assoleix una base teòrica global sobre les diferents teories i corrents estètics des de l’Antiguitat fins a la contemporaneïtat.
Assimila a la investigació històrica en Art les bases teòriques del pensament occidental per tal de desenvolupar un discurs coherent i lúcid.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA I. INTRODUCCIÓ. |
1. Art: història d'un concepte.
2. Art definicions antiga i moderna.
3. Reflexions sobre la indefinició contemporània. |
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. |
1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: maniera, disegno, grazia. |
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. |
1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista. |
TEMA IV. J. C. BURCKHARDT I L’ESCOLA DE VIENA.
|
1. J. C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl.
|
TEMA V. ICONOGRAFIA I ICONOLOGIA. |
1. La formulació del mètode iconològic: A. Warburg.
2. E. Panofsky: “Iconografia i iconologia”.
3. E. H. Gombrich: “Objectius i límits de la iconologia”.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
43 |
73 |
116 |
Problem solving, classroom exercises |
|
13 |
15 |
28 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Extended-answer tests |
|
1 |
1 |
2 |
Practical tests |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
|
Lecture |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Problem solving, classroom exercises |
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
|
Personal tuition |
Entrevista amb l'estudiant. |
Description |
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Extended-answer tests |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. |
80% |
Practical tests |
|
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). |
10% |
Others |
|
Anàlisi d'un text. |
10% |
|
Other comments and second exam session |
La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats. En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text. |
Basic |
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.
|
|
Complementary |
|
Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica. |
Subjects that continue the syllabus |
HISTORY OF AESTHETIC IDEAS/12214117 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
MODERN AND CONTEMPORARY PHILOSOPHY/12214012 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|