IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) MUSEOLOGY I Code 12214119
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 2Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
E-mail rosamaria.ricoma@urv.cat
Lecturers
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Web
General description and relevant information Assignatura que presenta una introducció al coneixement teòric de la Museologia i la Museografia

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A6 Aplicar els coneixements i aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
Type B Code Competences Transversal
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Estableix bases teòriques sobre Museologia que permetin endinsar-se en les professions relacionades amb el món de la gestió artística.
 A6 Assoleix una visió panoràmica i multicultural dels espais museístics, la seva història i el seu paper en la societat actual.
Type B Code Learning outcomes
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Type C Code Learning outcomes
 C5 Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. La museologia i els Museus

Tema 1.1.Què és la Museologia?
Tema 1.2.Què és un Museu?
Tema 1.3. La Llei de Museus de Catalunya.
Tema 1.4. L’ICOM (International Council of Museums)
Tema 2. Els Museus i la gestió dels seus fons patrimonials. Tema 2.1. Composició i formes d’adquisició dels fons patrimonials.
Tema 2.2. La documentació dels fons patrimonials.
Tema 3. Els Museus i la conservació dels seus fons patrimonials. Tema 3.1. Degradació i destrucció dels fons: causes naturals i humanes.
Tema 3.2. La conservació preventiva i La restauració.
Tema 4.Els edificis dels Museus. Tema 4.1. Història i evolució de l’arquitectura dels Museus.
Tema 4.2. Edificis reutilitzats versus edificis de nova planta.
Tema 5.Les activitats dels Museus. Tema 5.1. Activitats dels museus. Tipologia
Tema 5.2. L'avaluació de les activitats de les exposicions
Tema 6.Els usuaris dels museus. Tema 6.1. El museu inclusiu.
Tema 6.2. Població i visitants dels museus.
Tema 6.3. Estudis de públic: metodologies.
Tema 7. Les exposicions Tema 5.1. Les exposicions. Tipologies
Tema 5.2. El projecte d’una exposició. Tema 5.3. Els elements de l'exposició.
Tema 8. Les Noves tecnologies als Museus Tema 8.1. Les TIC. Tipologies
Tema 8.2. Anàlisis dels usos de les TIC Tema 8.3. Bones pràctiques dels Museus en relació a les TIC

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Lecture
30 60 90
Field work/trips
8 8 16
Assignments
3 24 27
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
0 12 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura, amb l'anàlisi dels continguts i de la bibliografia suggerida
Lecture Transmissió tèorica de coneixement
Field work/trips Visites a museus i exposicions
Assignments Anàlisi de documents bibliogràfics sobre museologic
Personal tuition Seguiment de les qüestions que puguin aparèixer al llarg del curs

Personalized attention
Description
Seguiment personalitzat de totes les activitats; resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica complementària de les Fonts Documentals suggerides

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
Assistència a classe 10 %
Field work/trips
Visites concertades a Museus i exposicions 10%
Assignments
Elaboració d'anàlisis de textos bibliogràfics sobre Museologia 70 %
Others  

Conèixer i analitzar un Museu a partir de la seva web

10 %
 
Other comments and second exam session

Donat que l'assignatura es desenvoluparà com un treball continuat, només es preveu una segona convocatòria per la presentació dels comentaris de text. Els terminis de presentació es comunicaran a través del Moodle.


Sources of information

Basic

Bàsica:

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, F.: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, 1978;

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;


D'interès:

AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación. Ministerio de Cultura. Secretaría General Tècnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid 2006.

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11, Barcelona, 2006

Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002.

Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-: Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de arte,  Editorial KR, Murcia 1998

González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999.

Hernández Hernández, Francisca: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, Francisca: Planteamientos teóricos de la museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Hooper-Greenhill, E.: Los museos y sus visitantes, Ed. Trea, Gijón, 1998

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, Ed. Cátedra, 1978;

Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; 

Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, Sílex, 1994;

Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, Sílex,  1994;

Rico, J.C.: Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;

Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel, Barcelona, 2005

Santacana Mestre, J. / Hernández Cardona, F.X.: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996.

Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
MUSEOLOGY II/12072114
WORK PLACEMENT/12214501


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.