IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) ARTISTIC LITERATURE Code 12214113
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 2Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
E-mail sofia.mata@urv.cat
Lecturers
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
General description and relevant information L'objectiu general de l'assignatura és la presa de contacte de l'alumne amb la literatura artística, des de l'antiguitat fins als nostres dies.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
Type B Code Competences Transversal
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Assimila una visió panoràmica sobre literatura artística a través de la Història de les Cultures.
Assoleix les eines bàsiques en relació al fet literari per establir vectors entre diferents disciplines artístiques.
Type B Code Learning outcomes
 B5 Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1.- Introducció Les fonts. Concepte i tipologia.
2.- L'Antiguitat El Pròxim Orient. Egipte, Mesopotàmia, Israel.
3.- L'herència clàssica Grècia i Roma.
4.- El món cristià. El primer art cristià i les fonts escrites. Textos artístics de l’Imperi Bizantí.
5.- L'Edat Mitjana. L’Imperi Carolingi. Les fonts del Romànic. Les fonts del Gòtic.
6.- El Renaixement Itàlia, Europa septentrional i Espanya en els segles XV i XVI.
7.- El Barroc Continuïtat i canvi en les fonts del Barroc. Itàlia, França, Europa septentrional i Espanya.
8.- L'època contemporània. Teories estètiques i tractats entre la Il·lustració i el Romanticisme. Manifestos i textos programàtics de l'art del segle XX.


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A1
50 70 120
Presentations / expositions
B5
C4
3 9 12
Field work/trips
B5
1 1 2
Assignments
C4
1 1 2
Personal tuition
1 1 2
 
Extended-answer tests
C4
2 8 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura.
Lecture 1.- Examen de la literatura artística més destacada que informa sobre la producció artística des de l’antiguitat fins als nostres dies.
2.- Coneixement dels procediments d’interpretació i d’investigació que l’hi són aplicables.
3.- Comentaris de textos en què s’examinarà i s’interpretarà el contingut de determinades fonts.
Presentations / expositions 1.- Els alumnes, individualment, faran una ressenya d’una font escrita fonamental de la Història de l’Art, tot seguint unes pautes proporcionades prèviament.
2.- Els alumnes, en grups reduïts, treballaran al llarg del curs tres fragments significatius de textos considerats fonts literàries de la història de l'art, tot seguint unes pautes prèvies, en què hauran d'analizar el contingut i posar-lo en relació amb la producció artística de l'època. Els grups faran la presentació del seu treball a classe.

Field work/trips Una visita a un centre documental (arxiu, biblioteca, hemeroteca).
Assignments Ressenya individual d'una font literària
Personal tuition Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé personalment en entrevistes al despatx, bé per mitjà telemàtic.

Personalized attention
Description
Els possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura els podran consultar els alumnes de manera individualitzada al despatx de la professora, a l'horari de consulta establert, que se'ls comunicarà a l'inici del curs

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
A1
Assistència i participació regular a classe 10%
Presentations / expositions
B5
C4
Presentacions en grups a classe
30%
Field work/trips
B5
Visita a un centre documental 10%
Assignments
C4
Ressenya d'una font literària 10%
Others  

Prova de desenvolupament

40%
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria

1.- Si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada la nota de la prova de la segona convocatòria (40%) se sumarà a la resta.

2.- Si l'alumne no ha seguit l'avaluació continuada, la segona convocatòria consistirà en:

- Lliurament de la ressenya (10%)

- Prova (40%)


Sources of information

Basic BRUYNE, E. de, La estética de la Edad Media. , Madrid: Visor, 1987
CALVO SERRALLER, F. i al. (eds.) , Ilustración y Romanticismo, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VII)., Barcelona: Gustavo Gili, 1982
CALVO SERRALLER, F., La teoría de la pintura en el siglo de Oro., Madrid: Cátedra, 1991
CALVO SERRALLER, F.; PORTÚS, J.,, Fuentes de la Historia del Arte II, (Conocer el Arte, 22). , Madrid: Historia 16, 2001
CHECA CREMADES, F.; GARCÍA FELGUERA, M.S.; MORAN TURINA, M., Guía para el estudio de la Historia del Arte, Madrid: Cátedra, 1980
CHIPP, H. B.; SELZ, P. (colab.); TAYLOR, J. C. (colab.),, Teorías del arte contemporáneo: fuentes artísticas y opiniones críticas, (Fuentes del arte, Serie Mayor, 12), Madrid: Akal, 1995
CIRLOT, L. (ed.), Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Barcelona: Labor, 1995
FERNÁNDEZ ARENAS, J. (ed.), Renacimiento y Barroco en España (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VI), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
FERNÁNDEZ ARENAS, J; BASSEGODA, J. , (eds.), Barroco en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, V), Barcelona: Gustavo Gili , 1983
FERNÁNDEZ ARENAS, J., F. Teoría y metodología de la Historia del Arte. , Barcelona: Anthropos, 1982
FREIXA, M., "La historia del arte como historia. Las técnicas de investigación y el problema de las fuentes", a Introducción a la Historia del Arte, p. 61-87., Barcelona: Barcanova, 1991
FREIXA, M. (ed.), Las vanguardias del siglo XIX, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VIII), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
FREIXA, M.; MUÑOZ, J. M., Les fonts de la Història de l’Art d’època moderna i contemporània, (Textos Docents 157), Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art, Divisió de Ciències H, 1999
GARRIGA I RIERA, J. (ed), Renacimiento en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, IV), Barcelona: Gustavo Gili, 1983
GONZÁLEZ GARCÍA, A.; CALVO SERRALLER, F.; MARCHAN FIZ, S., Escritos de arte de vanguardia. 1900-1945, Madrid: Turner / Fundación F. Orbegozo, 1979
HOLT, E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano: Feltrinelli, 1977
JOSÉ PITARCH, A. (ed.), Arte Antiguo. Próximo Oriente, Grecia y Roma, (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, I), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
MANGO, C., The Art of the Byzantine Empire 312-1453 (Sources and documents in the History of Art series) , New Jersey: Englewood Cliffs , 1972
MOLAS, J. (ed.), Manifestos d’avantguarda. Antologia, , Barcelona: Edicions 62, 1995
PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Flaccovio: Palermo, 1975
POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, , Cambridge: Cambridge University Press, 1992
SCHLOSSER, J. Von, La literatura artística. Manual de fuentes para la historia moderna del arte (1ª ed. Viena 1924) (Arte Cátedra. Grandes temas), Madrid: Cátedra, 1993 (4a ed.)
ÚBEDA DE LOS COBOS, A., Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya, (Colección Universitaria, 1), Madrid: Museo Nacional del Prado, 2001
WIEBENSON, D., Los tratados de arquitectura. De Alberti a Ledoux,, Madrid: Hermann Blume, 1988
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval I. Alta Edad Media y Bizancio, 1982 (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, II), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval II. Románico y Gótico (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, III), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
GARCÍA MELERO; J. E., Literatura española sobre artes plásticas, Madrid: Encuentro, 2002
HELLWIG, K., La literatura artística española en el siglo XVII, Madrid: Visor, 1999


Complementary

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
ART THEORY/12214112
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.