DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) CRÍTICA DE L'ART Codi 12214218
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Principals moments de la història de la crítica des de la seva fonamentació al segle XVIII fins a la situació actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix i assimila els fonaments teòrics de l’estructuralisme i el post-estructuralisme per aplicar-los a la crítica d’art.
Assoleix una metodologia d’anàlisi dels sistemes complexos aplicats a la crítica d’art des d’una visió multidisciplinària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció: El concepte de crítica en la Modernitat. Crítica, història de l'art i estètica.
Tema 2. El segle XVIII. La crítica d’art i els salons. Denis Diderot. L'Enciclopèdia, els Salons.

Tema 3. El segle XIX
França. Charles Baudelaire. El Romanticisme.
Tema 4. El segle XIX
Anglaterra. Ruskin i Morris.
Tema 5. El segle XX
Les avantguardes.
Tema 6. El segle XX.
La crítica nord-americana. Clement Greenberg i els seus seguidors. Estructuralisme i Postestructuralisme.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A4
12 12 24
Sessió Magistral
A4
41 67 108
Treballs
A4
B1
4 10 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A4
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent.
Presentacions / exposicions Els alumnes de forma individual i en grup exposaran les idees bàsiques de les lectures assignades prèviament.
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa.
Treballs Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona.
Atenció personalitzada La professorà rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A4
Realització de crítiques i comentari de textos. 35%
Treballs
A4
B1
Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona. 30%
Proves de desenvolupament
A4
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es valorarà el seguiment de les classes.

En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament (35%) i el treball de crítica (35%), s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text (30%).


Fonts d'informació

Bàsica Valeriano Bozal (editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 vol.), Visor, Madrid, 2000
Francisco Calvo Serraller, Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, Tusquets , Barcelona, 1993
Anna Maria Guash, La crítica de arte. Historia, teoría y praxis,, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003
Anna Maria Guash, La Critica discrepante, Cátedra, Madrid, 2012
Serge Guilbaut, De cómo Nueva Cork robó la idea de arte moderno, Tirant lo Blanch, Valencia, 2007
Lionello Venturi, Historia de la crítica de arte, Debolsillo, Madrid, 2004

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent