DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ART CATALÀ MEDIEVAL Codi 12214115
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Con la intención de obtener un conocimiento global suficiente del Arte catalán medieval, se insiste en los aspectos culturales y sociales que propiciaron esa forma de expresión artística. No se trata de una fórmula cerrada y única, sino de numerosas variantes que, desde su aparición, se extienden por la geografía catalana adaptándose a los gustos específicos y a las necesidades de la zona, sin dejar de tener un denominador común, tanto en su apariencia como en el mensaje que transmiten, con el entorno vinculado históricamente. Además de estudiar los principales focos de producción artística, con una visión integradora de todos los géneros artísticos, se insiste en la personalidad de los principales autores conocidos, su consideración social, el papel de los comitentes que encargaron las obras y cómo se utilizó la belleza formal para atraer la atención del observador, sin perder en ningún momento su fuerte contenido simbólico.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació des d’una perspectiva contemporània que inclogui també els avenços tecnològics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció

1.1.- Marc històric i cronològic. Problemàtiques historiogràfiques i del discurs docent
2.- L'època del prerromànic
2.1.- La petjada paleocristiana i visigòtica.
2.2.- La petjada de l'Islam.
2.3.- Els contactes carolingis.
3.- L'època del romànic
3.1.- El romànic "llobmard" i la influència italiana.
3.2.-El romànic. Arquitectura, pintura, escultura i sumptuàries.
4.- L'època del Cister i les noves catedrals
4.1.- L'art dels monestirs de Poblet i Santes Creus.
4.2.- Les catedrals de Tarragona i Lleida.
5.- La plenitud del gòtic
5.1.- Coincidencies i peculiaritats de l'anomenat gòtic català.
5.2.- El desenvolupament urbà i el medi rural.
5.3.- L'artista i la promoció artística.
5.4.- Catedrals i esglésies urbanes.
5.5.- Obres monàstiques.
5.6.- Conjunts civils.
5.7.- Escultura,pintura, arts sumptuàries.
5.8.- L'últim gòtic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A4
B5
4 5 9
Sessió Magistral
A1
0 45 45
Pràctiques de camp/sortides
A4
B5
0 15 15
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A4
B5
0 25 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
B5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La professora introduirà els temes de l'assignatura, amb el programa i la bibliografia desenvolupada. Es farà la proposta dels treballs de curs amb les indicacions pertinents.(distribució de grups, assignació de temes, format, metodologia i tècnica de treball, dates límit de lliuraments, etc.). Es farà menció als tipus de proves i el seu pes en la nota.
Sessió Magistral La professora ofereix els continguts de l'assignatura seleccionats en el programa. Proporcionarà material multimèdia revisat i actualitzat, i penjarà bibliografia fonamental que serà treballada a classe.
Pràctiques de camp/sortides Visita i treball in situ a un monument i assistència i participació en d'altres activitats relacionades amb l'assignatura (exposicions, conferències).
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes L'alumne podrà escollir entre fer el treball convencional o participar en una metodologia d'innovació docent amb alumnes de secundària.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat per resoldre els dubtes acadèmics relacionats amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
La profesora tiene un horario de visitas y una atención para solucionar dudas y orientar el trabajo.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A4
B5
CLASSES PRÀCTIQUES (preferentement externes):
assitència obligatòria a un mínim de la meitat de les activitats programades.
10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
B5
Prova escrita al final del curs. No s'aprovarà l'assignatura si no s'han fet les pràctiques i els treballs. Per fer mitjana, es necessitarà aconseguir un mínim de la nota de l'examen (4 sobre 10).
60%
Altres  

Treball en forma de simulació, probablement en grups de 2

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen de la segona convocatòria inclou tot el programa de l'assignatura i equival a un màxim de 10 punts.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA QUE SERÀ AMPLIADA A CLASSE:

A.A.V.V.- Catalunya romànica, Gran Enciclopèdia Catalana, varios vols. y fechas (con desigualdades).

A.A.V.V.- L’art gòtic a Catalunya, Gran Enciclopèdia Catalana, varios vols. y fechas (Artquiectura, I, 2002; Arquitectura, II, 2003; Arquitectura, III, 2003; Pintura, I, 2005; Pintura, II, 2005; Pintura, III, 2006; Escultura, I, 2007; Escultura, II, 2007; Artes del objeto, 2008.

Art de Catalunya, Ars Cataloniae, Barcelona, L'Isard, 1992 (diversos volums)

CARBONELL, Eduard / SUREDA, Joan.- Tresors medievals del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona Lunwerg, 1997.

Catalogne romane. Sculptures du Val de Boí, catálogo de exposición, París, Musée National du Moyen Âge Thèrmes de Cluny, 14 de septiembre de 2004 – 3 de enero de 2005.

DALMASES, Núria de / JOSÉ I PITARCH, Antoni.- Els inicis i l’art romànic. S. IX-XII, “Història de l’art català”, vol. I, Barcelona, Ed. 62, 1986.

ID.- L’época del Cister. S. XIII, “Història de l’art català”, vol. II, Barcelona, Ed. 62, 1985.

ID.- L’art gòtic. S. XIV-XV, “Història de l’art català”, vol. III, Barcelona, Ed. 62, 1984.

ESPAÑOL, Francesca.- El gòtic català, Caixa Manresa, Angle Edicions, 2002.

GUDIOL, Josep / ALCOLEA I BLANCH, Santiago.- Pintura gòtica catalana, Barcelona, Polígrafa, 1986.

SUREDA, Joan.- La pintura románica en Cataluña, Madrid, Alianza, 1981 (1ª ed., con reediciones).

PLADEVALL (Dir), L'Art gòtic a Catalunya, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 2002-2009

 

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ICONOGRAFIA/12214002
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005
ART ALTMEDIEVAL I ROMÀNIC/12214103
ART GÒTIC/12214104
 
Altres comentaris
En las avaluaciones no se permitirá el uso de dispositivos de comunicación o transmisión de datos.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent