DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MUSEOLOGIA I Codi 12214119
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que presenta una introducció al coneixement teòric de la Museologia i la Museografia

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
 A6 Aplicar els coneixements i aspectes bàsics de la museologia i la museografia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Estableix bases teòriques sobre Museologia que permetin endinsar-se en les professions relacionades amb el món de la gestió artística.
 A6 Assoleix una visió panoràmica i multicultural dels espais museístics, la seva història i el seu paper en la societat actual.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La museología y los Museos.

Tema 1.1.¿Qué és la Museología?
Tema 1.2.¿Qué és un Museo?
Tema 1.3. La Llei de Museus de Catalunya.
Tema 1.4. L’ICOM (International Council of Museums)
Tema 2. Los Museos y la gestión de sus fondos patrimoniales. Tema 2.1. Composición y formas de adquisición de los fondos patrimoniales.
Tema 2.2. La documentación de los fondos patrimoniales.
Tema 3. Los Museos y la conservación de sus fondos patrimoniales. Tema 3.1. Degradación y destrucción de los fondos: causes naturales y humanas.
Tema 3.2. La conservación preventiva y La restauración.
Tema 4.Los edificios de los Museos. Tema 4.1. Historia y evolución de la arquitectura de los Museos.
Tema 4.2. Edificios reutilitzados versus edificios de nueva planta.
Tema 5. Las actividades de los Museos. Tema 5.1. Actividades de los museos. Tipología de museos.
Tema 5.2. Evaluación de las actividades de las exposiciones
Tema 6. Los usuarios de los museos. Tema 6.1. El museo inclusivo.
Tema 6.2. Población y visitantes de los museos.
Tema 6.3. Estudios de público: metodologías.
Tema 7. Las exposiciones. Tema 5.1. Las exposiciones. Tipologías
Tema 5.2. El proyecto de una exposición. Tema 5.3. Los elementos de la exposición.
Tema 8. Las Nuevas tecnologías en los Museos Tema 8.1. Las TIC. Tipologías
Tema 8.2. Análisis de los usos de las TIC Tema 8.3. Buenas prácticas de los Museos en relación a las TIC.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A6
46 60 106
Pràctiques de camp/sortides
A6
8 8 16
Treballs
C5
3 8 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A3
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, amb l'anàlisi dels continguts i de la bibliografia suggerida
Sessió Magistral Transmissió tèorica de coneixement
Pràctiques de camp/sortides Visites a museus i exposicions
Treballs Anàlisi de documents bibliogràfics sobre museologic
Atenció personalitzada Seguiment de les qüestions que puguin aparèixer al llarg del curs

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment personalitzat de totes les activitats; resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica complementària de les Fonts Documentals suggerides

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A6
Visites concertades a Museus i exposicions 10%
Treballs
C5
Elaboració d'anàlisis de textos bibliogràfics sobre Museologia 70%
Altres  

Conèixer i analitzar un Museu a partir de la seva web

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat que l'assignatura es desenvoluparà com un treball continuat, només es preveu una segona convocatòria per la presentació dels comentaris de text. Els terminis de presentació es comunicaran a través del Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

Bàsica:

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, F.: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, 1978;

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;


D'interès:

AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación. Ministerio de Cultura. Secretaría General Tècnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid 2006.

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11, Barcelona, 2006

Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002.

Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-: Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de arte,  Editorial KR, Murcia 1998

González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999.

Hernández Hernández, Francisca: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, Francisca: Planteamientos teóricos de la museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Hooper-Greenhill, E.: Los museos y sus visitantes, Ed. Trea, Gijón, 1998

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, Ed. Cátedra, 1978;

Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; 

Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, Sílex, 1994;

Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, Sílex,  1994;

Rico, J.C.: Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;

Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel, Barcelona, 2005

Santacana Mestre, J. / Hernández Cardona, F.X.: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996.

Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MUSEOLOGIA II/12072114
PRÀCTIQUES EXTERNES/12214501


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent