IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) HISTORY AND CONCEPT OF HERITAGE Code 12214118
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 1Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
E-mail annaisabel.serra@urv.cat
Lecturers
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
General description and relevant information L'assignatura vol ser un estudi del naixement i valorització del patrimoni al llarg de les diferents èpoques històriques.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A6 Aplicar els coneixements i aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
 A9 Gestionar els mitjans instrumentals aplicats a la història de l’art.
Type B Code Competences Transversal
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
 A3 Aplica i assimila una visió global sobre la Història i el concepte del Patrimoni.
 A6 Assoleix la terminologia i els coneixements necessaris per analitzar i interpretar els diferents corrents estètics, i la seva evolució en relació a l’entorn cultural i social.
 A9 Coneix els diversos factors que han afectat l'evolució del patrimoni.
Type B Code Learning outcomes
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Type C Code Learning outcomes
 C5 Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.

Contents
Topic Sub-topic
Bloc I EL PATRIMONI: UN LLEGAT VIU
Introducció: en busca de la identitat cultural i patrimonial d’un poble
El concepte de Patrimoni Cultural. Marc conceptual. Precisions
El desenvolupament de la consciència patrimonial. Preservar el patrimoni
Debats actuals sobre la definició de Patrimoni Cultural
Valor patrimonial
Gestionar i comunicar el patrimoni
Tipologies patrimonials i la seva vertebració

Bloc II EL NAIXEMENT DE LA CONSCIÈNCIA PATRIMONIAL: DE LES ANTIGUES CIVILITZACIONS AL NAIXEMENT DELS MUSEUS

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
45 70 115
Practicums/Case studies
4 15 19
Field work/trips
8 0 8
Personal tuition
2 0 2
 
Mixed tests
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Practicums/Case studies Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Field work/trips Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Personal tuition Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practicums/Case studies
Anàlisi de casos 20%
Field work/trips
Es visiten diversos espais patrimonials de la ciutat 20%
Mixed tests
Es faran dues proves amb un valor del 30% cadascuna 60%
Others  
 
Other comments and second exam session

A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%.

Pels exàmens s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

Sources of information

Basic

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. El acceso al patrimonio cultural: retos y debates. Universidad Pública de Navarra, Navarra, 2008.

CALAF MASACHS, Roser. Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos. Ediciones Trea, Gijón, 2009.

MACARRÓN MIGUEL, Ana Maria. Conservación del Patrimonio Cultural. Madrid, 2008.

RUIZ BERRIO, Julio (dir.). El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Biblioteca Nueva, Madrid, 2010.

UBIETO ARTETA, Agustín. Propuesta metodológica y didàctica para el estudio del patrimonio. Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2007.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.