IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) ART AND RELIGION Code 12214203
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 1Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
MAR MEDINA, RICARDO
E-mail ricardo.mar@urv.cat
josecarlos.suarez@urv.cat
antonio.salcedo@urv.cat
mariarosa.tamarit@urv.cat
Lecturers
MAR MEDINA, RICARDO
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
General description and relevant information L'element sagrat forma part, sovint, de l'essència de l'obra d'art. Religió, espiritualitat o mite esdevenen un ingredient que acompanya o esdevé motor, element rítmic, de tot allò que té a veure amb el ritus, la constant repetició, l'etern retorn a l'elemet més primigeni, a l'origen de l'existència. Aquesta assignatura es proposa com un mosaic de recorreguts interdisciplinaris, amb un sol denominador comú: l'ingredient sagrat que podem descobrir en l'art visual, el cinema, la literatura, l'arquitectura o la música.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Type B Code Competences Transversal
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A8 Assimila la relació entre art, mite i religió des d’una perspectiva multicultural i multidisciplinària.
Assoleix eines i recursos que permetin elaborar un coneixement profund sobre el contingut espiritual de l’obra artística.
Type B Code Learning outcomes
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Type C Code Learning outcomes
 C5 Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
Mite i expressió artística Sagrat i profà: elements primigenis

L'etern retorn: mite, ritus, arquetip.

Introducció a la història de les religions.

Divinitats femenines, divinitats masculines. Cadenes mítiques.
Art i espiritualitat a l'antiguitat El mite o l'etern retorn: gènesi, ritus, arquetip.

Arqueologia: vestigis i creences, un recorregut a través de l'art clàssic i de les civilitzacions antigues

L'element mistèric a les rutes de la seda





Música i transcendència Música i èxtasi: l'element sonor com a espai de trànsit.

Maria Magdalena: iconografia i música. Cadenes mítiques de les divinitats femenines.

Catedrals sonores. Música religiosa de Tomàs Luis de Victoria a Johann Sebastian Bach.

Richard Wagner: dramatúrgia i espiritualitat.

Música callada: apunts sobre Frederic Mompou
Art. religió i espiritualitat en l'Art contemporani

Art i espiritualitat a Europa. Chillida, Oteiza, Tàpies i Beuys. Wolfang Laib, Anish Kapoor , Bill Viola, Rufino Mesa.

Art i religió a L'Amèrica Llatina. Juan Francisco Elso, Anna Mendieta, Marta Maria Perez Bravo, Jose Bedia, Manuel Mendive, Helio Oiticica, Ligia Clark, Mario Cravo Neto, José Medeiros, Christian Neto, Maruch Santiz, Nahum Zenil .
Cinema i espiritualitats Llenguatge cinematogràfic i elements mistèrics.

Cinema, tecnologies i representacions de l'element sagrat.

Cinema fantàstic i religió: recreant monstres.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Seminars
B6
20 30 50
Forums of discussion
B6
3 10 13
Field work/trips
A8
B6
15 5 20
Field work/trips
A8
15 5 20
Personal tuition
3 3 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Conferències magistrals sobre conceptes i terminologia bàsica.
Seminars Les sessions es plantejaran en forma de jornades o seminaris presencials on l'alumnat haurà d'aportar debat i reflexió
Forums of discussion El campus virtual de l'assignatura tindrà oberts diversos espais (fòrums) on hi haurà d'aportar coneixements i reflexió l'alumnat.

Els fòrums també recolliran l'activitat de les pràctiques externes
Field work/trips S'organitzaran diverses sortides visitant exposicions, concerts o altres esdeveniments culturals relacionats amb l'assignatura
Field work/trips En cas de no poder assistir per raons justificades de salut o minusvalia a les pràctiques externes proposades, hi ha la possibilitat de trobar una altra modalitat d'avaluació de les pràctiques externes
Personal tuition Caldrà concertar una tutoria amb un dels professors de l'assignatura

Personalized attention
Description
El professorat estarà sempre obert a una atenció tutorial professorat implicat: mariarosa.tamarit@urv.cat antonio.salcedo@urv.cat ricardo.mar@urv.cat josecarlos.suarez@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Introductory activities
Conferències magistrals sobre conceptes i terminologia bàsica. 5%
Seminars
B6
Les sessions es plantejaran en forma de jornades o seminaris presencials on l'alumnat haurà d'aportar debat i reflexió 20%
Forums of discussion
B6
El campus virtual de l'assignatura tindrà oberts diversos espais (fòrums) on hi haurà d'aportar coneixements i reflexió l'alumnat.

Els fòrums també recolliran l'activitat de les pràctiques externes
15%
Field work/trips
A8
B6
S'organitzaran diverses sortides visitant exposicions, concerts o altres esdeveniments culturals relacionats amb l'assignatura 10%
Field work/trips
A8
En cas de no poder assistir per raons justificades de salut o minusvalia a les pràctiques externes proposades, hi ha la possibilitat de trobar una altra modalitat d'avaluació de les pràctiques externes 0%
Personal tuition
Caldrà concertar una tutoria amb un dels professors de l'assignatura 5%
Others  

Prova sumativa final

45%
 
Other comments and second exam session

Es pot avaluar amb una prova escrita única a la segona convocatòria però cal tenir en compte que per les característiques dels continguts específics de l'assignatura, es recomana la presencialitat i seguir el sistema d'avaluació continuada


Sources of information

Basic

AGUIRRE MARTINEZ, Guillermo, "Natura devorans - natura devorata: Cosmovisión en la obra de Anish Kapoor y Jose Angel Valente".  Fedro , revista de Estética y teoria de las Artes, N. 11, abnril de 2012, p. 91-104

AA.VV-, Cuba siglo XX, Modernidad y sincretismo; , Centro Atlántico de Arte Moderno (Las Palmas de Gran Canaria), 16 de abril-9 de junio de 1996, Fundació "La Caixa" (Palma) 2 de julio-1 de septiembre de 1996, Centre d'Art Santa Mònica (Barcelona), octubre-diciembre de 1996

AA.VV. El Corazon Samgrante, , The Institute of Contemporary Art, Boston Massachusetts., 1991.

AA.VV. El Instante Eterno, Castelló, Espai d'Art Contentemporani de Castelló, , 2001,

CAPUTO, J, Alessandra F, "Helio Oiticica: la experiencia sensible como trascendencia de lo sensible". Forma, revista d'estudis compartaiur, arft litgeratura,pensament, Univ. Pompeu Fabra Vol o1.  Primavera  p. 77,-88 http://www.upf.edu/forma/_pdf/vol01/forma_vol_01.pdf

CIORAN, De lágrimas y de santos, Tusquets, Barcelona 1988

GARBINI, Luigi, Breve storia della musica sacra, Il Saggiatore,  2005, 

ECHEVARRIA PLAZAAOLA, Jon, La Finalida del arte, La obra y el pensamiento de Joerge Oteiza: arte, estética y religión,. http://repositori.upf.edu/handle/10230/12124. consultat el 15 de juny de 2014.

ELIADE, Mircea, Mito y realidad, Editorial Labor, barcelona 1991

                      El mito del eterno retorno, Emecé, Buenos Aires 2001

LAB, Wolfang, Without place -  Withou time -Withou body. Actes sud, Musée de Grenoble, Grenoble, 2008

OROZCO, Emilio, Mística, plástica y barroco. Cupsa, Madrid 1977

TAMARIT SUMALLA, Rosa, María Magdalena "ecce mulier", Música, plor i èxtasi en l'adveniment del Barroc, Arola editors, Tarragona 2010

 

Complementary

Un cop obert el campus virtual s'ampliarà la bibliografia proposada en els camps específics de les diferents sessions

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
CULTURAL ANTHROPOLOGY/12214010
 
Other comments
L'assignatura es proposa com un cicle de conferències-seminari, en format de jornades intensives i amb una clara voluntat d'obrir el ventall de participació a professorat convidat especialitzat en temes d'art, mitologia o religió.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.