DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA ARTÍSTICA Codi 12214113
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu general de l'assignatura és la presa de contacte de l'alumne amb la literatura artística, des de l'antiguitat fins als nostres dies.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assimila una visió panoràmica sobre literatura artística a través de la Història de les Cultures.
Assoleix les eines bàsiques en relació al fet literari per establir vectors entre diferents disciplines artístiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció Les fonts. Concepte i tipologia.
2.- L'Antiguitat El Pròxim Orient. Egipte, Mesopotàmia, Israel.
3.- L'herència clàssica Grècia i Roma.
4.- El món cristià. El primer art cristià i les fonts escrites. Textos artístics de l’Imperi Bizantí.
5.- L'Edat Mitjana. L’Imperi Carolingi. Les fonts del Romànic. Les fonts del Gòtic.
6.- El Renaixement Itàlia, Europa septentrional i Espanya en els segles XV i XVI.
7.- El Barroc Continuïtat i canvi en les fonts del Barroc. Itàlia, França, Europa septentrional i Espanya.
8.- L'època contemporània. Teories estètiques i tractats entre la Il·lustració i el Romanticisme. Manifestos i textos programàtics de l'art del segle XX.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Fòrums de debat
A1
53 78 131
Presentacions / exposicions
B5
C4
3 10 13
Pràctiques de camp/sortides
B5
1 1 2
Treballs
C4
1 1 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Fòrums de debat Assistència a les classes
Participació
1.- Examen de la literatura artística més destacada que informa sobre la producció artística des de l’antiguitat fins als nostres dies.
2.- Coneixement dels procediments d’interpretació i d’investigació que l’hi són aplicables.
3.- Comentaris de textos en què s’examinarà i s’interpretarà el contingut de determinades fonts.
Presentacions / exposicions 1.- Els alumnes, individualment, faran una ressenya d’una font escrita fonamental de la Història de l’Art, tot seguint unes pautes proporcionades prèviament.
2.- Els alumnes, en grups reduïts, treballaran al llarg del curs tres fragments significatius de textos considerats fonts literàries de la història de l'art, tot seguint unes pautes prèvies, en què hauran d'analizar el contingut i posar-lo en relació amb la producció artística de l'època. Els grups faran la presentació del seu treball a classe.

Pràctiques de camp/sortides Una visita a un centre documental (arxiu, biblioteca, hemeroteca).
Treballs Ressenya individual d'una font literària.
Atenció personalitzada Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé personalment en entrevistes al despatx, bé per mitjà telemàtic.

Atenció personalitzada
Descripció
Els possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura els podran consultar els alumnes de manera individualitzada al despatx de la professora, a l'horari de consulta establert, que se'ls comunicarà a l'inici del curs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de debat
A1
Assistència i participació regular a classe 10%
Presentacions / exposicions
B5
C4
Presentacions en grups a classe
30%
Pràctiques de camp/sortides
B5
Visita a un centre documental 10%
Treballs
C4
Ressenya d'una font literària 10%
Altres  

Prova escrita

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Només podran optar a la segona convocatòria els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada. La prova consistirà en un examen escrit.


Fonts d'informació

Bàsica GARCÍA MELERO; J. E., Literatura española sobre artes plásticas, Madrid: Encuentro, 2002
HELLWIG, K., La literatura artística española en el siglo XVII, Madrid: Visor, 1999
BRUYNE, E. de, La estética de la Edad Media. , Madrid: Visor, 1987
CALVO SERRALLER, F. i al. (eds.) , Ilustración y Romanticismo, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VII)., Barcelona: Gustavo Gili, 1982
CALVO SERRALLER, F., La teoría de la pintura en el siglo de Oro., Madrid: Cátedra, 1991
CALVO SERRALLER, F.; PORTÚS, J.,, Fuentes de la Historia del Arte II, (Conocer el Arte, 22). , Madrid: Historia 16, 2001
CHECA CREMADES, F.; GARCÍA FELGUERA, M.S.; MORAN TURINA, M., Guía para el estudio de la Historia del Arte, Madrid: Cátedra, 1980
CHIPP, H. B.; SELZ, P. (colab.); TAYLOR, J. C. (colab.),, Teorías del arte contemporáneo: fuentes artísticas y opiniones críticas, (Fuentes del arte, Serie Mayor, 12), Madrid: Akal, 1995
CIRLOT, L. (ed.), Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Barcelona: Labor, 1995
FERNÁNDEZ ARENAS, J. (ed.), Renacimiento y Barroco en España (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VI), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
FERNÁNDEZ ARENAS, J; BASSEGODA, J. , (eds.), Barroco en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, V), Barcelona: Gustavo Gili , 1983
FERNÁNDEZ ARENAS, J., F. Teoría y metodología de la Historia del Arte. , Barcelona: Anthropos, 1982
FREIXA, M., "La historia del arte como historia. Las técnicas de investigación y el problema de las fuentes", a Introducción a la Historia del Arte, p. 61-87., Barcelona: Barcanova, 1991
FREIXA, M. (ed.), Las vanguardias del siglo XIX, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VIII), Barcelona: Gustavo Gili , 1982
FREIXA, M.; MUÑOZ, J. M., Les fonts de la Història de l’Art d’època moderna i contemporània, (Textos Docents 157), Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art, Divisió de Ciències H, 1999
GARRIGA I RIERA, J. (ed), Renacimiento en Europa, (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, IV), Barcelona: Gustavo Gili, 1983
GONZÁLEZ GARCÍA, A.; CALVO SERRALLER, F.; MARCHAN FIZ, S., Escritos de arte de vanguardia. 1900-1945, Madrid: Turner / Fundación F. Orbegozo, 1979
HOLT, E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano: Feltrinelli, 1977
JOSÉ PITARCH, A. (ed.), Arte Antiguo. Próximo Oriente, Grecia y Roma, (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, I), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
MANGO, C., The Art of the Byzantine Empire 312-1453 (Sources and documents in the History of Art series) , New Jersey: Englewood Cliffs , 1972
MOLAS, J. (ed.), Manifestos d’avantguarda. Antologia, , Barcelona: Edicions 62, 1995
PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Flaccovio: Palermo, 1975
POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, , Cambridge: Cambridge University Press, 1992
SCHLOSSER, J. Von, La literatura artística. Manual de fuentes para la historia moderna del arte (1ª ed. Viena 1924) (Arte Cátedra. Grandes temas), Madrid: Cátedra, 1993 (4a ed.)
ÚBEDA DE LOS COBOS, A., Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya, (Colección Universitaria, 1), Madrid: Museo Nacional del Prado, 2001
WIEBENSON, D., Los tratados de arquitectura. De Alberti a Ledoux,, Madrid: Hermann Blume, 1988
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval I. Alta Edad Media y Bizancio, 1982 (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, II), Barcelona: Gustavo Gili, 1982
YARZA LUACES J. (ed.), Arte Medieval II. Románico y Gótico (Fuentes y documentos para la Historia del Arte, III), Barcelona: Gustavo Gili , 1982


Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent